BOFIT Policy Brief (2014- )

 

A series devoted to analytical studies by BOFIT economists and guest researchers. The focus is on descriptive work on economic policy and economic developments in emerging economies. BOFIT Policy Brief papers are published either in Finnish or in English. The series was called BOFIT Online until 2013.


Recent Submissions

  • Kaaresvirta, Juuso; Kerola, Eeva; Nuutilainen, Riikka; Parviainen, Seija; Solanko, Laura (2021)
    4/2021
    China is by far the world’s largest consumer of primary energy. Its vast energy demands are a leading issue for global energy use, driving pollution trends and prices on commodity markets. Despite huge increases in non-fossil capacity from nuclear and renewables, China still burns tremendous amounts of coal to meet its primary energy needs. Domestic energy consumption has risen faster than energy production, and thereby increased China’s dependence on energy imports. China is the world’s largest polluter, so any effort on the country’s part towards cleaner energy has major implications for global decarbonisation efforts. This overview comprises ten briefs on China’s energy sector. They cover recent developments in energy use and the shifting dynamics in primary power generation aimed at meeting China’s energy needs.
  • Parviainen, Seija (2021)
    BOFIT Policy Brief 3/2021
    Kiinan autotuotanto käynnistyi länsimaihin verrattuna hyvin myöhään, mutta nykyään Kiina on maailman suurin autojen tuottaja sekä markkina-alue. Autojen vienti länsimaihin on kuitenkin yhä vähäistä. Tässä selvityksessä tarkastellaan heikon vientimenestyksen syitä sekä pohditaan, mikä on ollut yhteisyritysten rooli kehityksessä. Havaitaan, että ulkomaiset autovalmistajat ovat keskittyneet lähinnä Kiinan kotimarkkinoille ja välttäneet uusimman ja kehittyneimmän teknologiansa tuomista yhteisyrityksiin mm. kopiointipelon vuoksi. Lisäksi arvioidaan koronakriisin, kauppasodan sekä autokannan vähittäisen sähköistymisen vaikutuksia Kiinan asemaan globaaleilla automarkkinoilla. Koronakriisi ja kauppasota ovat saaneet Kiinan kääntymään sisäänpäin ja korostamaan sekä kotimarkkinoiden että tuotantoketjujen suuremman omavaraisuuden merkitystä. Kiinan autoteollisuus kuitenkin kansainvälistyy sähköautojen avulla. Niissä kiinalainen laatu ja osaaminen ovat lähempänä kansainvälistä tasoa kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa, ja Kiina on onnistunut kilpailemaan myös niiden hinnoilla globaaleilla automarkkinoilla.
  • Simola, Heli (2021)
    BOFIT Policy Brief 2/2021
    The Covid-19 pandemic has hit international trade hard, creating concerns of serious disruptions to global value chains (GVCs). This paper provides a preliminary analysis on the development of GVC trade during the current crisis with a focus on the internal and external trade of the EU. The potential consequences of the pandemic and other key factors for GVCs are discussed on the basis of a review of recent literature. We find that trade overall has been hit hard by the pandemic, but not GVC trade in particular. The sector of transport equipment makes a notable exception. Our analysis suggests that the Covid-19 crisis will not necessarily lead to a major restructuring of GVCs, but could fortify several trends shaping GVC development. While several factors limit future expansion of GVCs, the requisite complexity and high restructuring costs of existing GVCs make it unlikely that they will be dismantled anytime soon.
  • Lintunen, Julia (2021)
    BOFIT Policy Brief 1/2021
    Since becoming a WTO member in 2001, China has negotiated numerous regional trade agreements with astonishing speed. This paper provides an overview of China’s current free trade agreements and examines the economic importance of two major Asian regional trade agreements for China. The academic literature often treats China’s free trade agreements as driven more by political, rather than economic, interests. The agreements are seen as shallow and concluded with minor economic partners. In fact, China’s approach to trade agreements has evolved over time and cumulative impact of these agreements has been positive for trade between China and its agreement partners. The recently concluded Asian regional free trade agreement, the Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP), should positively influence trade for both China and other participating Asian countries. China could also benefit economically from joining the other major regional trade agreement, the Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific Partnership (CPTPP).
  • Kaaresvirta, Juuso; Kerola, Eeva; Nuutilainen, Riikka; Parviainen, Seija; Solanko, Laura (2020)
    BOFIT Policy Brief 14/2020
    Kiina on maailman ylivoimaisesti suurin energiankuluttaja. Maan energiankysynnällä on keskeinen sija maailman energiankulutuksen ja päästöjen kehityksessä sekä raaka-ainemarkkinoilla. Yhä suurin osa energiatarpeesta tuotetaan ilmaston näkökulmasta haitallisella kivihiilellä, vaikka esimerkiksi ydinvoiman ja uusiutuvan energian kapasiteettia on kasvatettu voimakkaasti. Kotimainen kulutus on kasvanut energiantuotantoa nopeammin, jolloin riippuvuus tuontiraaka-aineista on kasvanut. Kiina on niin ikään maailman suurin saastuttaja, joten sen tavoitteet energiantuotannon puhdistamisesta ovat koko maailman päästöjen vähentämisen kannalta keskeisiä. Tähän julkaisuun on koottu kymmenen itsenäistä, lyhyttä artikkelia Kiinan energiasektorista, sen viimeaikaisesta kehityksestä ja eri energiamuotojen merkityksestä maan energiantarpeessa.