Teleyhtiöiden teoriaa : taajuuslupien tehokas allokointi ja huutokauppateoria

Show simple item record

dc.contributor University of Helsinki, Faculty of Social Sciences, Department of Political Science en
dc.contributor Helsingin yliopisto, Valtiotieteellinen tiedekunta, Yleisen valtio-opin laitos fi
dc.contributor Helsingfors universitet, Statsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för allmän statslära sv
dc.contributor.author Lehto, Juhani
dc.date.accessioned 2009-09-08T09:53:35Z
dc.date.available 2009-09-08T09:53:35Z
dc.date.issued 2001-11-07
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/12299
dc.description Endast sammandrag. Inbundna avhandlingar kan sökas i Helka-databasen (http://www.helsinki.fi/helka). Elektroniska kopior av avhandlingar finns antingen öppet på nätet eller endast tillgängliga i bibliotekets avhandlingsterminaler. sv
dc.description Only abstract. Paper copies of master’s theses are listed in the Helka database (http://www.helsinki.fi/helka). Electronic copies of master’s theses are either available as open access or only on thesis terminals in the Helsinki University Library. en
dc.description Vain tiivistelmä. Sidottujen gradujen saatavuuden voit tarkistaa Helka-tietokannasta (http://www.helsinki.fi/helka). Digitaaliset gradut voivat olla luettavissa avoimesti verkossa tai rajoitetusti kirjaston opinnäytekioskeilla. fi
dc.description.abstract Tutkielman aiheena on taajuuslisenssien tehokas allokointi. Teorian sovelluksena käytetään ajankohtaista kolmannen sukupolven matkaviestinlisenssien eli niin sanottujen UMTS-lisenssien jakoa. Tarkastelu lähtee liikkeelle siten, että arvioidaan markkinoille tulevien yritysten optimaalista määrää. Verrataan markkinoiden tasapainon mukaista yritysten määrää sosiaalisesti optimaaliseen yritysten määrään. Tarkastelua varten muodostetaan malli, jota voidaan kuvata kaksivaiheisena pelinä. Ensimmäisessä vaiheessa yritykset päättävät haluavatko ne tulla markkinoille, jonne pääsystä niiden on maksettava kiinteä maksu. Jos yritykset päätyvät markkinoille, siis vaiheeseen kaksi, niin tällöin ne pelaavat jotakin markkinapeliä, jonka tässä tapauksessa oletetaan olevan Cournot-peli. Seuraavaksi tarkastellaan tämän pääsymaksun vaikutusta yritysten määrään. Tätä varten muodostetaan hyvin yksinkertainen malli, jonka perusteella johtopäätökset tehdään. Lisäksi arvioidaan myös kuluttajan käyttäytymistä. Koska lisenssien jakamisen tavoitteena on mm. taloudellinen tehokkuus, tarkastellaan tutkielmassa tämänkin tavoitteen parhaiten toteuttavaa lisenssien allokointimenetelmää, huutokauppaa. Huutokaupan menestys lisenssien ja yleensä niukkojen resurssien tehokkaassa kohdentamisessa perustuu sen kykyyn antaa lisenssit niiden käyttöön, jotka arvostavat niitä eniten ja pystyvät myös parhaiten niitä hyödyntämään. Lisäksi tutkielmassa kuvataan lyhyesti UMTS -teknologiaa ja Englannin toteuttamia UMTS -lisenssien huutokauppoja. en
dc.language.iso fi
dc.subject UMTS en
dc.subject huutokauppateoriA fi
dc.subject telekommunikaatio fi
dc.subject radiotaajuus fi
dc.subject lisenssi fi
dc.subject allokaatio fi
dc.subject markkinoille tulo fi
dc.subject verkostoteoria fi
dc.title Teleyhtiöiden teoriaa : taajuuslupien tehokas allokointi ja huutokauppateoria fi
dc.identifier.laitoskoodi 711
dc.type.ontasot master's thesis en
dc.type.ontasot pro gradu -tutkielmat fi
dc.type.ontasot pro gradu-avhandlingar sv
dc.type.dcmitype Text
dc.format.content abstractOnly

Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
abstract.pdf 48.50Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record