Browsing by Subject "metadata"

Sort by: Order: Results:

Now showing items 1-17 of 17
  • Säily, Tanja; Tyrkkö, Jukka (2021)
    Recent advances in the availability of ever larger and more varied electronic datasets, both historical and modern, provide unprecedented opportunities for corpus linguistics and the digital humanities. However, combining unstructured text with images, video, audio as well as structured metadata poses a variety of challenges to corpus compilers. This paper presents an overview of the topic to contextualise this special issue of Research in Corpus Linguistics. The aim of the special issue is to highlight some of the challenges faced and solutions developed in several recent and ongoing corpus projects. Rather than providing overall descriptions of corpora, each contributor discusses specific challenges they faced in the corpus development process, summarised in this paper. We hope that the special issue will benefit future corpus projects by providing solutions to common problems and by paving the way for new best practices for the compilation and development of rich-data corpora. We also hope that this collection of articles will help keep the conversation going on the theoretical and methodological challenges of corpus compilation.
  • Nykyri, Susanna (2010)
    In the present article, based on my dissertation, multilingual thesauri are approached as cultural products and the focus is twofold: On the empirical level the focus is placed on the translatability of certain British-English social science indexing terms into the Finnish language and culture at a concept, a term and an indexing term level. On the theoretical level the focus is placed on the aim of translation and on the concept of equivalence. In accordance with modern communicative and dynamic translation theories the interest is on the human dimension. The study is qualitative. The study uses multiple cases and several data collection and analysis methods aiming at theoretical replication and complementarity. The empirical material and analysis consist of focused interviews (with Finnish and British social scientists, thesaurus constructors and indexers), simulated indexing tasks with Finnish and British indexers, semantic component analysis of dictionary definitions and translations, co-word analysis and datasets retrieved in databases, and discourse analysis of thesauri. As a terminological starting point the topic and case ‘family roles’ is selected. The study shows that the variety of different discourses should be acknowledged, there is a need for operationalisation of new types of multilingual thesauri, and the factors influencing pragmatic indexing term equivalence should be discussed more precisely than is traditionally done.
  • Murtomaa, Eeva (Helsingin yliopisto, 2005)
    Verkkari 2005 (7)
  • Isaksson, Eva; Kesäniemi, Joonas; Koskinen, Kimmo; Kuusniemi, Mari Elisa; Roos, Annikki; Salokannel, Marjut; Siipilehto, Liisa (Helsingin yliopiston kirjasto, 2012)
    Tämän pilottiprojektin tavoitteena oli pureutua tutkimusdatan hallinnan, käytön ja säilyttämisen problematiikkaan yhden Helsingin yliopistossa toimivan, kansainvälisen tutkimusryhmän kautta. Tarkoituksena oli, että projektin avulla selvitetään tutkijoiden tutkimusdataan tutkimusprosessin eri vaiheissa liittyviä käytäntöjä, kysymyksiä ja ongelmia. Työryhmän tuli pohtia kirjaston roolia jatkossa näissä kysymyksissä ja niiden ratkaisemisessa. Yhdeksi merkittäväksi tavoitteeksi pilottiprojektille asetettiinkin, että se antaa mahdollisuuden kartuttaa kirjastohenkilöstön aihepiiriin liittyvää osaamista. Lisäksi tavoitteena oli yleisemmällä tasolla pohtia, millaisin toimin käyttäjäystävällisen, integroidun informaatioympäristön rakentamista voitaisiin edistää. Pilotin kautta paljastui varsin karu todellisuus siitä, miten tutkijat kamppailevat työssään puutteellisen ohjeistuksen ja suunnittelun sekä olemattomien datanhallintaresurssien kanssa, käytännöllisesti katsoen ilman mitään käytännön tukea. Tutkijat toivoivat tietoa siitä, mihin paikkaan, millaista aineistoa ja kuinka paljon dataa voi tallentaa. Datarakenteen ja tiedostokuvausten osalta oli tarvetta apuun ja tukeen jo tutkimusprojektin suunnitteluvaiheessa. Tukea tarvittiin myös lupa-asioiden hoitamiseen, kuten datan omistus- ja käyttöoikeuksiin mm. projektin käynnistys- ja lopetusvaiheiden kirjauksiin sopimuksista. Tässä loppuraportissa työryhmä esittää useita ehdotuksia, joiden avulla tilannetta voitaisiin parantaa. Pilotin kuluessa kirjaston työryhmä on toiminut hyvässä yhteistyössä monien yliopiston sisäisten ja ulkoisten tahojen kanssa. Käsityksemme siitä, että tutkimusdataan liittyviä ongelmia ja käytännön toimintatapoja voi kehittää ainoastaan yhteistyössä monien eri tahojen kanssa, on entisestään vahvistunut. Tästä yhteistyöstä ja tehtäväjaosta eri toimijoiden kesken työryhmä tekee myös ehdotuksen. Helsingin yliopiston kirjaston rooliksi työryhmä ehdottaa datan hallintapalvelujen integrointia, koordinointia ja tukea, metadataan ja järjestelmien käyttöliittymiin (esim. haettavuus, linkitykset) liittyviä tehtäviä, tiettyä osaa koulutuksesta, viestintää, neuvontaa ja opetusaineiston valmistamista. Kirjasto toimii kaikilla kampuksilla ja on näin ollen lähellä kaikkien tieteenalojen tutkijoita. Siellä on kootusti eri tieteenalojen käytäntöjä tunteva ja tiedon järjestämisen, etsimisen ja tähän erikoistuneisiin tietojärjestelmiin perehtyneitä ammattilaisia. Olisi toivottavaa, että Helsingin yliopiston kirjasto entistä rohkeammin hakeutuisi yhteistyöhön tutkijoiden ja muiden yliopiston osaajien kanssa. Tulosta syntyy arjessa, "solmumaisesti" työskentelemällä. On tutkijoiden, tutkimustyön ja yliopiston etu, että työryhmän ehdottamiin toimiin tartutaan.
