Browsing by Subject "Yhdistyneet Kansakunnat"

Sort by: Order: Results:

Now showing items 1-6 of 6
  • Timmer, Mathilda (Helsingin yliopisto, 2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan suvereniteetin käsitettä YK:n turvallisuusneuvostossa Darfurin, Libyan ja Syyrian konfliktien yhteydessä. Kun YK perustettiin sen tärkeimmäksi tehtäväksi määriteltiin rauhan, kehityksen ja ihmisoikeuksien turvaaminen. YK on kuitenkin haasteiden edessä siinä, miten se pystyy reagoimaan ihmisoikeusrikkomuksiin silloin kun rikkomukset tapahtuvat suvereenien valtioiden alueilla. Mahdollisuus aloittaa interventio humanitaaristen kriisien yhteydessä kilpistyykin kansainvälisessä yhteisössä usein valtion suvereniteetin periaatteeseen. YK:n turvallisuusneuvosto on keskeinen toimija interventioiden käynnistämisessä ja valtuuttamisessa. Tutkielmassa tarkastellaan miten YK:n turvallisuusneuvostossa ymmärretään suvereniteetin käsitettä. Tutkielman aineisto koostuu YK:n turvallisuusneuvoston kokouksissa pidetyistä puheenvuoroista. Suvereniteetin käsitettä turvallisuusneuvoston puheenvuoroissa lähestytään käsitehistorian menetelmien avulla. Pääasiassa menetelmät perustuvat Quentin Skinnerin esittelemiin menetelmiin arvolatautuneiden termien ja puheaktien tutkimisesta. Näitä menetelmiä hyödyntäen tarkastellaan turvallisuusneuvostossa suvereniteetti-käsitteeseen ja sen merkityksiin liittyvää kamppailua. Käsitteen käyttöä analysoidaan erilaisten maaryhmien viitekehyksissä. Suvereniteetista käsitteeseen liittyy kiistoja myös YK:n turvallisuusneuvostossa. Nämä kiistat ilmenevät tarkasteltaessa suvereniteetin kriteereihin ja käyttöyhteyteen liittyvää keskustelua. Suvereniteetin arvottamisessa erilaiset tulkinnat eivät ole niin selviä. Ennen kaikkea YK:n turvallisuusneuvoston puheenvuoroista käy ilmi, että suvereniteettia käytetään argumentaation ja legitimaation välineenä. Keskeisin havainto on, että suvereniteetin käsitteestä käydään jatkuvaa kamppailua. Analyysin tulokset noudattavat myös tutkimuskirjallisuudessa tehtyjä huomioita suvereniteettiin ja sen merkityksiin liittyen. Suvereniteetin ja suojeluvastuun periaatteen välinen ristiriita tulee esille kaikkien tarkasteltujen konfliktien kohdalla, vaikkakaan ei niin selkeänä, kuin olisi voinut olettaa
  • Sandström, Sofie (2005)
    Avhandlingen behandlar Förenta Nationernas reaktion på våldtäkt som en del av folkmord i konflikterna i Rwanda och Bosnien på 1990-talet. Den huvudsakliga forskningsfrågan är om det skedde en förändring i hur man behandlar våldtäkt i konflikter inom den internationella politiken på 1990-talet. Våldtäkt har länge varit en marginell fråga inom den internationella politiken men våldtäkterna i Bosnien uppmärksammades och fördömdes kraftigt. Eftersom folkmordet i Rwanda ägde rum två år efter att våldtäkterna i Bosnien först fördömts kan en jämförelse mellan hur FN behandlade våldtäkt i de båda konflikterna belysa om en sann förändring ägt rum. Som perspektiv har jag valt att forska i våldtäkt som en del av folkmord. Folkmord är ett internationellt brott som kräver att andra länder och internationella organisationer reagerar. Hur våldtäkterna klassificeras har även direkta följder för offren. Studien använder sig av en radikalfeministisk definition av våldtäkt, baserad på Susan Brownmillers forskning. Avhandlingen inleds med en teoretisk del som behandlar teorierna kring våldtäkt som folkmordsbrott, det sexuella våldets historia samt folkmord. De huvudsakliga källorna för avhandlingen är de resolutioner och rapporter i vilka säkerhetsrådet, generalförsamlingen, människorättskommissionen och FNs generalsekreterare fördömde våldtäkterna under konflikten och i åren direkt efter konflikterna. För att placera FNs reaktion i en kontext innehåller mina exempelstudier även ett sammandrag över konflikterna och FNs reaktion till dem samt en kort redogörelse för hur våldtäkt användes som del av folkmord. För studien av Rwanda var organisationerna "African Rights" och "Human Rights Watch" studier viktiga källor. För studien av Bosnien var bland annat Alexandra Stiglmeyers, Steven Burgs och Paul Shoups forskning värdefulla. Slutligen jämförs FNs reaktioner och orsakerna till skillnaderna diskuteras. Jag diskuterar även hur uppmärksamheten som ägnades åt våldtäkterna i Bosnien förändrat den internationella politiken. Genom min forskning kom jag fram till att FN mer eller mindre totalt ignorerade våldtäkterna i Rwanda medan de uppmärksammade våldtäkterna i Bosnien. Trots detta kan man säga Bosnien påverkade en pågående process inom den internationella politiken där våldtäkt allt mer uppmärksammas eftersom flera organ i alla fall fördömde våldtäkterna i Rwanda. Orsakerna till att de Bosniska våldtäkterna uppmärksammades så mycket är flera, bland annat inverkar media och den politiska dynamiken inom FN.
