Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English Helsingin yliopisto

Vaihtoehtoisen maailmankaupan toteuttajat - arvojen ja asenteiden heijastuminen kulutuskäyttäytymiseen lappeenrantalaisessa kehitysmaakaupassa

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, Sosiologian laitos fi
dc.contributor University of Helsinki, Department of Sociology en
dc.contributor Helsingfors universitet, Sociologiska institutionen sv
dc.contributor.author Suominen, Eija
dc.date.accessioned 2009-09-08T09:35:18Z
dc.date.available 2009-09-08T09:35:18Z
dc.date.issued 2000-11-15 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/11035
dc.description Endast avhandlingens sammandrag. Pappersexemplaret av hela avhandlingen finns för läsesalsbruk i Statsvetenskapliga biblioteket (Unionsgatan 35). Dessa avhandlingar fjärrutlånas endast som microfiche. sv
dc.description Abstract only. The paper copy of the whole thesis is available for reading room use at the Library of Social Sciences (Unioninkatu 35) . Microfiche copies of these theses are available for interlibrary loans. en
dc.description Vain tiivistelmä. Opinnäytteiden sidotut arkistokappaleet ovat luettavissa HY:n keskustakampuksen valtiotieteiden kirjastossa (Unioninkatu 35). Opinnäytteitä lainataan ainoastaan mikrokortteina kirjaston kaukopalvelun välityksellä fi
dc.description.abstract Tutkielmassa on selvitetty Lappeenrannan kehitysmaakaupan asiakkaiden ja kehitysmaakauppayhdistyksen jäsenten arvojen ja asenteiden vaikutusta heidän kulutusvalinnoissaan. Empiirinen aineisto on kerätty touko- kesäkuussa 1998. Kehitysmaakauppayhdistyksen jäsenille lähetettiin kahdeksansivuinen kyselylomake postitse. Asiakkaat valikoituivat siten, että lomake jaettiin vastauskuorella varustettuna kaikille kehitysmaakaupassa toukokuussa 1998 yhden viikon aikana käyneille. Jäsenten vastausprosentti oli 73, asiakkaiden 75. Kehitysmaakauppaliike pyrkii edistämään maailmanlaajuista tasa-arvoa oikeudenmukaisemman kaupan avulla teollisuus- ja kehitysmaiden välille. Tiedottamalla ja lobbaamalla se pyrkii vaikuttamaan sekä kansalaisiin että valtionhallintoon ja kuluttajille se tarjoaa vaihtoehtoisia, niin sanotun reilun kaupan kulutustuotteita. Kehitysmaakaupassa asioivat ovat pääsääntöisesti naisia. Koko asiakaskunnasta puolet oli alle 30-vuotiaita ja lähes kolmannes alle 20-vuotiaita. Jäsenet sitä vastoin useimmiten olivat keski-ikäisiä. Kehitysmaakaupan kanta-asiakkaat ja aktiivisimmat jäsenet painottivat kulutusvalinnoissaan muita enemmän ympäristöä vaalivia ja sosiaalista tasa-arvoa maailmanmitassa tukevia arvoja ja asenteita. Tärkeimpiä lähteitä tutkimuksessa olivat Daniel Millerin Consumption as the Vanquard of History (1995), Colin Campbellin The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism (1987). sekä lukuisat Turo-Kimmo Lehtosen ja Jukka Gronowin artikkelit. en
dc.language.iso fi en
dc.subject vaihtoehtoliikkeet - kauppa - kehitysmaat en
dc.subject kuluttajakäyttäytyminen - jäsenet - vaihtoehtoliikkeet en
dc.subject kulutus - arvot - asenteet en
dc.subject kehitysmaakauppaliike en
dc.title Vaihtoehtoisen maailmankaupan toteuttajat - arvojen ja asenteiden heijastuminen kulutuskäyttäytymiseen lappeenrantalaisessa kehitysmaakaupassa en
dc.identifier.laitoskoodi 707 en
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Pro gradu sv

Files in this item

Files Description Size Format View/Open
abstract.pdf 49.71Kb PDF View/Open
This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Helda


Advanced Search

Browse

My Account