Browsing by Subject "riskit"

Sort by: Order: Results:

Now showing items 1-20 of 580
  • Järvenpää, Maija (2018)
    Euro & talous. Analyysi
    Yksi pankkien keskeisistä tehtävistä on maturiteettitransformaatio eli pitkäaikaisten lainojen rahoittaminen lyhytaikaisilla talletuksilla ja markkinavarainhankinnalla. Maturiteettitransformaation kääntöpuoli on siitä aiheutuva likviditeettiriski eli riski pankin kyvyttömyydestä rahoittaa toiminta ja selvitä maksuvelvoitteistaan ilman merkittäviä tappioita. Rahoitusvakautta uhkaava, systeeminen likviditeettiriski taas realisoituu, kun likviditeettiongelmat koskevat useaa pankkia samanaikaisesti (IMF, 2011). Kymmenen vuotta sitten Lehman Brothers -investointipankin kaatumisen myötä käynnistynyt globaali finanssikriisi on varoittava esimerkki systeemisen likviditeettiriskin realisoitumisesta.
  • Kiema, Ilkka; Jokivuolle, Esa (2013)
    Bank of Finland Research Discussion Papers 25/2013
    The aim of the Internal Ratings Based Approach (IRBA) of Basel II was that capital suffices for unexpected losses with at least a 99.9% probability. However, because only a fraction of the required regulatory capital (a quarter to a half) had to be loss absorbing capital, the actual bank solvency probabilities may have been much lower, as the global financial crisis illustrates. Our estimates suggest that under Basel II IRBA the loss-absorbing capital of an average-quality portfolio bank suffices for unexpected losses with a 95%-99% probability. This translates into an expected bank failure rate as high as once in twenty years. Even if the bank s interest income is incorporated into our model, the expected failure rate is still substantial. We show that the expected failure rate increases with loan portfolio riskiness. Our calculations may be viewed as a measure of regulatory "self-delusion" included in Basel II capital requirements. Keywords: capital requirements, Internal Ratings Based Approach, Basel II,financial crisis.
  • Topi, Jukka (2015)
    Bank of Finland. Bulletin 2/2015
    Financial crises and other serious financial disruptions may be caused by several different types of risks. Macroprudential policy, designed to prevent such crises, needs a more diversified set of tools than are available in Finland at present. Although the Board of the Financial Supervisory Authority already has access to a number of macroprudential instruments, there is reason for the toolkit to be supplemented. There is a need for instruments to ensure capital adequacy in the Finnish banking sector and, if necessary, prevent the housing market overheating.
  • Bank of Finland (2020)
    Bank of Finland. Bulletin 5/2020
    The global economic crisis caused by the coronavirus pandemic intensified in March 2020. The health crisis and the lockdown measures necessary to contain the epidemic led to an exceptionally sudden and sharp decline in output worldwide in the first half of the year. In 2020 as a whole, the global economy is expected to contract by about 4–6%, and the euro area economy by about 8–10%. The euro area economy would seem to be diving a little deeper this year than the United States, but the pace of recovery is very uncertain for both. China saw the most difficult phase of the epidemic and thus the sharpest economic contraction in the first quarter of 2020. China’s recovery has been facilitated by the production and export of remote work equipment and protective equipment for the coronavirus disease. The pandemic shock has had a dampening effect on inflation. Unemployment is on the rise, but the euro area has avoided sudden mass unemployment through furloughs and government aid.
