Browsing by Subject "matkapuhelimet"

Sort by: Order: Results:

Now showing items 1-10 of 10
  • Heikkinen, Päivi (2009)
    Suomen Pankki. BoF online 2/2009
    A great number of mobile payment schemes exist in the market. This paper suggests a framework, based on payment type and technology, to classify mobile payment schemes. The framework supports a definition of mobile payments as a way to use existing payment instruments. Based on the framework, mobile payments' success factors from the payer and payee viewpoints are discussed. In the mobile payments value chain, both banks and mobile operators are critical players, but their business cases are not self-evident. This paper aims at contributing to central banks' need to better understand the functioning of mobile payment schemes and mobile payment markets.
  • Jyrkönen, Hanna; Paunonen, Heli (2003)
    Suomen Pankin keskustelualoitteita 8/2003
    Retail payment methods are in a stage of rapid development.New service providers and technological developments enable new payment services through a variety of channels.Payment solutions are being developed based eg on the Internet and on mobile phones. Presumably, the use of paper-based payment instruments will decrease further in the future thanks to electronification in the retail payment area. In this paper we focus on card payments in Finland and certain other countries.We also look at Internet- and mobile-based payments and discuss some of the challenges related to the new solutions.The paper ends with a brief discussion of recent changes in Finnish legislation in connection with retail payments. Key words: retail payments, payment cards, Internet payments, mobile payments
  • Leinonen, Harry (2009)
    Bank of Finland. Expository studies. A 113
    This publication consists of seven studies on retail payment issues presented as preliminary versions at the annual Bank of Finland Payment Habits Seminar in 2008. Interest in retail payment services has recently been growing at a fast pace among authorities and the general public. For this, there are several reasons: developments in technology, changes in the competitive framework and globalization. Authorities have become increasingly concerned about the efficiency and standardization issues of retail payments. A key topic of research appears to be the extent to which the payment habits of the general public can and should be switched to options that are more efficient for the society as a whole, as well as the means of achieving this. The current marketing setup seems to bias customers against change and to promote the use of legacy solutions and old habits instead of the modern solutions. However, recent trends for change seem to be pointing in new directions for the evolution of payment habits. Keywords: payment services, payment costs and pricing, card payments, electronic and mobile payments JEL classification numbers: G10, G18, F15, H4, L86, 033
  • Dahlberg, Tomi; Öörni, Anssi (2006)
    Bank of Finland Research Discussion Papers 32/2006
    Suomen Pankin projekti "Suomalaiset maksutavat 2010" ennakoi suomalaisten maksutottumusten olevan suurten muutosten edessä. Muutosten syitä ovat muun muassa eurooppalaisten maksujärjestelmien integroituminen ja standardoituminen, maksupalveluja koskevan lainsäädännön ja sääntelyn EU-tasoinen kehittäminen, maksupalvelujen kustannustekijöiden ja hinnoittelukäytäntöjen muutokset sekä tekniikan kehityksen tarjoamat uudet mahdollisuudet. Viime vuosina on kehitetty paljon uusia maksuvälineitä ja -palveluita, joille on tunnusomaista tieto- ja viestintätekniikan käyttöön perustuvan automaation lisääntyminen.Harva uusi palvelu on menestynyt.Maksamisen muutoksia koskevan ymmärryksen lisäämiseksi tässä tutkimusraportissa selvitetään kuluttajien tarpeiden, mieltymysten ja tottumusten vaikutusta uusien maksutapojen käyttöönottoon.Tutkimusaineisto kerättiin syyskuussa 2005 postikyselyllä, jossa käytiin läpi keskeiset maksutavat. Kysely lähetettiin 2000:lle satunnaisotannalla poimitulle suomalaiselle kuluttajalle.Tutkimuksen tulosten mukaan maksuvälineen turvallisuus ja luotettavuus koetaan tärkeimmiksi uuden maksutavan ominaisuuksiksi.Muita tärkeiksi koettuja maksuvälineen ominaisuuksia ovat tiedon saanti maksutapahtumasta, yhteensopivuus ostamis- ja maksutottumuksiin, laajakäyttöisyys, helppokäyttöisyys, ajan tai rahan säästö sekä riippumattomuus ajasta ja paikasta.Uudet maksutavat - sähköinen lasku ja ostosten maksaminen matkapuhelimella - eivät vuoteen 2010 mennessä syrjäytä vakiintuneita maksutapoja arvioituna sen perusteella, mitkä ovat kuluttajille tärkeimpiä ominaisuuksia.Luotettavuus tai hinnoittelu ei erottele tärkeimpien uusien maksutapojen - sähköinen lasku ja matkapuhelimella maksaminen - käyttöön myönteisesti ja kielteisesti suhtautuvia.Suppea joukko tekijöitä erottelee maksutapojaan muuttavat maksutapojaan muut4 tamattomista.Maksutavan helppokäyttöisyys vaikuttaa aikeisiin maksaa sekä sähköisellä laskulla että matkapuhelimella.Yhteensopivuus (laajakäyttöisyys) ja helppokäyttöisyys ovat matkapuhelimella maksamiseen vaikuttavia erottelevia tekijöitä.Asiasanat: maksutavat, kuluttajille suunnatut maksupalvelut, kuluttajakäyttäytyminen, innovaatioiden diffuusio, theory of planned behavior (TPB) JEL-luokittelu: A14, D14, L81,O33
  • Jyrkönen, Hanna; Paunonen, Heli (2003)
    EURO & TALOUS 2
    Vähittäismaksut ovat Suomessa pitkälle elektronisoituneet ja etenkin tilisiirrot ja kortilla maksaminen ovat suosittuja maksutapoja.Tulevaisuudessa vähittäismaksujen elektronisoituminen jatkuu, myös kansainvälisesti.Uusia palveluja ja palveluntarjoajia tulee markkinoille kaiken aikaa.Niillä on useita haasteita voitettavinaan, kuten esimerkiksi palveluiden hinnoittelu ja jo olemassa olevat, hyvin toimivat vaihtoehtoiset maksutavat.
