Browsing by Subject "Professional Competence"

Sort by: Order: Results:

Now showing items 1-9 of 9
  • Virtanen, Päivi; Niemi, Hannele M.; Nevgi, Anne (2017)
    The study identifies the relationships between active learning, student teachers’ self-regulated learning and professional competences. Further, the aim is to investigate how active learning promotes professional competences of student teachers with different self-regulation profiles. Responses from 422 student teachers to an electronic survey were analysed using statistical methods. It was found that the use of active learning methods, such as goal-oriented and intentional learning as well as autonomous and responsible group work, are strongly and positively related to the achievement of professional competences. To develop the best competences, student teachers need high learning motivation and excellent self-regulation strategies. The mean scores in professional competences of highly motivated student teachers with excellent self-regulated learning were significantly higher when their experiences of active learning increased. Moreover, student teachers with high motivation and moderate self-regulation also benefited significantly from the use of active learning methods.
  • Niemi-Murola, Leila; Olkkola, Klaus (2016)
  • Andersson, Ville; Parkkamäki, Stiina; Pohjanoksa-Mäntylä, Marika; Heikkilä, Juha (2019)
  • Martikainen, Mika H.; Liimatainen, Janne; Rellman, Johanna; Ryytty, Mervi; Savolainen, Terhi; Niemi-Murola, Leila (2019)
    Erikoislääkärikoulutuksen uudistuksen ydin on osaamisperustaisuus. Sekä koulutusväylät että seurantajärjestelmä rakennetaan sitä tukeviksi.
  • Kaila, Minna; Mäkelä, Marjukka; Heikkilä, Teppo (2021)
    • Lääkärin tutkintonimike, ammattinimike ja työnimike ovat juridisesti eri asioita. • Nimikkeitä on paljon, ja niiden epätarkka käyttö hämmentää varsinkin potilaita. • Erikoisalojen ja erityispätevyyksien kirjo laajenee. Työelämässä niiden rinnalle tuodaan osaamisen arviointia. • Nimikekäytäntöä on selkeytettävä ja rakenteita yhtenäistettävä. Tämä edellyttää keskustelua nimikkeiden merkityksestä ja osaamisesta, johon nimikkeet perustuvat.
  • Niemi-Murola, Leila; Leinonen, Veli-Matti; Lampela, Hanna; Svedström-Oristo, Anna-Liisa; Skants, Noora; Pyörälä, Eeva (2018)
    Lääkärikouluttajan erityispätevyyden saaneet kokevat hyötyneensä prosessista, vaikka pätevyyden tuoma arvostus ei näy työpaikalla. Teoreettisen pedagogisen koulutuksen saatavuus näyttää olevan pullonkaula.
  • Paavonen, Jorma; Meurman, Jukka (2019)
  • Toivonen, Asta; Peura, Anni; Helin-Salmivaara, Arja; Kaila, Minna (2018)
    Kouluttajalääkärien mukaan erikoistuvien lääkärien osaamisen ongelmat ovat harvinaisia. Sen sijaan ajankäytön hallinnassa ja yhteistyötaidoissa puutteita ilmenee useammin. Mahdolliset ongelmatilanteet on hyvä ottaa aktiivisesti puheeksi erikoistujan kanssa.
  • Mäkelä, Marjukka; Möller, Riitta; Stephens, Christopher; Croiset, Gerda; Telkkä, Joel; Haavisto, Ermo; Seppälä, Hannele; Mustonen, Kirsi; Huusko, Mira (2018)
    Lääketieteen peruskoulutus on arvioitu Suomessa ensi kertaa. Kansainvälisen arviointiryhmän tärkein ehdotus on, että suomalaisen lääkärin ydinosaaminen pitää määritellä selvästi. Opintojen rakenteen, oppimismenetelmien ja arvioinnin tulisi johtaa linjakkaasti tämän osaamisen hyvään hallintaan.