  • Mayes, David G. (1997)
    Suomen Pankin keskustelualoitteita 18/1997
    Viimeisen vuosikymmenen pankkikriisit ovat herättäneet huolestumista monissa teollisuusmaissa.Tässä raportissa tarkastellaan Uudessa-Seelannissa vuonna 1996 käyttöön otetun, julkistamisperiaatteeseen nojautuvan pankkivalvontajärjestelmän etuja.Vaikka Uudella-Seelannilla on monia erityispiirteitä, jotka tekevät uudesta järjestelmästä juuri sille erityisen soveliaan, soveltuvat järjestelmän kaikki pääperiaatteet muuhunkin OECD-alueeseen, myös nykyisen EU-lainsäädännön yhteyteen.Nämä periaatteet ovat seuraavat: 1) yritysjohdon kontrollin laadun varmistaminen ja laadukkaat laskentatoimen ja riippumattoman tilintarkastuksen standardit rahoituslaitoksissa, jotka haluavat pankkitoimiluvan 2) markkinakurin edellyttämän konkreettisen informaation julkistaminen yksittäisten pankkien riskinotosta; informaatioon on sisällyttävä pankkien koko toimintaa koskevat value-at-risk -laskelmat 3) pankkien johdon ja hallinnon pitäminen vastuullisina pankkien liiketoiminnan asiaankuuluvasta varovaisuudesta; tähän kuuluvat rangaistukset ja taloudellinen vastuu virheellisistä tiedoista 4) veronmaksajien varojen vaarantamisen välttäminen antamalla ymmärtää, että mikään pankki ei ole liian iso kaatumaan, ja keskittämällä valvontaviranomaisten toimet sen varmistamiseen, että ne voivat puuttua asioihin ja estää koko rahoitusjärjestelmän kannalta haitalliset seuraukset yksittäisen pankin joutuessa vaikeuksiin. Näillä keinoin voidaan merkittävästi vähentää pankkivalvontaan liittyvää moraalikatoa ja valvonnan kustannuksia. Asiasanat: rahoitusmarkkinoiden valvonta, markkinakuri, järjestelmän vakaus
  • Jokivuolle, Esa; Peura, Samu (2000)
    Suomen Pankin keskustelualoitteita 2/2000
    We present a model of risky debt in which collateral value is correlated with the possibility of default.The model is then used to study: 1) the expected amount of debt recovered in the event of default as a function of collateral; and 2) the amount of collateral needed to mitigate the riskiness of a loan to a desired degree.The results obtained could prove useful for estimating recovery rates required by many popular models of credit risk and for determining collateral haircuts in debt transactions.The analysis also generates testable predictions of the behaviour of historical recovery rates of risky debt when collateral is involved.Regulators might benefit from the analysis in developing capital adequacy requirements and reviewing banks' lending standards relative to current collateral values.
  • Vauhkonen, Jukka (2012)
    Bank of Finland. Financial market report 1
    The Ministry of Finance has set up a working group to consider how systemic risks threatening the stability of the financial system and the economy as a whole could be identified and prevented. The work is guided, for example, by the principles adopted in the Government programme and the recommendations issued by the European Systemic Risk Board on national macroprudential arrangements.
  • Francis, Bill; Hasan, Iftekhar; Li, Lingxiang (2014)
    Bank of Finland Research Discussion Papers 19/2014
    Published in Review of Quantitative Finance and Accounting, Volume 46, Issue 2, February 2016: 217–260
    We study the impact of firms' abnormal business operations on their future crash risk in stock prices. Computed based on real earnings management (REM) models, firms' deviation in real operations from industry norms (DRO) is shown to be positively associated with their future crash risk. This association is incremental to that between discretionary accruals (DA) and crash risk found by prior studies. Moreover, after Sarbanes-Oxley Act (SOX) of 2002, DRO's predictive power for crash risk strengthens substantially, while DA's predictive power essentially dissipates. These results are consistent with the prior finding that managers shift from accrual earnings management (AEM) to REM after SOX. We further develop a suspect-firm approach to capture firms' use of DRO for REM purposes. This analysis shows that REM-firms experience a significant increase in crash risk in the following year. These findings suggest that the impact of DRO on crash risk is at least partially through REM.
  • Bank of Finland (2019)
    Bank of Finland. Bulletin 2/2019
    Finnish households are carrying a worryingly large amount of debt. Housing loans and housing company loans have become more common and larger, and their repayment periods have become longer. In addition, the supply of consumer credit has become broader and more varied.
  • Arala, Mika (2018)
    Valvottavien taloudellinen tila ja riskit 30.6.2018
  • Bank of Finland (2020)
    Bank of Finland. Bulletin 5/2019
    Uncertainty in the global economy poses a substantial risk to the Finnish growth outlook. In 2019, growth in the main export markets has been slower than previously expected, and uncertainty factors may cause further slower-than-expected developments. If materialised, the risks would particularly affect the exports of a small open economy such as Finland. This alternative scenario analyses the transmission of a temporary dip in Finnish export demand to different segments of the economy. The alternative scenario has been prepared using the Bank of Finland’s dynamic general equilibrium model Aino.
