Browsing by Subject "oikeus"

Sort by: Order: Results:

Now showing items 1-4 of 4
  • Hasan, Iftekhar; Wachtel, Paul; Zhou, Mingming (2006)
    BOFIT Discussion Papers 12/2006
    Published in Journal of Banking & Finance, vol. 33, Issue 1, January 2009, pp. 157-170
    There have been profound changes in both political and economic institutions in China over the last twenty years.Moreover, the pace of transition has led to variation across the country in the level of development.In this paper, we use panel data for the Chinese provinces to study the role of legal institutions, financial deepening and political pluralism on growth rates.The most important institutional developments for a transition economy are the emergence and legalization of the market economy, the establishment of secure property rights, the growth of a private sector, the development of financial sector institutions and markets, and the liberalization of political institutions.We develop measures of these phenomena, which are used as explanatory variables in regression models to explain provincial GDP growth rates.Our evidence suggests that the development of financial markets, legal environment, awareness of property rights and political pluralism are associated with stronger growth. JEL Classifications: O16, P14, P16, O53
  • Fang, Yiwei; Hasan, Iftekhar; Marton, Katherin (2011)
    Bank of Finland Research Discussion Papers 7/2011
    The policy changes and structural reforms in transition economies over the past two decades have created exogenous variations in institutional development, which offers us an ideal natural experiment to analyse the causal effects of institutions on bank risk-taking behaviour. This paper examines a wide array of institutional reforms in respect of law and legal institutions, banking liberalization, and enterprise restructuring in privatization and corporate governance. Using a difference-in-difference approach, we find that banks financial stability has increased substantially subsequent to the institutional reforms. Further analysis suggests that the enhancement of financial stability mostly comes from the reduction of asset risk. Moreover, the effects of institutional reforms on bank risk are more pronounced for domestic banks than foreign banks. From the policy consideration, our study sheds light on the risk implications of different institutional reforms that have been characterizing transition countries.
  • Pyle, William (2007)
    BOFIT Discussion Papers 18/2007
    Published in Journal of Law, Economics and Organization, (2011) 27(1): 2-31.
    This article explores the inter-relationship of collective action within the business community, the nature of the political regime and the security of firms' property rights. Drawing on a pair of surveys recently administered in Russia, we present evidence that post-communist business associations have begun to coordinate business influence over state actors in a manner that is sensitive to regional politics. A firm's ability to defend itself from government predation and to shape its institutional environment as well as its propensity to invest in physical capital are strongly related to both its membership in a business association and the level of democratization in its region. Of particular note, the positive effect of association membership on securing property rights increases in less democratic regions. The evidence, that is, suggests that collective action in the business community substitutes for democratic pressure in constraining public officials. Key words: collective action, property rights, political institutions, business associations JEL codes: D7, K4, P48
  • Lauha, Janne (1996)
    Suomen Pankin keskustelualoitteita 4/1996
    Johdannaismarkkinat voidaan jakaa kansainvälisen käytännön mukaisesti johdannaispörsseihin järjestettyihin markkinoihin ja OTC-johdannaisten markkinoihin.Suomessa OTCjohdannaisten markkinat ovat kaupankäynnin arvon mukaan mitaten huomattavasti suuremmat kuin johdannaispörssien ylläpitämät markkinat. Laintasoinen erityissääntely kohdistuu kuitenkin pääasiassa optiopörssitoimintaan.Tästä syystä OTC-johdannaisia on tarkasteltava Suomen yleisen velvoiteoikeuden näkökulmasta. Markkinoiden perusjohdannaisia, kuten termiinejä, swapeja ja optioita voidaan käsitellä yleisen sopimusoikeuden avulla. Samalla on kuitenkin huomattava johdannaisten tarkoitukseen ja kaupankäyntitapaan liittyvät erityispiirteet. Yksittäistapauksissa räätälöitävät erikoisjohdannaiset eivät vielä näytä yleistyneen Suomen markkinoilla.Niiden käyttöön on kuitenkin varauduttava lainsäädännössä ja erityisesti rahoitusmarkkinoiden valvonnassa, kun pankit korvaavat peruspankkitoiminnan vähentyviä tulojaan erityispalveluilla. Eksoottisia johdannaisia saatetaan siksi tulevaisuudessa joutua tarkastelemaan myös oikeudellisesti ristiriitatilanteissa. Yleislainsäädäntö sisältää riittävän, joskin hajanaisen pohjan OTC-johdannaisten oikeudelliselle käsittelylle.Erityisen lainsäädännön puuttumisesta huolimatta toimintaa voidaan valvoa ja vahingollisesta käyttäytymisestä rangaista. Erityissäännöksillä voitaisiin kuitenkin helpottaa ja turvata markkinoiden toimintaa.Etenkin netotuksen sitovuus olisi ratkaistava lain tasolla.Menettelytapoja koskevilla normeilla voitaisiin puolestaan selventää osapuolten velvollisuuksia markkinoilla. Euroopan unionin lainsäädäntö aiheuttaa joitakin OTC- johdannaisia koskevia muutoksia Suomen oikeudessa.Talous- ja rahaliiton kolmannen vaiheen lähestyessä tullaan todennäköisesti pohtimaan myös sopimusten jatkuvuutta Asiasanat: rahoitusmarkkinat - johdannaiset - optiot - termiinit - swapit