Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English Helsingin yliopisto

Yritysten sota markkinaosuuksista – Kauppalehti ja Taloussanomat metafora-analyysissa

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, Viestinnän laitos fi
dc.contributor University of Helsinki, Department of Communication en
dc.contributor Helsingfors universitet, Kommunikationslära, Institutionen för sv
dc.contributor.author Lehto, Tuomas Kristian
dc.date.accessioned 2009-09-08T09:47:47Z
dc.date.available 2009-09-08T09:47:47Z
dc.date.issued 2004-04-05 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/11962
dc.description Endast avhandlingens sammandrag. Pappersexemplaret av hela avhandlingen finns för läsesalsbruk i Statsvetenskapliga biblioteket (Unionsgatan 35). Dessa avhandlingar fjärrutlånas endast som microfiche. sv
dc.description Abstract only. The paper copy of the whole thesis is available for reading room use at the Library of Social Sciences (Unioninkatu 35) . Microfiche copies of these theses are available for interlibrary loans. en
dc.description Vain tiivistelmä. Opinnäytteiden sidotut arkistokappaleet ovat luettavissa HY:n keskustakampuksen valtiotieteiden kirjastossa (Unioninkatu 35). Opinnäytteitä lainataan ainoastaan mikrokortteina kirjaston kaukopalvelun välityksellä fi
dc.description.abstract Tutkielma käsittelee metaforien käyttöä talousjournalismissa ja metaforien kautta välittyviä ideologioita. Aihevalinnan taustalla on talousjournalismin aseman vahvistuminen mediakentässä ja se seikka, että talousuutiset vaikuttavat usein objektiivisuuden sijaan ajavan tiettyjä selkeitä arvoja – mikä tutkielman aineiston perusteella pitää paikkansa. Aineistoksi valikoituivat yhden päivän Kauppalehti ja Taloussanomat helmikuun 5. päivältä 2003. Kyseessä ovat Suomen ainoat viitenä päivänä viikossa ilmestyvät, talousuutisiin keskittyvät sanomalehdet. Käytetty metaforan määritelmä ja menetelmä syntyivät pääasiassa George Lakoffin ja Mark Johnsonin (1980) sekä Iina Hellstenin (1997) töiden pohjalta. Olennaista työni kannalta on, että konstruktivismin ajatusten mukaisesti kielen nähdään voivan vaikuttaa ihmisten kuvaan maailmasta ja sitä kautta heidän toimintaansa. Metaforien käyttö taas on osa retoriikkaa, jonka ominta aluetta ovat arvosidonnaiset kysymykset. Tätä kautta päästään ideologian käsitteeseen. Tärkein tutkimuskysymykseni on: millaisia metaforia aineistoni talousuutisissa esiintyy ja mitä ne kertovat aineiston tekstien välittämästä ideologiasta, tai ideologioista? Löydetyt metaforat jaetaan analyysiosuudessa Lakoffin & Johnsonin ja Hellstenin ajatusten pohjalta ryhmiin, joista merkittävimmiksi muodostuivat kehollisten ja strukturaalisten metaforien ryhmät. Edelliseen kuuluvat muun muassa korkeuden ja kasvun käsitteiden metaforinen käyttö sekä erilaisten talouden ilmiöiden elollistaminen. Viimeksimainittuun taas kuuluvat esimerkiksi sota-, urheilu-, lääketiede-, liikenne-, rakennus- ja taidemetaforat. Näistä osa oli aiempien tutkimusten (mm. Koistinen 1998, Allén et al.1992) perusteella odotettuja, osa taas uusia. Esimerkiksi liikenne-, rakennus- ja taidemetaforia en aiemmista talousjournalismia käsittelevistä tutkimuksista tai artikkeleista löytänyt. Analyysin pohjalta rakentuu kaksi laajaa ideologista rakennetta. Ensinnäkin metaforien kautta löytyi suositus aggressiiviseen pyrkimykseen olla muita parempi sekä vahvempi ja siten kasvattaa voittoja. Toiseksi nousevat esille ominaisuudet, joita talouden toimijalla – esimerkiksi yrityksellä – tulisi olla menestyäkseen. Näitä ovat suuruus, tehokkuus, kovuus, nopeus ja keveys. Myös valtiontalouden tulisi olla tehokas, ja esimerkiksi verojen alhaisia. Muita merkillepantavia asioita ovat talouden ja sen eri osa-alueiden näyttäytyminen elollisina olioina tai luonnonilmiöinä, joiden oikkuihin ihmiset eivät voi vaikuttaa; naisten marginalisoiminen muutenkin kuin maskuliinisuutta korostavien metaforien kautta; yksioikoinen, lähes rasistinen suhtautuminen muihin kuin länsimaihin sekä voimakas keskittyminen niihin asioihin, jotka ovat muutettavissa numeroiksi. Lopuksi ehdotetaan vaihtoehtoisia metaforisointeja, jotka edesauttaisivat ajatusta ihmisten ehdoilla ja pitkäjänteisemmin toimivasta talousjärjestelmästä. en
dc.language.iso fi en
dc.subject journalismi en
dc.subject talousjournalismi en
dc.subject metafora en
dc.subject ideologiat en
dc.subject Kauppalehti en
dc.subject Taloussanomat en
dc.title Yritysten sota markkinaosuuksista – Kauppalehti ja Taloussanomat metafora-analyysissa en
dc.identifier.laitoskoodi 709 en
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Pro gradu sv

Files in this item

Files Description Size Format View/Open
abstract.pdf 50.45Kb PDF View/Open
This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Helda


Advanced Search

Browse

My Account