Identitet och självkänsla bland svenskspråkiga studerande

Visa fullständig post



Permalänk

http://hdl.handle.net/10138/11821
Titel: Identitet och självkänsla bland svenskspråkiga studerande
Författare: Häggström, Terese Marita Linnea
Medarbetare: Helsingfors universitet, Statsvetenskapliga fakulteten, Socialpsykologiska institutionen
Datum: 2007-05-11
Språk: sv
Permanenta länken (URI): http://hdl.handle.net/10138/11821
Nivå: pro gradu-avhandlingar
Abstrakt: Syftet med denna pro gradu-avhandling var att undersöka hur identitetsutvecklingen och självkänslan ser ut bland svenskspråkiga studerande i huvudstadsregionen. Med utgångspunkt i James Marcias (1966, 1967) identitetsstatus, som består av fyra olika identitetsstrategier, har identitetsutvecklingen undersökts. Identitetstrategierna är lånad identitet, identitetsförvirring, moratorium samt uppnådd identitet. Förutom identitetsutvecklingen har även självkänsla och självets stabilitet hos studerande undersökts, enligt Morris Rosenbergs (1965) syn. Dessutom ingår en litteraturstudie som ur det sociala arbetets synvinkel tar upp identitetsarbete och stödjande verksamheter för ungdomar och studerande i deras identitetsutveckling. Forskningsfrågorna var följande: Hur ser identitetsutvecklingen bland finlandssvenska studerande ut idag? Hur ser utvecklingen av självkänslan och självets stabilitet ut och finns det ett samband mellan en uppnådd identitet och en god självkänsla? Finns det ett samband mellan studerandes ålder och identitetsstatus? Forskningsfrågorna undersöktes med hjälp av Adams m.fl. (1989)identitetsenkät och Rosenbergs (1965) enkäter för självkänsla och självets stabilitet. Materialet samlades in år 2006 på en universitetsenhet och en yrkeshögskola i huvudstadsregionen. I undersökningen deltog 121 studerande i åldern 18-43 med en medelålder på 22 år. Resultaten uppvisade ett stort antal studerande som var identitetsförvirrade och moratorier samt ett mindre antal lånade och uppnådda identiteter. Resultaten är förvånande i jämförelse med tidigare forskning och eventuella orsaker till fördelningen diskuteras. Resultaten visade att studerandena hade en god självkänsla och att männens självkänsla var signifikant högre än kvinnornas. Signfikanta samband mellan identitet och självkänsla, mellan identitetsstatus och ålder samt mellan självets stabilitet och ålder kunde inte uppvisas.
Beskrivning: Endast sammandrag. Inbundna avhandlingar kan sökas i Helka-databasen (http://www.helsinki.fi/helka). Elektroniska kopior av avhandlingar finns antingen öppet på nätet eller endast tillgängliga i bibliotekets avhandlingsterminaler.Only abstract. Paper copies of master’s theses are listed in the Helka database (http://www.helsinki.fi/helka). Electronic copies of master’s theses are either available as open access or only on thesis terminals in the Helsinki University Library.Vain tiivistelmä. Sidottujen gradujen saatavuuden voit tarkistaa Helka-tietokannasta (http://www.helsinki.fi/helka). Digitaaliset gradut voivat olla luettavissa avoimesti verkossa tai rajoitetusti kirjaston opinnäytekioskeilla.
Subject: svenkspråkiga
finlandssvenskar
finlandssvenskhet
studerande
identitet
självkänsla
jagföreställning
identitetstatus
identitetsförvirring


Filer under denna titel

Totalt antal nerladdningar: Laddar...

Filer Storlek Format Granska
abstract.pdf 48.61Kb PDF Granska/Öppna

Detta dokument registreras i samling:

Visa fullständig post