  • Mäki-Reinikka, Elsa (Helsingfors universitet, 2013)
    The research focuses on the Saffron Revolution in Burma that occurred in 2007 and awoke the international community’s interest. The United Nations (UN), Amnesty International and Human Rights Watch all started reporting on human rights violations that were pursued by the State Peace and Development Council, SPDC, and the tatmadaw against the Buddhist monks and other peaceful protestors that gathered on the streets of the largest cities in Burma. The demands were for the respect for human rights, democracy and the release of Aung San Suu Kyi from house arrest. The research aims at analyzing how the messages from beyond the Saffron Revolution were spread to different audiences across the world in the form of metaphors and by the use of persuasion. The research also aims at opening up how the reports of the three organizations portray the different actors in Burma’s Saffron Revolution in 2007. The framework advances by firstly comparing the use of metaphors in the reports and discussing how the use of metaphors affects historical representation. Secondly, the use of persuasion in the reports is analyzed, by showing how persuasion is directed towards the different actors in the Saffron Revolution. The primary sources consisted of the reports published by the UN, Amnesty International and Human Rights Watch in August to December 2007. The interdisciplinary method used in the research combines the case study method, which in the field of history focuses on one event in history, and the comparative content analysis method. The theoretical literature focuses on the study of rhetoric, and in particular Kenneth Burke’s theory of persuasion and different theories on metaphors. One of the central findings of the research is that the UN, Amnesty International and Human Rights Watch radically differ in the use of war metaphors, which are not seen in the UN reports at all. All organizations use personification metaphors, metaphors for Savages, Victims and Saviors, and path metaphors. The second finding is that the use of persuasion also differs within the reports. Human Rights Watch does not direct recommendations towards the government and the tatmadaw, but instead focuses on the other actors that could possibly persuade the SPDC and the tatmadaw to end their human rights violations. The shaming technique, ideological persuasion and the socialization into the international community are also methods of persuasion that are noticeable in the reports. The conclusion is that the reports do not always represent the actors equally, but place the emphasis on the victims and saviors of the Saffron Revolution. The voice of the military regime is not heard, with a few exceptions of the Government’s official English government newspaper, the New Light of Myanmar, being mentioned and quoted in the reports. This creates a hierarchical situation between the different actors, which is not in line with the aims of the organizations, which fight for equality in the human rights arena.
  • Munive, Alexander (2005)
    1. INTRODUCTION At 500 meters above sea level in the Colombian mountain of Sierra Nevada, the Santa Marta sign reads: 'We take care of biodiversity'. Children painted the phrase with picturesque colours at a rural training centre. This ecological centre is financed by international donors through a local environmental NGO. There, a German ornithologist is carrying out a survey on the species of migratory birds in the Sierra Nevada. Just a couple of kilometres away from the training centre, plantations of coca extend as far as the eye can see. The parents of the children who drew the banner are involved in the cultivation of illegal crops and have systematically logged primary forest. In the same region, Wiwas indigenous people struggle to maintain their territory and culture. The State presence in the zone is weak. In fact, the only tangible service provided by the government is the rural school teacher who works two hours away from the training centre. These are some of the actors that one can find in biologically rich zones. It is obviously not an exhaustive list, but reflects the multiplicity of actors present in a tropical rainforest. This great variety of world perceptions and livelihoods motivated me to research the conservation of nature; namely, biodiversity. Conservation of biodiversity is a contested activity. Very often, it implies intervention from outsiders who prescribe solutions for biodiversity conservation. Depending on the created images of the Other - sometimes to foment 'better' use of natural resources and at other times just to support existing practices - many governments, but also donors such as the World Bank, the United Nations Development Program, and other multilateral organizations, finance projects to conserve, research and find uses for biodiversity. During the last decades, these types of projects have mainly been implemented in biodiversity-rich zones. These interventions have created new social and institutional settings that are continuously being negotiated and modified by stakeholders. Environmental management has been transforming the way relationships between actors are understood and exercised. Practices introduced have effects on the way nature is governed and consequently destroyed or conserved. Prescriptions on how to tackle with the collapse of nature - using the apocalyptic description of the northern conservationist - have been prone to adaptation and changes. In the 70s, 80s and 90s, trends followed by practitioners and communities focused on what became to be known as the democratisation of natural resource management. Communities which were thought to be homogenous, strong and locally bound were 'empowered' to be the lords and masters of nature.
