Vuorovaikutustilanteet Pekka Haaviston ja Sauli Niinistön vaalikampanjakirjoissa

Näytä kaikki kuvailutiedot



Pysyväisosoite

http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201508133497
Julkaisun nimi: Vuorovaikutustilanteet Pekka Haaviston ja Sauli Niinistön vaalikampanjakirjoissa
Tekijä: Rahkola, Iita
Muu tekijä: Helsingin yliopisto, Käyttäytymistieteellinen tiedekunta, Käyttäytymistieteiden laitos
Julkaisija: Helsingfors universitet
Päiväys: 2015
Kieli: fi
URI: http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201508133497
http://hdl.handle.net/10138/156197
Opinnäytteen taso: pro gradu -tutkielmat
Oppiaine: Phonetics (Speech Communication)
Fonetiikka (Puheviestintä)
Fonetik (talkommunikation)
Tiivistelmä: The purpose of this thesis was to find out how interaction situations are described in books that cover Pekka Haavisto's and Sauli Niinistö's campaigns for presidential election. It was also studied, what kind of an impression about the communication competence of Haavisto and Niinistö was given in the books. The approach for the analysis is exceptional, since it would appear that the interaction during the campaigns has previously been studied from speech and political communication's point of view in only other contexts, like in radio or television. Campaign literature has also been studied only slightly. In the research, two books about the 2012 presidential election were used as the data. So called SPEAKING-model, which is a tool to describe ways of talking and originally meant for comparing them, developed by Dell Hymes, was used to support the content analysis. Based on the research, an image of both of the candidates' typical interaction situation was compiled. The results also demonstrated that both of the candidates seem skillful and flexible communicators. Judging by the descriptions of the interaction situations, the candidates were especially able to adapt into different situations and tried to achieve open dialogs with different kinds of persons.Tämän työn pyrkimyksenä oli selvittää, kuinka vuorovaikutustilanteita kuvataan Pekka Haaviston ja Sauli Niinistön presidentinvaalikampanjoista kertovissa kirjoissa. Tarkastelun kohteena oli niin ikään se, millainen vaikutelma kirjoissa luodaan Haaviston ja Niinistön vuorovaikutusosaamisesta. Tutkimuksen lähestymistapa on poikkeuksellinen, sillä näyttäisi siltä, että vuorovaikutusta kampanjoiden aikana on tarkasteltu puheviestinnän ja poliittisen viestinnän näkökulmasta ainoastaan muissa konteksteissa, kuten radiossa ja televisiossa. Kampanjakirjallisuutta on muutoinkin tutkittu vain vähän. Tutkimuksessa käytettiin aineistona kahta vuoden 2012 presidentinvaalin vaalikampanjasta kertovaa kirjaa. Sisällönanalyysin tukena hyödynnettiin Dell Hymesin kehittämää, niin kutsuttua SPEAKING-mallia, joka on työkalu puhetapojen kuvaukseen ja tarkoitettu alun perin niiden vertailuun. Analyysin pohjalta muodostettiin kuva tyypillisestä presidenttiehdokkaan vuorovaikutustilanteesta. Tutkimustulokset myös osoittivat, että molemmat ehdokkaat vaikuttavat taitavilta ja notkeilta viestijöiltä. Vuorovaikutustilanteiden kuvausten perusteella ehdokkaat pystyivät erityisesti sopeutumaan erilaisiin tilanteisiin ja pyrkivät avoimeen dialogiin erilaisten ihmisten kanssa.
Avainsanat: puheviestintä
poliittinen viestintä
kampanjaviestintä
presidentinvaalit
vuorovaikutus
vuorovaikutusosaaminen


Tiedostot

Tiedosto(t) Koko Formaatti Näytä

Tähän julkaisuun ei ole liitetty tiedostoja

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä kaikki kuvailutiedot