Browsing by Subject "markkinoinnin suunnittelu"

Sort by: Order: Results:

Now showing items 1-2 of 2
  • Lepo, Päivi (2011)
    Lääkelain mukaan lääkkeitä saavat markkinoida vain lääkeyritykset ja apteekit rajoitetuin ehdoin. Tämän vuoksi suomalaiset apteekit ovat markkinoinnin suhteen erityislaatuisessa asemassa verrattuna muihin yrityksiin. Usein markkinointi virheellisesti käsitetään samaksi asiaksi kuin mainostaminen. Markkinointi on toimintakokonaisuus, jossa selvitetään asiakkaiden tarpeet. Tarpeita vastaava tuote kehitellään ja tuotetaan. Valmis tuote hinnoitellaan ja siitä tiedotetaan valituille kohderyhmille. Tuote asetetaan asiakkaiden saataville siten, että toiminta on kannattavaa ja asiakaskunta on tyytyväinen. Tavoitteena on kanta-asiakassuhde. Markkinoinnin suunnittelun tarkoituksena on laatia strateginen suunnitelma. Tämän suunnitelman voi laatia monella erilaisella strategiamallilla. Strateginen suunnitelma voi sisältää mission, strategiset tavoitteet, strategisen auditoinnin, SWOT-analyysin, portfolianalyysin ja kasvustrategiat. Markkinoinnin toteuttamiseen on monia keinoja, jotka valitaan tehdyn markkinointistrategian perusteella. Myynninedistämiskeinoilla tarkoitetaan niitä toimenpiteitä, joilla myyjät ja jälleenmyyjät saadaan myymään omia tuotteita tuloksellisemmin ja lisätään asiakkaiden ostohalukkuutta. Mainonta on tunnistettavissa olevan lähettäjän maksamaa joukkotiedotusvälineissä tapahtuvaa tiedottamista tavaroista, palveluista ja aatteista. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten apteekkien tämän hetkinen markkinointitilanne. Tavoitteena oli määrittää toimenpiteet, joita apteekit ovat käyttäneet markkinoinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa kahden viimeisen vuoden aikana. Tutkimuksessa keskityttiin vain niihin markkinointiin liittyviin toimenpiteisiin, joiden voitiin olettaa olevan käytetyimpiä ja tehokkaimpia suomalaisten apteekkien markkinoinnissa. Tutkimus tehtiin alkuvuodesta 2011 sähköisenä kyselynä niille apteekkareille, joilla oli henkilökohtainen sähköpostiosoite Tamron julkaisussa Apteekit ja apteekkarit 2010. Vastaavanlaista tutkimusta ei ole aikaisemmin tehty. Tutkimuksen perusteella suomalaiset apteekit ovat tehneet erilaisia markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyviä toimenpiteitä viimeisen kahden vuoden aikana melko paljon. Tutkimuksen perusteella markkinointiin liittyvä terminologia ei ole täysin tunnettua. Suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyviä toimenpiteitä sekoitettiin keskenään. Samoin mikä toimenpide on myynninedistämiskeinoja ja mainonnan keinoja sekoittuivat. Myynninedistämiskeinoista tehokkaimmiksi oli koettu erilaiset kampanjat ja alennukset asiakkaille. Mainonnan keinoista tehokkaimmiksi oli koettu tuote-esittelyt ja lehti-ilmoitukset. Tutkimuksen mukaan apteekkien markkinointi voisi olla tulevaisuudessa suunnitelmallisempaa.
  • Munter, Hannu (Helsingfors universitet, 2016)
    Modern time is full of information. In business world an organization which is capable of harnessing and categorizing information is often successful. To take control over information requires systematic information gathering, modifying, elimination and finally acting accordingly. In comparison to earlier decades the problem today is not the lack of information. Actually it is quite the opposite- there is a huge amount of information available. The difficult part is to find the proper information out of the mass and deliver it for the right purpose at the right time. The general purpose of this study is to analyze the United Nations (UN) coordinated databases FAO and UNECE. These databases were investigated by the Internet in order to find how much information there is for marketing planning purposes. The frame of reference was split in half so that the focus of the analysis lays on the Macro-environment. The other part of the study consists of a content analysis for examining UNECE/FAO paper booklets “Forest Products Annual Market Review”. The key idea was to analyze what kind of differencies in the context there exist during a ten-year time period between 2005-2104. The products investigated were wood-based products. Several interesting implications emerged and one of them was the great impact of construction industry. The world’s economic situation affects to the building industry and that affects to the consumption of the wood products. Also the climbing usage of the bioenergy is notable and the trend towards further processed products is highly recognizable.