Salminen, Katja
(Helsingfors universitet, 2014)
Tutkielma käsittelee vuoden 1918 punaisia muistelmakertomuksia. Aineistona on käytetty
Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran ”1918”- kokoelman kertomuksia jotka liittyvät valkoisiin
päälliköihin ja teloitettujen hautaamiseen.
Tutkielmassa kartoitetaan tapoja, joilla punaisissa muistelmakertomuksissa käsitellään
vihaa, surua ja katkeruutta sekä moraalista tuomiota. Lisäksi tarkastellaan, millaisia keinoja
mustelmakertomukset tarjoavat traumasta selviytymiseen.
Kertomukset tarjoavat muistelijalle mahdollisuuden käsitellä koettuja negatiivisia tunteita
osana omaa viiteryhmää ja perinneympäristöä. Kertomuksissa ilmaistaan myös uskoa
korkeampaan näkymättömään voimaan, jonka kosto tavoittaa väärintekijät joita vastaan
sorretuilla itsellään ei ole mitään mahdollisuutta kostaa. Toisaalta kosto pahantekijälle tulee
myös itse muistamisesta ja muistamalla häpäisyn kautta. Punaisen muistelman todistajaprojekti
korostaa vastapuolen epäinhimilllisyyttä, julmuutta ja moraalittomuutta. Samalla se
vahvistaa käsitystä oman ryhmän identiteetistä ja korkeammasta moraalista.
Valkoisista päälliköistä kertovissa muistelmissa halutaan nimetä ja häpäistä terroritekoihin
syyllistyneet nimenomaan paikallisella tasolla.Yliluonnollinen kosto saavuttaa
muistelmakertomuksissa pahantekijät jonkin kauhean kohtalon iskun kautta. Punaisia
ampunut ”lahtari”saattaa joutua kärsimään sairaudesta, hulluudesta tai köyhyydestä.
Äärimmäisessä tapauksessa hän kuolee joko tapaturmaisesti tai oman käden kautta.
Hautaamiseen liittyvät kertomukset kuvaavat paitsi surua, voimattomuutta ja kauhua, myös
epäinhimilliseksi koettua tapaa, jolla punaisia vainajia kohdeltiin. Vainajien kunnioituksen
puute korostaa todistusta moraalittomuudesta. Vainajien huono kohtelu on perinteisen
ajattelun mukainen tabu-rikkomus, josta seuraa rangaistus. Muistelmakertomuksissa vainajat kummittelevat ja heistä tarttuu tabun rikkojaan saastuttavaa väkeä.
Vainajakertomukset ovat hyvä esimerkki vanhan perinteen aktualisoitumisesta
kriisitilanteessa.
Kirkko ja hautausmaa toimivat monien kertomusten näyttämöinä. Papistoa
muistelmakertomukset kuvaavat usein poissaolevina ja piittaamattomina. He eivät kuulu
varsinaisiin pahantekijöihin, mutta heidän sympatiansa ovat valkoisten puolella. Papistoa
arvostellaan muunmuassa siitä, että he kieltäytyvät siunaamasta punaisia vainajia.
Käsitys korkeamman oikeudenmukaisuuden olemassaolosta, moraalista ja toisaalta
hautaaamiseen liittyvät käsitykset liittävät tutkielman kirkkohistorian piiriin. Tutkielmassa on
mukana myös perinteentutkimuksellinen ja folkloristinen näkökulma.