Ryhmälähtöinen oppiminen (team based learning eli TBL) lääketieteen opiskelussa

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta fi
dc.contributor University of Helsinki, Faculty of Medicine en
dc.contributor Helsingfors universitet, Medicinska fakulteten sv
dc.contributor.author Järveläinen, Mira
dc.date.issued 2015
dc.date.issued 2015
dc.identifier.uri URN:NBN:fi:hulib-201511183817
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/158261
dc.description.abstract Tutkimus käsittelee ryhmälähtöistä oppimista, joka on maailmalla ajankohtainen oppimismenetelmä. Kyseessä on kirjallisuuskatsaus, jonka aineisto on haettu järjestelmällisin hauin MEDLINE:sta, Web of Sciencesta ja ERIC:istä. Tutkimus kokoaa aiempaa kattavammin oppimismenetelmää käsittelevää tutkimustietoa yhteen luoden kattavan ja monipuolisen katsauksen siitä, miten ryhmälähtöinen oppiminen toimii ja miten se soveltuu käytettäväksi lääketieteen koulutuksessa. Ryhmälähtöinen oppiminen on aktiivista, opiskelijalähtöistä oppimista ryhmissä, jotka työskentelevät samassa suuressa tilassa. Opiskelijat saavat jatkuvasti palautetta osaamisestaan. Samalla he oppivat ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan ja kehittyvät elinikäisiksi oppijoiksi. Tehokkuutensa ohella oppiminen voi olla hauskaa ja opettaa muitakin työelämässä hyödyllisiä taitoja, kuten vuorovaikutusta, ryhmätyötaitoja, kriittistä ajattelua ja itsetuntemusta. Ryhmälähtöinen oppiminen on kustannustehokas opetusratkaisu, jolla etenkin aiemmin heikosti menestyneet saavuttavat parempia tuloksia. Ryhmälähtöinen oppiminen voi tarjota opetukseen monipuolisia ratkaisuja, mutta samalla kyseessä on kuitenkin tarkasti määritelty metodi. Se vaatii huolellisen suunnitellun ja integroinnin muuhun opetukseen, jotta siitä ei tulisi liian kuormittavaa. fi
dc.language.iso fi
dc.publisher Helsingfors universitet sv
dc.publisher University of Helsinki en
dc.publisher Helsingin yliopisto fi
dc.subject team-based learning en
dc.subject lääketieteen koulutus fi
dc.subject oppimismenetelmä fi
dc.subject ryhmälähtöinen oppiminen fi
dc.title Ryhmälähtöinen oppiminen (team based learning eli TBL) lääketieteen opiskelussa fi
dc.type.ontasot pro gradu-avhandlingar sv
dc.type.ontasot pro gradu -tutkielmat fi
dc.type.ontasot master's thesis en
dc.subject.discipline Medicine en
dc.subject.discipline Lääketiede fi
dc.subject.discipline Medicin sv
dct.identifier.urn URN:NBN:fi:hulib-201511183817

Files in this item

Files Size Format View
JarvelMi tutkielma.pdf 1.144Mb application/pdf View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record