  • Kokkola, Tom (1992)
    Bank of Finland Research Discussion Papers 14/1992
    The aim of the survey was to compile a. comprehensive bibliography of relevant work that has been done in this area in recent years in different countries, particulary at central banks. I hope that it will be a guide to literature that will increase expertise in the area of national and international payment systems, and that it will support research and development related to payment instruments and systems. The bibliography is divided into two main sections. The first, including Parts I and II, is based on country and international institution. The other section (Part 111) is a bibliography by subject matler.
  • Ahlstedt, Monica (1998)
    Suomen Pankki. E 11
    This study uses GARCH modelling to estimate and forecast conditional variances and covariances of returns calculated from a set of financial market series: twelve markka exchange rates, twelve corresponding shortterm euro interest rates and the Finnish short-term interest rate, the Finnish long-term interest rate, the Finnish all-share index and real estate prices. The variances are specified through univariate estimation and the analysis is then extended to a portfolio of assets by presenting and applying two alternative methods for covariance modelling.The first method is based on the assumption of identical autocorrelation structure for variances and covariances.The other method is based on the assumption of constant correlation.Both methods are flexible and enable the extension of the analysis to a large number of return series. The study then derives a forecast function from the models estimated from pooled data for variances and covariances of exchange rates and interest rates and from individual data for the other rates, in the form of a weighted moving average of past squared residuals.GARCH forecasts for the variances of individual return series as well as portfolios are compared in an ex post context, on the one hand, to two alternative forecasts based on piecewise homoscedastic variance models and, on the other, to actual data on squared returns. The empirical results in the study show that the estimated variance-covariance models display a high degree of similarity both across the variables and across subsamples (ie across exchange rate regimes); GARCH(1,1) seems to represent the underlying conditional variance process fairly well.In terms of persistence in the variance processes, which is nearly IGARCH(l,1), the estimated models are also remarkably similar both for the individual variables and for pooled data.Hence parsimony suggests using an integrated process to represent volatility in the sample.The study also argues that the estimated GARCH models represent a methodological and empirical improvement over those estimates typically used eg in value-at-risk calculations. Keywords: time-dependent volatility, GARCH estimation, value-at-risk models
  • Finanssivalvonta; Finansinspektionen; Financial Supervisory Authority (2019)
    Financial Supervisory Authority in brief 2 Director General’s Review 4 Strategy 2017–2019 6 State of financial markets 7 Supervision responsive to changes in operating environment 10 Anti-money laundering 13 Regulation related to virtual currencies to be developed 14 Macroprudential measures were applied to strengthen the risk resilience of credit institutions and households 16 Board 18 Management Group 19 Appendices 20
  • Brüggemann, Axel; Linne, Thomas (2002)
    BOFIT Discussion Papers 5/2002