  • Dahlberg, Tomi; Öörni, Anssi (2006)
    Bank of Finland Research Discussion Papers 33/2006
    Suomen Pankin projekti "Suomalaiset maksutavat 2010" ennakoi suomalaisten maksutottumusten olevan suurten muutosten edessä. Muutosten syitä ovat muun muassa eurooppalaisten maksujärjestelmien integroituminen ja standardoituminen, maksupalveluja koskevan lainsäädännön ja sääntelyn EU-tasoinen kehittäminen, maksupalvelujen kustannustekijöiden ja hinnoittelukäytäntöjen muutokset sekä tekniikan kehityksen tarjoamat uudet mahdollisuudet. Viime vuosina on kehitetty paljon uusia maksuvälineitä ja -palveluita, joille on tunnusomaista tieto- ja viestintätekniikan käyttöön perustuvan automaation lisääntyminen.Harva uusi palvelu on menestynyt.Maksamisen muutoksia koskevan ymmärryksen lisäämiseksi tässä tutkimusraportissa selvitetään kuluttajien tarpeiden, mieltymysten ja tottumusten vaikutusta uusien maksutapojen käyttöönottoon.Tutkimusaineisto kerättiin syyskuussa 2005 postikyselyllä, jossa käytiin läpi keskeiset maksutavat. Kysely lähetettiin 2000:lle satunnaisotannalla poimitulle suomalaiselle kuluttajalle.Tutkimuksen tulosten mukaan maksuvälineen turvallisuus ja luotettavuus koetaan tärkeimmiksi uuden maksutavan ominaisuuksiksi.Muita tärkeiksi koettuja maksuvälineen ominaisuuksia ovat tiedon saanti maksutapahtumasta, yhteensopivuus ostamis- ja maksutottumuksiin, laajakäyttöisyys, helppokäyttöisyys, ajan tai rahan säästö sekä riippumattomuus ajasta ja paikasta.Uudet maksutavat - sähköinen lasku ja ostosten maksaminen matkapuhelimella - eivät vuoteen 2010 mennessä syrjäytä vakiintuneita maksutapoja arvioituna sen perusteella, mitkä ovat kuluttajille tärkeimpiä ominaisuuksia.Luotettavuus tai hinnoittelu ei erottele tärkeimpien uusien maksutapojen - sähköinen lasku ja matkapuhelimella maksaminen - käyttöön myönteisesti ja kielteisesti suhtautuvia.Suppea joukko tekijöitä erottelee maksutapojaan muuttavat maksutapojaan muut4 tamattomista.Maksutavan helppokäyttöisyys vaikuttaa aikeisiin maksaa sekä sähköisellä laskulla että matkapuhelimella.Yhteensopivuus (laajakäyttöisyys) ja helppokäyttöisyys ovat matkapuhelimella maksamiseen vaikuttavia erottelevia tekijöitä.Asiasanat: maksutavat, kuluttajille suunnatut maksupalvelut, kuluttajakäyttäytyminen, innovaatioiden diffuusio, theory of planned behavior (TPB) JEL-luokittelu: A14, D14, L81,O33
  • Heikkinen, Päivi (2008)
    EURO & TALOUS 2
    Maailman kännykkähulluin kansa käyttää matkapuhelinta puhumisen lisäksi tekstiviesteihin, surffailuun netissä, musiikin kuunteluun, valokuvaamiseen ja jopa heittovälineenä. Maksaa se ei ole kuitenkaan kännykällään halunnut - vai miten on tulkittavissa, että niin monet mobiilimaksamisen aloitteet ovat jääneet kokeilun asteelle?
  • Heikkinen, Päivi (2008)
    Bank of Finland. Bulletin 1
  • Leinonen, Harry (2008)
    Bank of Finland. Expository studies. A 111
    Payment services are constantly developing. However, current payment methods have developed out of paper-based services during a period with severe limitations on ICT resources. These limitations have now almost entirely disappeared, and customers are interested in new forms of digitalised and integrated payment instruments. Within the payment industry, we can see a trend towards internationally standardised network-based services, as in several other similarly ICT-dependent industries. This publication seeks to summarise current development trends, user demands, cost and pricing issues, technology and business trends as well as official views on payment developments. It endeavours to identify the most important factors affecting future payment habits for the period post-2010. Based on the analysis, technological developments will support completely integrated electronic payments processed in real time. The mobile phone seems likely to become an important device for initiation and acceptance of payments. The information conveyed as part of a payment transaction will be extended to encompass all information necessary for further and later use (for example, ordering and invoicing data). However, the prevailing practice of widespread (cross-)subsidisation makes it hard for end-users to perceive the actual cost differences between alternative means of payment, thus delaying the adoption of more efficient payment habits. The current market structures also contain strong barriers to competition in the form of monopoly, oligopoly or service provider cooperation. Official measures by authorities to increase competition along the lines of modern policies for other network industries would speed up developments in payment services as well. Keywords: payment services, electronic payments, payment trends, future payment instruments JEL classification: G10, G18, F15, H4, L86, O33
  • Jyrkönen, Hanna; Paunonen, Heli (2003)
    Bank of Finland. Bulletin 77 ; 2