Kirsti Kasnio – muodin arkkitehti

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, Opettajankoulutus fi
dc.contributor.author Koskennurmi-Sivonen, Ritva
dc.date.accessioned 2015-11-19T10:04:06Z
dc.date.available 2015-11-19T10:04:06Z
dc.date.issued 2015-11-12
dc.identifier.citation Koskennurmi-Sivonen , R 2015 , Kirsti Kasnio – muodin arkkitehti . Tekstiilikulttuuriseuran julkaisuja , Nro 7 , Tekstiilikulttuuriseura , Helsinki . en
dc.identifier.isbn 978-951-96080-5-1
dc.identifier.other PURE: 56056577
dc.identifier.other PURE UUID: 74090afd-d3f1-42bf-bd55-c2b3286f2a1e
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/158206
dc.description.abstract Kirsti Kasnio (1937–2014) became a fashion designer at the mature age of over 50 years after having worked as an architect and a scenographer. This study sought answers to the following questions: 1) What is the relationship between fashion and architecture in the designer’s thoughts and work? 2) What was Kirsti Kasnio’s inspiration for her fashion creations, and how did she sketch them? 3) How were the pleated dresses constructed, and what was their shape? In order to answer these questions, I used a case study strategy with several corpora of data and different types of analysis. A brief look into Kirsti Kasnio’s family background and her work as an architect and scenographer helps to understand why her fashion career started so late. One important corpus of data consists of in-depth interviews and other discussions with Kirsti Kasnio. Other corpora of data consist of sketches, pictures used for inspiration, photographs taken by Kasnio herself during her design process, photographs of finished creations taken by professional photographers, media data from newspapers, magazines, and a TV program. The last but not least important corpus consists of her fashion creations. The five analyzed dresses represent well the core of Kasnio’s fashion and her work, as she wanted it to be seen. Tutkimuksessa on kysymys arkkitehti-lavastaja-muotisuunnittelija Kirsti Kasnion (1937–2014) työstä erityisesti sinä aikana, jolloin hän toimi muotisuunnittelijana 2000-luvulla. Kirsti Kasnion suunnittelutyön kohteita olivat ylelliset turkisasusteet sekä ilta- ja muut juhlapuvut, joiden tunnusomainen valmistustekniikka oli pliseeraus. Tutkimus etsii vastausta kysymyksiin: 1) Millainen oli muodin ja arkkitehtuurin yhteys arkkitehti-muotisuunnittelijan ajatuksissa ja töissä? 2) Millainen oli muotisuunnittelija Kirsti Kasnion suunnitteluprosessi ja luonnostelutapa? 3) Millainen on Kirsti Kasnion omaperäisten pliseerattujen pukujen muoto ja rakenne? Tutkimus sivuaa suppeasti myös Kirsti Kasnion perhetaustaa, työtä arkkitehtinä ja lavastajana sekä muotiyrityksen toiminnan periaatteita ja turkissuunnittelua. Kyseessä on tapaustutkimus, jonka aineistoina ovat haastattelut, media-aineisto, konkreettiset puvut sekä arkistoaineisto, johon kuuluu runsaasti suunnittelijan piirtämiä luonnoksia, puvuis-ta otettuja valokuvia sekä kirjoitettuja dokumentteja. en
dc.format.extent 234
dc.language.iso fin
dc.publisher Tekstiilikulttuuriseura
dc.relation.ispartofseries Tekstiilikulttuuriseuran julkaisuja
dc.rights en
dc.subject 516 Kasvatustieteet en
dc.subject 6132 Kuvataide ja muotoilu en
dc.title Kirsti Kasnio – muodin arkkitehti fi
dc.title.alternative Kirsti Kasnio The architect of fashion en
dc.type Kirja
dc.type.uri info:eu-repo/semantics/other
dc.contributor.pbl

Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
KirstiKasnio.pdf 51.11Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record