  • Rask, Eeva Elina (2006)
    Tutkimuksen kohteena ovat kestävä kehitys ja sen sosiaalisen ulottuvuus Paikallisagenda 21 -työssä vuosina 1992–2002. Työ tarkastelee ja vertailee kestävän kehityksen ja sen sosiaalisen ulottuvuuden Paikallisagenda -21 ohjelmassa saamia sisältöjä kansainvälisessä ja kansallisessa ympäristöpolitiikassa sekä Lahden kaupungin Paikallisagenda 21 -työssä. Paikallisagenda 21 -ohjelman käytännön toteutusta ja kestävän kehityksen siinä saama sisältöä tarkastellaan ennen kaikkea Lahden kaupungissa ohjelmatyön muodostamasta kokonaisuudesta käsin. Tutkimuskohdetta lähestytään diskursiivisesti ja kestävän kehityksen sosiaalista ulottuvuutta korostaen. Tulkintavälineenä käytetään John S. Dryzekin ympäristödiskurssien kentän yleistä nelijakoa sekä diskurssin rakentumisen neljän pääelementin määrittelyä. Erityistä huomiota kiinnitetään toimijuuden, joka on yksi neljästä kestävyysdiskurssin rakentumisen pääelementistä, käsitteen sisällön ja määritelmän muutoksen eri tarkastelutasoilla. Lähdeaineistona on käytetty muun muassa Brundtlandin komissio raporttia Yhteinen tulevaisuutemme, YK:n ympäristö- ja kehityshuippukokousten loppuasiakirjoja, eurooppalaisten ja Itämeren alueen Paikallisagenda 21 -aloitteiden sisältöä, Suomen Kuntaliiton Paikallisagenda 21 -ohjelmaan liittyvää tiedotus- ja koulutusmateriaalia sekä Lahden kaupungin valvonta- ja ympäristökeskuksen Paikallisagenda 21 -työssä tuottamaa tiedotus-, raportointi- ja seurantamateriaalia. Kansainvälisen ja osin kansallisen tason kestävyysdiskurssin Paikallisagenda 21 -työlle sisältämät vaatimukset radikaalista ympäristöpolitiikan toimijoiden kentän laajentamisesta, paikallistason päätöksenteon ja vallankäytön uudelleenarvioinnista sekä kestävän kehityksen omaksumisesta osaksi kuntatason strategiatyötä eivät toteudu paikallistason Paikallisagenda 21 -työssä. Lahden kaupungin kestävän kehityksen määrittelyprosessissa ja Paikallisagenda 21 -työn tuloksena sosiaalinen kestävyys määrittyy pyrkimykseksesi perinteiseen kansalaisaktivismiin nojaavan osallistumisen lisäämiseen sekä ympäristö- ja sosiaalikysymysten tiiviimmäksi yhteistarkasteluksi. Syyksi tähän voidaan tulkita olevan se, että kansainvälisen ja kansallisenkin tason kestävän kehityksen ja Paikallisagenda 21-ohjelman tavoitteet suunnattiin kunnille kokonaisuudessaan, mutta käytännössä Paikallisagenda 21 -ohjelmia toteuttivat miltei yksinomaan kuntien ympäristöviranomaiset.
  • Harvala, Anna (2006)
    The UN sanctions against Al-Qaida and Taliban represent one among the many globally ongoing efforts of countering international terrorism. They were put in place to undermine the ability of Al-Qaida and Taliban to raise and transfer money, to cross borders and to purchase arms. While the ultimate responsibility for implementing UN Security Council resolutions rests with states, they need to be provided with relevant information to enable them to carry out the task. Effective counterterrorism action seems to demand strong multilateral cooperation and information-sharing in many critical areas. However, counterterrorism is also highly sensitive to states as it is linked to their security concerns and thereby to their very raison d'être. Therefore attaining states' cooperation and compliance at the UN level to support the sanctions effort may also face several problems. The focus of the thesis is on the cooperation of UN member states' with the Al-Qaida and Taliban Sanctions Committee. It studies in what manner states indicate their support to the sanctions case by cooperating and sharing information, and how they comply in regard to two procedures of the sanctions case: the UN list of the sanctions targets as well as the states' reporting tasks. In order for sanctions to be targeted accurately, the list relies on the submission of names and on getting additional information to facilitate the identification of the targets. Reporting is one of the procedures set up by the sanctions resolutions and represents a crucial means for the Committee to receive information on the status of implementation on the ground, and thus is also crucial to monitoring the sanctions. The study looks at how states' threat assessments affect in the case. The cooperation of states is here understood in a rather broad way, meaning information-sharing, compliance and engagement of states. The view is on the different supportive and impeding elements of cooperation that are present and have impact in the procedures of the sanctions case in the context of international counterterrorism action. It links to the question of the possibilities and limits of the UN in managing sanctions against international terrorism. The data of the study consisted primarily of UN documents, those being the reports of two successive independent UN group of experts set to monitor, report and give recommendations to the Al-Qaida and Taliban Sanctions Committee. The reports gave an overview on implementation, introduced relevant themes and summed up information on different aspects of the sanctions case. The analysis confirmed the essential role of information-sharing to the sanctions effort. There are different factors present that affect states' cooperation and compliance in the case. These mostly link to the characteristics of counterterrorism as well as the procedures in place.