Kilpeläinen, Päivi
(2004)
Pro gradussani haluan osallistua keskusteluun, joka on noussut Euroopan unionin laajenemis- ja integraation syventämispyrkimyksistä: syrjäyttääkö uusi, yhtenäinen eurooppalainen identiteetti kansallisen identiteetin vai onko keskustelussa kyse ”savusta ilman tulta”. Tarkasteltavana oli yliopisto-opiskelijoiden samastuminen asuinalueeseensa, suomalaisiin tai eurooppalaisiin sekä mahdollinen sisäryhmää kohtaan koettu myönteisyys ja sisäryhmän suosinta sekä kansallisuuskuvat. Aineisto (n=99) kerättiin 2001 keväällä Helsingin yliopiston opiskelijoiden keskuudesta. Vastaajien keski-ikä oli 25 vuotta (M=24.62, SD=6.67) ja miltei kaikki asuivat Helsingissä tai pääkaupunkiseudulla (91 %). Lähdes puolet vastaajista opiskeli valtiotieteellisessä tiedekunnassa (43 %). Henri Tajfelin sosiaalisen identiteetin teorian mukaan sosiaalinen identiteetti perustuu ihmisen tietoisuuteen tietyn sosiaalisen ryhmän tai ryhmien jäsenyydestä, johon liittyvät arvo- ja emotionaaiset merkitykset. Sosiaalisen vertailun avulla pyritään tuottamaan, saavuttamaan tai säilyttämään oman ryhmän myönteinen sosiaalinen identiteetti. Koko aineiston tarkastelussa yliopisto-opiskelijat samastuivat vahvimmin suomalaisiin. Eurooppalaisiin samastuminen oli alueellista samastumista vahvempaa. Myönteisten ja kielteisten piirteiden katsottiin olevan tyypillisempiä suomalaisille kuin eurooppalaisille. Autostereotypia suomalaisista oli myönteinen ja stereotypia eurooppalaisista oli myönteinen. Yliopisto-opiskelijoilla oli vahvempi yksilö- kuin yhteisökeskeinen minäkäsitys. Oletusten mukaisesti vahvemmin suomalaisiin samastuneet yliopisto-opiskelijat katsoivat myönteisten piirteiden olevan tyypillisempiä suomalaisille kuin eurooppalaisille ja heikoiten suomalaisiin samastuneet katsoivat kielteisten piirteiden olevan tyypillisempiä suomalaisille kuin eurooppalaisille. Samoin eurooppalaisiin vahvasti samastuneet yliopisto-opiskelijat katsoivat myönteisten piirteiden olevan tyypillisempiä eurooppalaisille kuin suomalaisille ja heikoiten eurooppalaisiin samastuneet katsoivat myönteisten piirteiden olevan tyypillisempiä suomalaisille kuin eurooppalaisille. Oletusten mukaisesti vahvasti suomalaisiin samastuneet yliopisto-opiskelijat kuvasivat suomalaisia vahvemmin myönteisillä kuin kielteisillä piirteillä. Osittain oletusten mukaisesti vahvasti eurooppalaisiin samastuneet yliopisto-opiskelijat kuvasivat eurooppalaisuutta vahvemmin myönteisillä kuin kielteisillä piirteillä. Oletusten vastaisesti yhteisökeskeisen minäkäsityksen ja suomalaisiin samastumisen välillä ei ollut yhteyttä. Samoin oletusten vastaisesti yhteisökeskeisen minäkäsityksen ja eurooppalaisiin samastumisen välillä oli yhteys. Kansallisuuskuvien sisältönä olivat 45 sanan luettelosta muodostetut viisi summamuuttujaa: moderni talous, demokraattiset arvot, sivistys, patriotismi ja perintö. Suomalaisiin samastumisen ja perinteisiä, kotimaahan liittyviä sanoja sisältävien kansallisuuskuvien osa-alueiden välillä oli yhteys. Samoin eurooppalaisiin samastumisen ja moderneja, talouteen liittyviä sanoja sisältävien kansallisuuskuvien osa-alueiden välillä oli yhteys. Tuloksia on pohdittu teorian ja aikaisempien tutkimusten pohjalta. Tärkeimmät lähteet: Tajfel 1981; Turner, Hogg, Oakes, Reicher &Wetherell 1987; Smith, Maczynski & Helkama 2001; Smith, Giannini, Helkama, Maczynski & Stumpf painossa; Hinkle & Brown 1990; Mlicki & Ellemers 1996; Larsen, , Groberg, Krumov, Andrejeva, Kashlekeva, Russinova, Csepeli & Ommundsen 1995; Anttila 1992.