    The aim of paper is to analyse the vulnerability of the Central and Eastern European accession countries to the EU as well as that of Turkey and Russia to a financial crisis. Our methodology is an extension of the signals approach. We develop a composite indicator to measure the evolutin of of the risk potential in each country. Our findings show that crises in Central and Eastern Europe are caused by much the usual suspects s in others emerging markets. In particular an overvalued exchange rate. Weak exports and dwindling currency reserves have good precictive power for assessing crisis vulnerabilities. Keywords: F31, F47, financial crises, vulnerability indicator, Central and Eastern Europe
  • Taipalus, Katja; Korhonen, Kari; Pylkkönen, Pertti (2003)
    Suomen Pankki. Tutkimuksia. A 104
    Julkaisun tarkoituksena on lisätä tietoa kansainvälisillä rahoitusmarkkinoilla nopeasti yleistyneestä arvopaperistamisesta. Aluksi selvitetään arvopaperistamistoiminnan lähtökohtia, sen perusrakenteita sekä erilaisten arvopaperistamistapojen eroja pääpiirteissään.Samalla pohditaan myös arvopaperistamistoiminnan motiiveja lähinnä pankkien ja yritysten näkökulmasta.Lisäksi arvioidaan arvopaperistamisen vaikutuksia rahoituksen saatavuuteen ja rahoitusmarkkinoihin.Julkaisussa pyritään arvioimaan myös arvopaperistamiseen liittyviä mahdollisia ongelmia.Lisäksi tarkastellaan arvopaperistamista Suomessa sekä arvopaperistamisen mahdollisia esteitä maassamme ja esitellään suomalaisten pankkien ja sijoittajien näkökulmia arvopaperistamiseen. Viranomaisten kiinnostus arvopaperistamiseen on lisääntynyt, koska arvopaperistaminen on uudistanut rahoitusmarkkinoita sekä tuonut markkinoille uusia riskienhallintamenetelmiä ja keinoja jakaa riskejä uudelleen.Keskuspankkien näkökulmasta on hyödyllistä pyrkiä arvioimaan arvopaperistamisen vaikutuksia erityisesti rahapolitiikan välittymisen näkökulmasta sekä sitä, mitä mahdollisuuksia arvopaperistaminen luo vakuuskäytännön kehittämiseksi. Julkaisussa esitellään myös arvopaperistamista koskevaa sääntelyä ja pyritään arvioimaan tarvetta sääntelyn kehittämiseen.Pankkien vakavaraisuussääntely on uudistumassa, ja uusissa vakavaraisuusvaatimuksissa otettaneen käyttöön esimerkiksi arvopaperistettuja eriä koskevia säännöksiä.Julkaisussa arvioidaan tulevien vakavaraisuussäännösten vaikutuksia mm. pankkien tase-erien arvopaperistamiseen. Julkaisun lopussa luodaan katsaus arvopaperistamisen kehittymiseen, tehtyihin lainsäädännöllisiin toimenpiteisiin sekä muihin toimiin, joihin eräissä maissa on ryhdytty arvopaperistamisen edistämiseksi. Asiasanat: arvopaperistaminen, riskienhallinta, sääntely, vakavaraisuuskohtelu
  • Simachev, Yuri V.; Yakovlev, Andrei; Kuznetsov, Boris V.; Gorst, Michael Y.; Daniltsev, Aleksandr V.; Kuzyk, Michael N.; Smirnov, Sergey N. (2009)
    BOFIT Online 2009/6
    This paper presents the results of an analytical project on the methodology for assessing and monitoring anti-crisis measures taken by the government of the RF. The paper is based on an analysis of about 100 measures in support of Russia.s real economy that were initiated in October 2008 . March 2009. Within the scope of this analysis, we singled out the main beneficiaries by industry and the size of enterprise, and estimated the effects of the measures underway in the crisis phase and in the phase of a return to economic growth. The paper also gives an account of the major risks the Russian government will face in putting into practice the measures supporting the real economy, and reveals the key problems and inconsistencies of the anti-crisis program. Key words: Russia, anti-crisis measures, economic policy, state subsidies, fiscal policy.
