Lauttamäki, Elina
(2006)
Tutkin sosiologian pro-gradu-työssäni yritysten yhteiskuntavastuun retoriikkaa. Yritysten yhteiskuntavastuulla tarkoitetaan yrityksien aktiivista vastuunottoa yrityksen toiminnan vaikutuksista niiden toimintaympäristöön. Yritysten yhteiskuntavastuu jaetaan sosiaaliseen vastuuseen, taloudelliseen vastuuseen sekä ympäristövastuuseen. Tutkimusaineistonani tässä tutkielmassa on Keskon, Valion sekä S-ryhmän vuoden 2003 yhteiskuntavastuuraportit. Tutkin aineistoni avulla, kuinka yritykset itse tekevät omasta yhteiskuntavastuupuheestaan uskottavaa. Tarkastelen niitä retorisia keinoja, joilla yritykset omassa yhteiskuntavastuupuheessaan vakuuttavat raporttien yleisöjä siitä, että ne ovat vastuullisesti toimivia yrityksiä. Tutkimuskysymykseni ratkaiseminen vaatii myös katsomaan sitä, mitä yritykset omasta vastuustaan kertovat, millaista kuvaa ne omasta vastuustaan ja vastuullisuudestaan rakentavat. Taustoittaessani tutkimuskohdettani esittelen tutkielmani osana sitä keskustelua, jota yritysten yhteiskuntavastuun ympärillä on käyty sekä akateemisilla että populaareilla foorumeilla. Tutkimusmenetelmäksi valitsin retoriikan analyysin. Keskeisin lähteeni menetelmääni liittyen ovat Chaïm Perelmanin sekä Hilkka Summan teokset. Nojaudun tutkielmassani uuden retoriikan tutkimuksen perinteeseen. Useimmin toistuva retorinen keino analysoimissani yhteiskuntavastuuraporteissa on assosiatiivinen eli kaksi erillistä ilmiötä tai asiaa yhdistävä puhetapa. Tätä tutkielmaa varten lukemassani aineistossa assosiatiivista argumentaatiota käytettiin muun muassa yhdistämään yrityksen toiminta "yleisesti hyväksyttyjen" järjestöjen toimintaan, "tutkittuun tietoon", Suomen historiaan, koko yhteiskunnan etuun sekä puheeseen luottamuksesta. Implisiittisellä assosiatiivisella argumentilla yhdistettiin myös yhteiskuntavastuuraporttien kolme sektoria eli taloudellinen vastuu, sosiaalinen vastuu sekä ympäristövastuu. Näiden kolmen erillisen vastuullisuuden yhdistämisen voi nähdä myös kuvaavan raporttien keskeisintä esisopimusta, eli sitä, että taloudellinen menestys on yhteiskuntavastuun mahdollistaja sekä vastuullisuuden seuraus. Assosiatiivisen puheen lisäksi raporteissa käytetään faktuaalistavaa puhetapaa eli tosiasiapuhetta, etenkin huonoista uutisista kerrottaessa, sekä sellaista puhetapaa, jossa yrityksen toiminta saadaan näyttämään koko yhteiskunnan kannalta hyödylliseltä. Raporteissa pyritään rakentamaan luotettavaa kuvaa raportin julkaisijasta. Luottamuksen teema toistuu yhteiskuntavastuukeskustelussa toistuvasti. Itsekin liitän tässä tutkielmassa yritysten yhteiskuntavastuun luottamuksesta sekä sosiaalisesta pääomasta käytyihin keskusteluihin. Monet keskustelijat ovat väittäneet, että laaja automaattinen luottamus eli luottavaisuus yritysten toimintaa kohtaan on ollut rapautumassa viime vuosikymmenen aikana. Globalisaatiokriittiset liikkeet, kansalaisjärjestöt ja kuluttajat ovat ilmaisseet epäluottamuksensa yritysten vastuullisuutta kohtaan ja nostaneet esiin tapauksia, joissa vastuuta toimintaympäristöä kohtaan ei ole tunnettu tai toteutettu. Voidaan katsoa, että kaikki sidosryhmät eivät osoita luottavaisuutta eli automaattista tai passiivista luottamusta yrityksiä kohtaan. Luottavaisuuden kyseenalaistuttua yritykset vakuuttavat sidosryhmilleen olevansa vastuullisia toimijoita julkaisten raportteja, jossa ne markkinoivat omaa vastuullisuuttaan. Eräs raporttien julkaisemisen syy on luottamuksen rakentaminen yrityksen ja sen sidosryhmien välille.