Browsing by Subject "transfer"

Sort by: Order: Results:

Now showing items 1-4 of 4
  • Repo, Moona (Helsingin yliopisto, 2021)
    Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten englannin kieli vaikuttaa ruotsin kieleen. Olen kiinnostunut tutkimaan, millä eri tavoin englannin kieli näyttäytyy ruotsin kielessä sekä kuinka merkittävässä roolissa englannin kieli on ruotsin kielellä kirjoitetuissa kirjoitelmissa. Tarkastelen, kuinka usein ja millä eri tavoin englannin kieli vaikuttaa ruotsin kieleen. Lisäksi tarkastelen, kuinka monella eri tapaa englannin kieli tulee esiin yksittäisissä kirjoitelmissa sekä millaisia eroavaisuuksia kirjoitelmien välillä esiintyy. Tutkielman aineistona on viisikymmentä B1-ruotsin ylioppilaskirjoitusten pidempää kirjoitelmaa. Kirjoitelmat on kirjoitettu syksyn 2019, kevään 2020 ja syksyn 2020 ylioppilaskirjoituksissa. Kirjoitelmien aiheita ovat muun muassa musiikki, opinnot, asuminen, hyvinvointi sekä politiikka ja mielenosoittaminen. Aiheiden lisäksi myös kirjoitelmien muoto vaihtelee. Vaadittava muoto voi olla esimerkiksi kirje, mielipidekirjoitus, blogiteksti, raportti tai artikkeli. Tutkimusmenetelmäni on kielellinen analyysi, jonka avulla olen tarkastellut kirjoitelmien kieltä. Tämän jälkeen olen ryhmitellyt kirjoitelmista havaitsemani englannin kielen vaikutukset sekä pyrkinyt löytämään kirjoitelmien välillä olevia yhteneväisyyksiä sekä eroavaisuuksia. Tulokset osoittavat englannin kielen vaikuttavan ruotsin kieleen merkittävästi. Kirjoitelmat sisältävät kahdeksaa eri englannin kielen vaikutusta. Viidestäkymmenestä kirjoitelmasta kolmekymmentäneljä kirjoitelmaa sisältää englannin kielen vaikutusta. Kirjoitelmat sisältävät vaihtelevasti yhdestä seitsemään eri englannin kielen vaikutusta yhdestä yhdeksääntoista kertaan. Kielten välinen sukulaisuus, opiskelijoiden kielitaitotaso sekä muut kirjoitelmien kirjoitushetkenä vallinneet ulkoiset tekijät voivat vaikuttaa englannin kielen merkittävään vaikutukseen kyseisissä kirjoitelmissa. Tutkimukseni tulokset ovat aiempien tutkimusten tulosten mukaisia. Aineiston suhteellisen suppean määrän vuoksi tämän tutkimuksen tulokset eivät kuitenkaan ole yksinään kovinkaan yleistettäviä. Tutkimus antaa kuitenkin verrattain mielenkiintoisen käsityksen, kuinka englannin kieli vaikuttaa nykypäivänä suomalaisten B1-ruotsin opiskelijoiden ruotsin kieleen.
  • Tervaniemi, Mari; Putkinen, Vesa; Nie, Peixin; Wang, Cuicui; Du, Bin; Lu, Jing; Li, Shuting; Cowley, Benjamin Ultan; Tammi, Tuisku; Tao, Sha (2022)
    In adults, music and speech share many neurocognitive functions, but how do they interact in a developing brain? We compared the effects of music and foreign language training on auditory neurocognition in Chinese children aged 8-11 years. We delivered group-based training programs in music and foreign language using a randomized controlled trial. A passive control group was also included. Before and after these year-long extracurricular programs, auditory event-related potentials were recorded (n = 123 and 85 before and after the program, respectively). Through these recordings, we probed early auditory predictive brain processes. To our surprise, the language program facilitated the children's early auditory predictive brain processes significantly more than did the music program. This facilitation was most evident in pitch encoding when the experimental paradigm was musically relevant. When these processes were probed by a paradigm more focused on basic sound features, we found early predictive pitch encoding to be facilitated by music training. Thus, a foreign language program is able to foster auditory and music neurocognition, at least in tonal language speakers, in a manner comparable to that by a music program. Our results support the tight coupling of musical and linguistic brain functions also in the developing brain.
  • Tervaniemi, Mari; Tao, Sha; Huotilainen, Minna (2018)
    Learning in school is intended to help students master academic skills such as reading, writing, and mathematics, as well as to acquire knowledge about different subjects such as history, geography, biology, and so on. However, in the future, successful learning will be largely manifested by students’ global and transferable skills, such as analytical thinking, problem solving, collaboration, and social skills. Here we explore the promises of using music to support learning in the future. We review empirical evidence on the effects ofmusic learning on neurocognitive development in children in formal and informal settings, in music interventions, and also in community settings. With this review, we wish to stimulate discussion about the roles that music could play in promoting learning in schools and elsewhere.
  • EFSA Panel Contaminants Food Chain; Knutsen, Helle; Alexander, Jan; Barregård, Lars; Bignami; Bruschweiler; Ceccatelli; Cottrill; Dinovi; Edler; Grasl-Kraupp; Hogstrand; Nebbia; Oswald; Petersen; Rose; Roudot; Schwerdtle; Vleminckx; Vollmer; Wallace; Furst; Håkansson, Helen; Halldorsson; Lundebye; Pohjanvirta, Raimo Kalevi; Rylander; Smith; van Loveren; Waalkens-Berendsen; Zeilmaker; Binaglia; Gomez Ruiz; Horvath; Christoph; Ciccolallo; Ramos Bordajandi; Steinkellner; Hoogenboom, Ron (2018)
    The European Commission asked EFSA for a scientific opinion on the risks for animal and human health related to the presence of dioxins (PCDD/Fs) and DL-PCBs in feed and food. The data from experimental animal and epidemiological studies were reviewed and it was decided to base the human risk assessment on effects observed in humans and to use animal data as supportive evidence. The critical effect was on semen quality, following pre- and postnatal exposure. The critical study showed a NOAEL of 7.0 pg WHO2005-TEQ/g fat in blood sampled at age 9 years based on PCDD/F-TEQs. No association was observed when including DL-PCB-TEQs. Using toxicokinetic modelling and taking into account the exposure from breastfeeding and a twofold higher intake during childhood, it was estimated that daily exposure in adolescents and adults should be below 0.25 pg TEQ/kg bw/day. The CONTAM Panel established a TWI of 2 pg TEQ/kg bw/week. With occurrence and consumption data from European countries, the mean and P95 intake of total TEQ by Adolescents, Adults, Elderly and Very Elderly varied between, respectively, 2.1 to 10.5, and 5.3 to 30.4 pg TEQ/kg bw/week, implying a considerable exceedance of the TWI. Toddlers and Other Children showed a higher exposure than older age groups, but this was accounted for when deriving the TWI. Exposure to PCDD/F-TEQ only was on average 2.4- and 2.7-fold lower for mean and P95 exposure than for total TEQ. PCDD/Fs and DL-PCBs are transferred to milk and eggs, and accumulate in fatty tissues and liver. Transfer rates and bioconcentration factors were identified for various species. The CONTAM Panel was not able to identify reference values in most farm and companion animals with the exception of NOAELs for mink, chicken and some fish species. The estimated exposure from feed for these species does not imply a risk.