  • Kajanoja, Lauri (2012)
    Suomen Pankki. BoF online 2/2012
    Viime vuosien aikana saadut kokemukset korostavat asuntomarkkinoiden ja kotitalouksien velan merkitystä yleisen talouskehityksen arvioinnissa ja siihen liittyvän talouspolitiikan suunnittelussa. Niissä maissa, joissa asuntojen hinnat ja kotitalouksien velat nousivat nopeasti ennen vuosien 2008 ja 2009 finanssikriisiä, kotimainen kysyntä usein heikkeni merkittävästi kriisin alettua. Viime vuodet ovat myös osoittaneet, kuinka vaikeaa on tehdä yksittäisiä maita koskevia arvioita asuntomarkkinoiden tilan ja kotitalouksien velan kestävyydestä. Joidenkin maiden osalta kehityksen heikkeneminen finanssikriisin alettua osattiin ennakoida useissa tutkimuksissa, mutta monissa tapauksissa arviot eivät olleen yhtä onnistuneita. Suomea koskevat tilastot ja tutkimukset eivät pääsääntöisesti viittaa asuntohintojen olevan ilmeisen kestämättömällä tasolla. Tällaisiin arvioihin silti liittyy aina suurta epävarmuutta. Lisäksi selkeä riski on olemassa siitä, että lähivuosina tilanne kehittyy haavoittuvampaan suuntaan. Näin voi käydä etenkin, jos kotitaloudet pitävät viime vuosien poikkeuksellisen matalaa korkotasoa pysyvänä tai odottavat, että asuntohinnat jatkavat nopeaa nousuaan pitkälle tulevaisuuteen. Suomalaisten kotitalouksien velat ovat nousseet historiallisen suuriksi suhteessa tuloihin. Tähän kehitykseen liittyy riskejä kotitalouksien taloudellisen haavoittuvuuden kasvusta ja sen seurauksena myös makrotalouden häiriöherkkyyden kasvusta. Verrattuna muihin kehittyneisiin talouksiin suomalaisten kotitalouksien velan kasvu ja sen kokonaismäärä eivät kuitenkaan ole suurimpien joukossa. Kotitalouksien velkaantumiseen liittyviä riskejä kasvattaa velan aiempaa epätasaisempi jakautuminen kotitalouksien kesken. Kotitalouksien tuloihin suhteutettuina hyvin suurten lainojen osuus on lisääntynyt, mikä kasvattaa kyseisten kotitalouksien taloudellisia riskejä. Makrotalouden vakaudelle se ei kuitenkaan käytettävissä olevien tietojen valossa näytä aiheuttavan välitöntä uhkaa vaikka voikin voimistaa muista lähteistä mahdollisesti kumpuavien taloudellisten ongelmien vaikutuksia - etenkin rahoitusjärjestelmän häiriöiden. Kotitalouksien velkojen kasvu ja asuntojen hintojen nousu herättävät kysymyksen, onko kotitalousluotoista aiheutuva uhka Suomen rahoitusjärjestelmän vakaudelle kasvanut. Viime vuosina luotonantajien luottotappiot kotitalouksille myönnetyistä luotoista ovat pysyneet erittäin pieninä, ja suurimmillaankin 1990-luvun alussa ne jäivät alle prosenttiin kotitalousluottojen kannasta. Merkittävät luottotappiot kotitalouslainoista näyttävät epätodennäköisiltä myös lähitulevaisuudessa. Kotitalouksien velan kasvu on kuitenkin osaltaan kasvattanut makrotalouden häiriöherkkyyttä ja sitä kautta lisännyt myös rahoitusjärjestelmän riskejä. Suomen kaltaisessa maassa on tärkeää reagoida kansallisten varallisuushintojen poikkeuksellisen voimakkaaseen nousuun liittyvien riskien kasvuun ennaltaehkäisevästi, sillä mahdollisuudet reagoida talouspolitiikan keinoin varallisuushintojen alenemisen taloudellisiin seurauksiin ovat hyvin rajalliset. Jos asuntohintojen nousu ja kotitalouksien velan kasvu nähdään Suomessa liiallisiksi ja niihin tulee jossain vaiheessa tarve puuttua, ei siihen nykyisellään ole tehokkaita välineitä. Nyt valmistelussa oleva makrovakauspolitiikka voi tulevaisuudessa tarjota tähän mahdollisuuden. Yksi keino saattaisi olla asuntolainojen enimmäisluototusasteen sitova rajoittaminen.
  • Alhonsuo, Sampo (2017)
    Valvottavien taloudellinen tila ja riskit 31.12.2017
    Suomessa euroalueen alhaisimmat asuntolainakorot jo pitkään Suomi–Ruotsi: Ruotsissa selkeästi korkeammat asuntolainakorot Korkojen nousu ja ennätyksellinen velkaantuminen on huono yhdistelmä
  • Kauko, Karlo (2016)
    Euro & talous. Blogi
    Asuntomarkkinoiden liiallista hintakehitystä on ehkäistävä ennakolta. Siksi riskipainojen nostaminen on järkevää. Mieluiten niin pitää tehdä ennen kuin kupla on muodostumassa.