Luokanopettaja lapsen äänen kuulijana koulussa : tapauksena Lapset etnografeina -luokkapäiväkirjatoiminta alakoulun ylimmillä luokilla

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos fi
dc.contributor University of Helsinki, Faculty of Behavioural Sciences, Department of Teacher Education en
dc.contributor Helsingfors universitet, Beteendevetenskapliga fakulteten, Institutionen för lärarutbildning sv
dc.contributor.author Sipilä, Elina
dc.date.issued 2014
dc.identifier.uri URN:NBN:fi-fe2014111146192
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/136570
dc.description.abstract Purposes. This is an ethnographic case study about elementary school teacher as a listener of a child's voice and about children as ethnographers in the classroom. The current study aims to make visible factors that limit listening child's voice at school and especially in the interaction between the teacher and the student. It also describes children's views and thoughts about school. This study is a part of consortium research "Children tell of their well-being - who listens?" (TelLis, a project number 1134911). Methods. The study was conducted at the school during four weeks at spring 2013. The data was gathered using children as ethnographers -method and consists of 57 classroom diaries written by fifth and sixth grade students and reflected by their four elementary school teachers. In addition, data includes children's drawings, teacher's interviews before the study, two teacher's group interviews and observation notes. In this study I describe teachers as listeners of students' voice during children as ethnographers -period. I ask, what kind of knowledge teachers find in children's classroom diaries. I also ask, how teachers make use of classroom diaries at their work. Analysis is based on qualitative content analysis. Findings and conclusion. Teachers found knowledge of students' culture and knowledge of their action, thoughts and opinions in classroom diaries. In addition, teachers looked for knowledge to evaluate competencies and developmental needs of students' and the class. Teachers used classroom diaries primarily as a tool of evaluating and educating children, but also as a tool for listening children and educating themselves as professionals. According to content analysis, listening to child represented mostly listening based on evaluating and educating children and themselves. There was less listening based on developing the school and the least listening based on encountering a child. Because of teachers' strong aims of evaluating and educating, listening to child was limited. The current study shows, that despite of several factors limiting listening to child's voice in society, school community and class community, teacher with his/her aims, views and actions has an emergent role as a listener of a child's voice. Teachers should create especially those kinds of listening moments that are based on encountering a child naturally and humanely. en
dc.description.abstract Tavoitteet. Tutkimukseni on laadullinen etnografinen tapaustutkimus luokanopettajasta lapsen äänen kuulijana ja lapsesta tiedon tuottajana. Tutkimuksessani pyrin konkretisoimaan lapsen kuulemisen ilmiötä kuvaamalla sen toteutumisen reunaehtoja koulussa ja erityisesti opettajan ja oppilaan välisessä vuorovaikutuksessa. Lisäksi tuon esiin lapsen ääntä. Tutkimus on osa "Lapset kertovat hyvinvoinnistaan - kuka kuuntelee? Lasten äänet kuuluviin!" TelLis -tutkimushanketta (projektinumero 1134911). Menetelmät. Neljän viikon mittainen luokkapäiväkirjakokeilu toteutettiin erään saman koulun neljässä luokassa keväällä 2013. Lapset etnografeina -menetelmällä kerätty aineisto sisältää 57 neljän luokanopettajan reflektoimaa 5. 6.-luokkalaisten luokkapäiväkirjaa, lasten piirroksia, opettajien ennakkohaastattelut, kaksi opettajien ryhmähaastattelua sekä havaintomuistiinpanoja. Tutkimuksessani tarkastelen lapsen äänen kuulemisen toteutumista luokkapäiväkirjakokeilun aikana. Kysyn, millaista tietoa opettajat nostavat esiin lasten luokkapäiväkirjoista. Lisäksi kysyn, miten opettajat hyödyntävät luokkapäiväkirjatoimintaa kokeilun aikana työssään. Analyysini perustuu laadulliseen sisällönanalyysiin. Tulokset ja johtopäätökset. Luokanopettajat nostivat lasten luokkapäiväkirjoista tietoa koululaisten kulttuurista sekä lasten toiminnasta, ajatuksista ja mielipiteistä. Lisäksi opettajat etsivät päiväkirjoista arviointitietoa lapsen tai luokan kyvyistä ja kehitystarpeista. Opettajat hyödynsivät luokkapäiväkirjatoimintaa kokeilun aikana ensisijaisesti oppilaiden arvioinnin ja kehittämisen välineenä, mutta myös lapsen kuulemisen ja samalla ammatillisen kehittymisen välineenä. Sisällönanalyysini perusteella lapsen kuuleminen edusti luokkapäiväkirjakokeilun aikana esisijaisesti lapsen kehittämiseen tähtäävää arvioivaa kuulemista sekä opettajan omaan ammatilliseen kehittymiseen tähtäävää kuulemista. Vähemmän esiintyi koulun kehittämiseen tähtäävää kuulemista ja vähiten lasta kohtaavaa kuulemista. Arviointi- ja kehittämistavoitteiden painottuminen rajoitti lapsen äänen kuulemista luokkapäiväkirjakokeilun aikana. Tutkimukseni osoittaa, että huolimatta useista yhteiskunnallisista, kouluyhteisökohtaisista ja luokkayhteisökohtaisista lapsen kuulemisen toteutumista rajoittavista tekijöistä, opettaja on tavoitteineen, näkemyksineen ja toimintatapoineen avainasemassa lapsen äänen kuulijana. Opettajien tulee luoda kouluun lisää erityisesti sellaisia kohtaavan kuulemisen tilanteita, jotka eivät perustu kehittämiseen tai kehittymiseen, vaan lapsen luonnolliseen ja inhimilliseen kohtaamiseen. fi
dc.language.iso fin
dc.publisher Helsingfors universitet sv
dc.publisher University of Helsinki en
dc.publisher Helsingin yliopisto fi
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
dc.rights Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden.
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
dc.subject child's voice en
dc.subject student's voice en
dc.subject listening en
dc.subject participation en
dc.subject children as ethnographers en
dc.subject studies of child's perspective en
dc.subject teacher as a listener en
dc.subject elementary school en
dc.subject interaction en
dc.subject lapsen ääni fi
dc.subject oppilaan ääni fi
dc.subject kuuleminen fi
dc.subject kuunteleminen fi
dc.subject osallisuus fi
dc.subject lapset etnografeina -menetelmä fi
dc.subject lapsinäkökulmainen tutkimus fi
dc.subject opettaja kuuntelijana koulussa fi
dc.subject alakoulu fi
dc.subject vuorovaikutus fi
dc.title Luokanopettaja lapsen äänen kuulijana koulussa : tapauksena Lapset etnografeina -luokkapäiväkirjatoiminta alakoulun ylimmillä luokilla fi
dc.title.alternative Elementary school teacher as a listener of a child´s voice : A case study of children as ethnographers at fifth and sixth grades en
dc.type.ontasot pro gradu-avhandlingar sv
dc.type.ontasot pro gradu -tutkielmat fi
dc.type.ontasot master's thesis en
dc.subject.discipline Education en
dc.subject.discipline Kasvatustiede fi
dc.subject.discipline Pedagogik sv
dct.identifier.urn URN:NBN:fi-fe2014111146192

Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
luokanop.pdf 1.560Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record