  • Unknown author (Helsingin yliopisto, 2008)
    Verkkari 2008 (9)
  • Peltonen, Eeva (Helsingin yliopisto, 2005)
    Verkkari 2005 (8)
  • Partanen, Anneli; Peltonen, Eeva (Helsingin yliopisto, 2009)
    Verkkari 2009 (7)
  • Nykyri, Susanna (2016)
  • Hakala, Juha (Helsingin yliopisto, 2006)
    Verkkari 2006 (3)
  • Antoniades, Athos; Nicolaidou, Iolie; Spachos, Dimitris; Mylläri, Jarkko; Giordano, Daniela; Dafli, Eleni; Mitsopoulou, Evangelia; Schizas, Christos N.; Pattichis, Constantinos; Nikolaidou, Maria; Bamidis, Panagiotis (2015)
    Background: The mEducator Best Practice Network (BPN) implemented and extended standards and reference models in e-learning to develop innovative frameworks as well as solutions that enable specialized state-of-the-art medical educational content to be discovered, retrieved, shared, and re-purposed across European Institutions, targeting medical students, doctors, educators and health care professionals. Scenario-based evaluation for usability testing, complemented with data from online questionnaires and field notes of users' performance, was designed and utilized for the evaluation of these solutions. Objective: The objective of this work is twofold: (1) to describe one instantiation of the mEducator BPN solutions (mEducator3.0 - "MEdical Education LINnked Arena" MELINA+) with a focus on the metadata schema used, as well as on other aspects of the system that pertain to usability and acceptance, and (2) to present evaluation results on the suitability of the proposed metadata schema for searching, retrieving, and sharing of medical content and with respect to the overall usability and acceptance of the system from the target users. Methods: A comprehensive evaluation methodology framework was developed and applied to four case studies, which were conducted in four different countries (ie, Greece, Cyprus, Bulgaria and Romania), with a total of 126 participants. In these case studies, scenarios referring to creating, sharing, and retrieving medical educational content using mEducator3.0 were used. The data were collected through two online questionnaires, consisting of 36 closed-ended questions and two open-ended questions that referred to mEducator 3.0 and through the use of field notes during scenario-based evaluations. Results: The main findings of the study showed that even though the informational needs of the mEducator target groups were addressed to a satisfactory extent and the metadata schema supported content creation, sharing, and retrieval from an end-user perspective, users faced difficulties in achieving a shared understanding of the meaning of some metadata fields and in correctly managing the intellectual property rights of repurposed content. Conclusions: The results of this evaluation impact researchers, medical professionals, and designers interested in using similar systems for educational content sharing in medical and other domains. Recommendations on how to improve the search, retrieval, identification, and obtaining of medical resources are provided, by addressing issues of content description metadata, content description procedures, and intellectual property rights for re-purposed content.
  • Korhonen, Kalle (Helsingin yliopisto, 2005)
    Verkkari 2005 (6)
  • Ahonen, Harri (Helsingin yliopisto, 2002)
    Verkkari 2002 (11)
  • Nuutinen, Teemu (Helsingin yliopisto, 2005)
    Verkkari 2005 (4)
  • Hill, Mark J.; Vaara, Ville; Säily, Tanja; Lahti, Leo; Tolonen, Mikko (CEUR-WS.org, 2019)
    CEUR Workshop Proceedings
  • Nykyri, Susanna Kirsi (2017)
  • Partanen, Anneli (Helsingin yliopisto, 2002)
    Verkkari 2002 (6)
  • Roinila, Markku; Ala-Kyyny, Juuso; Korhonen, Tuija Helena (2018)