Kupiainen, Antero
(2003)
Pro gradu -tutkielmassani tarkastellaan Lahdessa kevättalvella 2001 järjestettyjen maastohiihdon maailmanmestaruuskilpailujen dopingtapausten käsittelyä suomalaisten sanomalehtien pääkirjoituksissa.Kipinän aiheelle antoi se mekkala, joka syntyi kuuden suomalaisen hiihtäjän jäädessä kiinni dopingista. Lähtökohtani on, että dopingskandaali uhkasi yhteisön arvoja, jolloin pyhä nousi teksteissä esiin. Pohdin aluksi urheilun ja urheilijan merkitystä suomalaisessa yhteiskunnassa. Kyse on siitä, minkälaisiin tulkintakehyksiin heidät on sijoitettu ja minkälaisiksi objekteiksi heidät on rakennettu.Tämän jälkeen valotan dopingia ja sen käytön yleisyyttä urheilun kentällä. Tämä on välttämätöntä, sillä dopingin laaja käyttö on ollut yleisessä tiedossa vuosikymmeniä; niinpä hiihtäjien kiinni jäämisen ei olisi pitänyt tulla kenellekään yllätyksenä. Toisin kuitenkin kävi. Tekstianalyysi paljastaa, minkälaisiin merkitysrakenteisiin huippu-urheilijat on kiinnitetty, sen, mitä he edustavat yhteisössä. Keskeinen teema on: mikä dopingskandaalissa koettiin lopulta uhatuksi: mikä rikkoi pyhän? Käytän analyysimenetelmänä enonsiatiivisen modaalisuuden tarkastelemista aineistossa. Tämä paljastaa rakentamalla vastinpareja,kuten hyvä ja paha, minkälaista totuutta tavoitellaan ja minkälainen ideaali rakennetaan. Peilaan saatuja tietoja lähinnä kahta sosiologian pyhää käsitellyttä teoriaa vasten. Émile Durkheim väitti, että on olemassa ideaaliyhteiskunta, joka ei ole reaaliyhteiskunnan ulkopuolella, vaan osa sitä. Kysyn, olivatko Lahdessa kiinni jääneet urheilijat tuon ideaalin edustajia? Toinen teoria, jonka toteutumista tarkastelen aineistossa, on Mary Douglasin likaa ja puhtautta koskeva väite: ihmiset haluavat varjella heille pyhiä paikkoja ja asioita tahrautumiselta, sillä pyhyys ja epäpuhtaus ovat toistensa vastakohdat. Testaan sitä,minkä doping likasi. Näin yhteisön ideaali ja saastuminen nousevat tarkasteluni keskiöön. Teksteistä käy ilmi, että pyhän rikkoi salaisuuden ilmaantuminen, sekä aatteiden, ihanteiden ja moraalin katoaminen. Tekstit vaativat salaisuuden paljastamista, sitä, mistä kaikessa skandaalissa oli lopulta kyse.Totuuden oli löydyttävä, jotta syntipukit voidaan karkottaa.Näin voidaan aloittaa puhtaalta pöydältä.Häpeästä oli päästävä. Pysäytetyn kertomuksen tekniikka näytti, kuinka tuo tehdään. Aineiston analyysin perusteella voidaan väittää, että dopingskandaalin myötä pyhä näyttäytyi, kun sitä koeteltiin. Pyhä ei siedä syntipukkeja eikä se kestä häpeää. Pyhä vaatii totuuden, järjestyksen, puhtauden, moraalin, aatteet ja ihanteet. Teksteissä nämä olivat ne elementit, jotka katosivat karulla tavalla, virtsapurkkiin. Tekstit osoitivat, että pyhää tarvittiin jälleen.