Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English Helsingin yliopisto

Brändi ja toimittajat: Mediatuotteen brändin rakentaminen ja journalistinen työ

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, Viestinnän laitos fi
dc.contributor University of Helsinki, Department of Communication en
dc.contributor Helsingfors universitet, Kommunikationslära, Institutionen för sv
dc.contributor.author Lange, Miina
dc.date.accessioned 2009-09-08T09:39:25Z
dc.date.available 2009-09-08T09:39:25Z
dc.date.issued 2004-09-20 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/11346
dc.description Endast avhandlingens sammandrag. Pappersexemplaret av hela avhandlingen finns för läsesalsbruk i Statsvetenskapliga biblioteket (Unionsgatan 35). Dessa avhandlingar fjärrutlånas endast som microfiche. sv
dc.description Abstract only. The paper copy of the whole thesis is available for reading room use at the Library of Social Sciences (Unioninkatu 35) . Microfiche copies of these theses are available for interlibrary loans. en
dc.description Vain tiivistelmä. Opinnäytteiden sidotut arkistokappaleet ovat luettavissa HY:n keskustakampuksen valtiotieteiden kirjastossa (Unioninkatu 35). Opinnäytteitä lainataan ainoastaan mikrokortteina kirjaston kaukopalvelun välityksellä fi
dc.description.abstract Tutkielman aiheena on mediatuotteen brändin rakentaminen ja journalistinen työ. Tavoitteena on selvittää, millainen on mediatuotteen brändin rakennusprosessi, ja kuinka brändin rakentaminen vaikuttaa journalistiseen työhön ja toimitusprosessiin. Lisäksi tarkastelen sisäisen viestinnän merkitystä brändin rakentamisprosessissa. Brändin rakentamista on pidetty markkinoinnin teorioissa jo pitkään välttämättömyytenä. Brändin rakentamisella katsotaan voitavan saavuttaa etuja, jotka ratkaisevat menestymisen kilpailluilla markkinoilla. Myös mediaorganisaatiot ovat olleet viime vuosina useista eri syistä kiinnostuneita brändistä. Brändin rakentamisen on ajateltu olevan vastaus useisiin ongelmiin, joita media-alan yritykset ovat kohdanneet: yleisö pirstaloituu ja kilpailu kiristyy. Brändiytyminen on ollut seurausta myös kaupallistumiskehityksestä ja median tuotteistumisesta. Brändin rakentaminen on yksi uusi haaste, johon tämän päivän toimituksessa on törmätty. Toimituksessa markkinoinnin brändimallit kohtaavat journalismin tekemisen periaatteet ja ihanteet. Näin syntyy ilmiö, joka on tutkielmani aiheena. Tutkimukseni teoreettinen tausta on kaksijakoinen. Lähestyn mediatuotteen brändin rakentamista kahdesta eri näkökulmasta: markkinoinnin mallien ja toisaalta journalistisen työn teorian kautta. Kahden erilaisen lähestymistavan käyttö on mielestäni perusteltua siksi, että tutkin ilmiötä, joka muodostuu näiden kahden erilaisen näkemyksen kohdatessa. Tarkastelen brändin rakentamista mediaorganisaatiossa Leslie deChernatonyn nk. kokonaisvaltaisen brändin rakentamisen mallin avulla. Mallin lähtökohta on, että kaikki organisaation jäsenet vaikuttavat brändiin, ja siksi kaikkien on oltava tietoisia brändin tavoitteista ja päämääristä. Journalismin sisältöön vaikuttavia tekijöitä analysoin Tuomo Mörän journalismin sisältöä selittävän rakenteistumismallin avulla. Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa on laadullinen teemahaastattelu. Tulkintani nojaavat pitkälle aineistoon, joten lähestymistapani on hyvin aineistolähtöinen. Tutkimuksen tärkeimpiä tuloksia on, että mediatuotteen brändin rakentamisessa mediatuotteen sisältö on keskeissä asemassa. Siksi toimitusorganisaation eli sisällön tekijöiden rooli brändin rakentajina on korostunut. Onnistunut brändin rakentaminen edellyttää mediaorganisaatiossa toimituksen sitouttamista brändille asetettuihin päämääriin. Mediatuotteen brändin rakentaminen ei kuitenkaan palaudu vain brändin tavoitteisiin, vaan mediatuotteen sisältöön vaikuttavat muutkin tekijät, joihin brändin rakentamisella ei voida välttämättä edes vaikuttaa. Brändin rakentaminen on näkynyt toimittajien työssä muun muassa tiukentuineina sisällölle astettuina kriteereinä, puheena kohderyhmistä ja huolena lehden imagosta. en
dc.language.iso fi en
dc.subject brändi en
dc.subject markkinointi en
dc.subject toimitustyö en
dc.subject journalismi - muutos en
dc.title Brändi ja toimittajat: Mediatuotteen brändin rakentaminen ja journalistinen työ en
dc.identifier.laitoskoodi 709 en
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Pro gradu sv

Files in this item

Files Description Size Format View/Open
abstract.pdf 50.16Kb PDF View/Open
This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Helda


Advanced Search

Browse

My Account