Ryhmälähtöinen oppiminen (team based learning eli TBL) lääketieteen opiskelussa

Show full item record

Permalink

http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201511183817
Title: Ryhmälähtöinen oppiminen (team based learning eli TBL) lääketieteen opiskelussa
Author: Järveläinen, Mira
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Medicine
Thesis level: master's thesis
Abstract: Tutkimus käsittelee ryhmälähtöistä oppimista, joka on maailmalla ajankohtainen oppimismenetelmä. Kyseessä on kirjallisuuskatsaus, jonka aineisto on haettu järjestelmällisin hauin MEDLINE:sta, Web of Sciencesta ja ERIC:istä. Tutkimus kokoaa aiempaa kattavammin oppimismenetelmää käsittelevää tutkimustietoa yhteen luoden kattavan ja monipuolisen katsauksen siitä, miten ryhmälähtöinen oppiminen toimii ja miten se soveltuu käytettäväksi lääketieteen koulutuksessa. Ryhmälähtöinen oppiminen on aktiivista, opiskelijalähtöistä oppimista ryhmissä, jotka työskentelevät samassa suuressa tilassa. Opiskelijat saavat jatkuvasti palautetta osaamisestaan. Samalla he oppivat ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan ja kehittyvät elinikäisiksi oppijoiksi. Tehokkuutensa ohella oppiminen voi olla hauskaa ja opettaa muitakin työelämässä hyödyllisiä taitoja, kuten vuorovaikutusta, ryhmätyötaitoja, kriittistä ajattelua ja itsetuntemusta. Ryhmälähtöinen oppiminen on kustannustehokas opetusratkaisu, jolla etenkin aiemmin heikosti menestyneet saavuttavat parempia tuloksia. Ryhmälähtöinen oppiminen voi tarjota opetukseen monipuolisia ratkaisuja, mutta samalla kyseessä on kuitenkin tarkasti määritelty metodi. Se vaatii huolellisen suunnitellun ja integroinnin muuhun opetukseen, jotta siitä ei tulisi liian kuormittavaa.
URI: URN:NBN:fi:hulib-201511183817
http://hdl.handle.net/10138/158261
Date: 2015
2015
Subject: team-based learning
lääketieteen koulutus
oppimismenetelmä
ryhmälähtöinen oppiminen
Discipline: Medicine
Lääketiede
Medicin


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record