Glamourin markkinamiehet: kiiltopaperilehdet Venäjällä

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/159355

Citation

Pietiläinen , J 2015 , ' Glamourin markkinamiehet: kiiltopaperilehdet Venäjällä ' , Media & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti , Vuosikerta. 38 , Nro 4 , Sivut 210-222 . < http://www.mediaviestinta.fi/arkisto/index.php/mv/article/view/955/922 >

Title: Glamourin markkinamiehet: kiiltopaperilehdet Venäjällä
Author: Pietiläinen, Jukka
Contributor: Helsingin yliopisto, Aleksanteri-instituutti 2010-2017
Date: 2015
Language: fin
Number of pages: 13
Belongs to series: Media & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti
ISSN: 1798-3827
URI: http://hdl.handle.net/10138/159355
Abstract: Ensimmäiset kiiltopaperilehdet (eng.: glossy magazines, ven.: gljantsevyje žurnaly) ilmestyivät Venäjälle vasta 1990-luvulla. Ulkomaisten brändien Cosmopolitan (1994) ja Elle (1996) myötä perinteiset venäläiset naistenlehdet alkoivat muuttua sisällöltäänkin kiiltopaperimaiseksi. Tämän myötä (tai tämän vuoksi) venäläiset naistenlehdet alkoivat menettää myös lukijoitaan. Hyvin nopeasti käsite ”kiiltopaperilehti” sai oman merkityksensä: se ei viitannut vain lehtien painopaperiin vaan myös niiden sisältöön. Kiiltopaperilehdet markkinoivat kallista elämäntapaa sekä unelmia kauneudesta, terveydestä, vapaudesta, rikkaudesta ja mielihyvästä. Rinnakkainen käsite ”glamour-kiiltopaperilehdet” (glamurnyje gljantsevyje žurnaly) korostaa vielä edellistä enemmän lehtien ideologista roolia kulutusyhteiskunnan ja kalliiden tavaroiden kuluttamisen promoottorina. Glamour-lehden venäjänkielinen painos alkoi ilmestyä vuonna 2004. Kansainvälinen venäjänkielen opettajien liitto valitsi sanan glamur venäjän kielen vuoden sanaksi vuonna 2007. Suuri osa kiiltopaperilehdistä perustuu länsimaisiin formaatteihin ja useiden lehtien nimi on kannessa latinalaisin kirjaimin. Kiiltopaperilehdet muokkaavat venäläisen keskiluokan kulutuskäyttäytymistä ja yhteiskunnallisia asenteita markkinoidessa modernia yhteiskuntaa ja sen elämäntapaa. Siten ne toimivat samaan tapaa uudenlaisen yhteiskunnan markkinoijina kuin sanomalehdet joskus aikaisemmin.
Subject: 518 Media- ja viestintätieteet
aikakauslehdet
Venäjä
kulutus
Rights:


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
pietilainen_glamourin_markkinamiehet.pdf 86.44Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record