Glamourin markkinamiehet: kiiltopaperilehdet Venäjällä

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, Aleksanteri-instituutti 2010-2017 fi
dc.contributor.author Pietiläinen, Jukka
dc.date.accessioned 2016-01-07T09:16:01Z
dc.date.available 2016-01-07T09:16:01Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Pietiläinen , J 2015 , ' Glamourin markkinamiehet: kiiltopaperilehdet Venäjällä ' , Media & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti , Vuosikerta. 38 , Nro 4 , Sivut 210-222 . < http://www.mediaviestinta.fi/arkisto/index.php/mv/article/view/955/922 > en
dc.identifier.issn 1798-3827
dc.identifier.other PURE: 57948342
dc.identifier.other PURE UUID: 517054fe-4977-49c8-9bbc-27a0d6adc46d
dc.identifier.other ORCID: /0000-0003-1801-1042/work/29757164
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/159355
dc.description.abstract Ensimmäiset kiiltopaperilehdet (eng.: glossy magazines, ven.: gljantsevyje žurnaly) ilmestyivät Venäjälle vasta 1990-luvulla. Ulkomaisten brändien Cosmopolitan (1994) ja Elle (1996) myötä perinteiset venäläiset naistenlehdet alkoivat muuttua sisällöltäänkin kiiltopaperimaiseksi. Tämän myötä (tai tämän vuoksi) venäläiset naistenlehdet alkoivat menettää myös lukijoitaan. Hyvin nopeasti käsite ”kiiltopaperilehti” sai oman merkityksensä: se ei viitannut vain lehtien painopaperiin vaan myös niiden sisältöön. Kiiltopaperilehdet markkinoivat kallista elämäntapaa sekä unelmia kauneudesta, terveydestä, vapaudesta, rikkaudesta ja mielihyvästä. Rinnakkainen käsite ”glamour-kiiltopaperilehdet” (glamurnyje gljantsevyje žurnaly) korostaa vielä edellistä enemmän lehtien ideologista roolia kulutusyhteiskunnan ja kalliiden tavaroiden kuluttamisen promoottorina. Glamour-lehden venäjänkielinen painos alkoi ilmestyä vuonna 2004. Kansainvälinen venäjänkielen opettajien liitto valitsi sanan glamur venäjän kielen vuoden sanaksi vuonna 2007. Suuri osa kiiltopaperilehdistä perustuu länsimaisiin formaatteihin ja useiden lehtien nimi on kannessa latinalaisin kirjaimin. Kiiltopaperilehdet muokkaavat venäläisen keskiluokan kulutuskäyttäytymistä ja yhteiskunnallisia asenteita markkinoidessa modernia yhteiskuntaa ja sen elämäntapaa. Siten ne toimivat samaan tapaa uudenlaisen yhteiskunnan markkinoijina kuin sanomalehdet joskus aikaisemmin. en
dc.format.extent 13
dc.language.iso fin
dc.relation.ispartof Media & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti
dc.relation.uri http://www.mediaviestinta.fi/arkisto/index.php/mv/article/view/955/922
dc.rights en
dc.subject 518 Media- ja viestintätieteet en
dc.subject aikakauslehdet en
dc.subject Venäjä en
dc.subject kulutus en
dc.title Glamourin markkinamiehet: kiiltopaperilehdet Venäjällä fi
dc.type Artikkeli
dc.description.version Peer reviewed
dc.type.uri info:eu-repo/semantics/other
dc.type.uri info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.pbl

Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
pietilainen_glamourin_markkinamiehet.pdf 86.44Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record