Saunanoja, Saara
(2005)
Tutkielma käsittelee ryhmien intellektuaalisia hyveitä Linda Zagzebskin hyve-epistemologian näkökulmasta. Toisessa luvussa osoitan, että Zagzebskin teoria soveltuu erityisen hyvin käsittelemään ryhmien tietämistä, koska sen avulla voi käsitellä kompleksista tietämistä. Kompleksiseen tietämiseen kuuluu erityistä intellektuaalista aktiivisuutta vaativa tietäminen jollaista myös kollektiivisten subjektien tietäminen on. Sen vastaparina on Ernest Sosan hyve-epistemologia, joka käsittelee yksinkertaisempia uskomuksia. Tutkielman lähtökohtana on, että jos hyve-epistemologia on vakavasti otettava tietoteoria, sen on kyettävä käsittelemään myös muiden kuin yksilöpersoonien tietämistä. Tutkielmassa esitetään ehdot, jotka täyttämällä ryhmä voi saavuttaa episteemisesti merkityksellisen ryhmän statuksen ja tulla subjektiksi, jolle voidaan attribuioida intellektuaalisia hyveitä ja paheita. Tällaisen episteemisesti merkityksellisen ryhmän esimerkiksi otetaan tieteellistä tutkimusta tekevä tutkimusryhmä, jollaista tutkimuksen loppuosa keskittyy käsittelemään. Intellektuaaliset hyveet on tutkielmassa jaoteltu kolmeen ryhmään: hyveisiin joita voi esiintyä vain yksilöillä, hyveisiin joita esiintyy sekä yksilöillä että ryhmillä ja hyveisiin, joita esiintyy ainoastaan kollektiivisubjekteilla. Jälkimmäisiä nimitän sosiaalisiksi hyveiksi, sillä ne omaava subjekti on aina kollektiivi ja niiden vaikutusalueena on sosiaalisen kanssakäymisen alue. Tutkielmassa pohditaan myös käytännöllisen järjen roolia episteemisesti merkityksellisen ryhmän toiminnassa. Johtopäätöksenä on, että episteemisesti merkityksellisten ryhmien käytännöllinen järki koostuu kahdesta osasta: keskustelumyönteisyydestä ja kyvystä tehdä järkeviä päätöksiä joiden ansiosta ryhmä valitsee sen toimintatavan, joka johtaa parhaan lopputuloksen saavuttamiseen. Tutkielman keskeinen johtopäätös on, että hyve-epistemologia kykenee käsittelemään yksilöiden tietämisen lisäksi myös episteemisesti merkityksellisten ryhmien tietämistä. Tämä perustuu siihen, että episteemisesti merkitykselliset ryhmät ovat episteemisesti riittävän samanlaisia yksilöpersoonien kanssa. Se, että hyve-epistemologia korostaa tietävän subjektin ominaisuuksien merkitystä tietämisen objektin ominaisuuksien sijaan, ei muodosta estettä kollektiivisten subjektien tietämisen käsittelemiselle. Tärkeimmät tutkimuksessa käytetyt lähteet ovat Zagzebskin teokset, erityisesti Virtues of the Mind. Muita tärkeitä lähteitä ovat Aristoteleen Nikomakhoksen etiikka sekä Ernest Sosan, John Grecon ja Philip Pettitin artikkelit.