Inre bilder : en essä om hur jag använder mig av mentala representationer i mitt skådespelararbete

Show simple item record

dc.contributor Svenska institution för skådespelarkonst fi
dc.contributor.author Makarevitch, Elisa
dc.date.accessioned 2016-06-23T05:15:55Z
dc.date.available 2016-06-23T05:15:55Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/164464
dc.description.abstract Det här är en essä som undersöker inre bilder som en del av skådespelarens arbete. Att se mentala bilder för sitt inre kan vara att känna rörelse i form av bilder, uppleva en bild av lukt, smak eller ljud, utan att dessa upplevelser sker på riktigt. Den inre bilden kan vara baserad på tidigare erfarenheter men den kan också fungera på ett mer illusionsskapande plan med hjälp av fantasin. För mig är inre bilder ett användbart skådespelarverktyg. Inre bilder är till exempel lämpliga för att gestalta roller eftersom bilderna kan ge nyttig information för skådespelaren. Inre bilder kan också fungera som ett verktyg för att hitta och utnyttja inspiration, koncentration eller avspänning. Skådespelaren kan också använda sig av inre bilder via visualisering och andra tekniker för mental träning. Jag har märkt att inre bilder hjälper mig i mitt skådespelararbete genom att ge min kropp och mina sinnen ytterligare omständigheter att arbeta med. Till exempel bilden av att det är eld i min svanskota eller förnimmelsen av att rummet hela tiden krymper, skärper min koncentration och min kreativitet på ett sätt som jag upplever att gör mig mer närvarande och flexibel. En bild kan alltså bli en ram, ett slags utlösare, för någon form av energi och därmed också en hållhake som jag kan förankra en viss scen eller handling i. Den här essän närmar sig den inre bilden som ett verktyg för skådespelaren genom tre olika delar. Den första delen försöker definiera vad inre bilder och mentala representationer är genom definitioner från bland annat neuro- och sportpsykologin. Den andra delen redogör för inre bilder som ett verktyg som kan hjälpa skådespelaren i arbetet. Den tredje och avslutande delen är en introspektiv analys av mitt eget personliga arbete med inre bilder och de utmaningar jag ställts inför under min skådespelarutbildning. fi
dc.format.extent 45 s. fi
dc.language.iso sv fi
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten suojaama teos. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.rights This publication is work protected by copyright. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden. sv
dc.subject inre bild fi
dc.subject mental representation fi
dc.subject verktyg fi
dc.title Inre bilder : en essä om hur jag använder mig av mentala representationer i mitt skådespelararbete fi
dc.subject.ysa teatteri fi
dc.subject.ysa näyttelijät fi
dc.subject.ysa mielikuvaharjoittelu fi
dc.subject.ysa visualisointi fi
dc.subject.ysa työmenetelmät fi
dc.type.ontasot Maisterin opinnäytetyö fi
dc.subject.allärs teater fi
dc.subject.allärs skådespelare fi
dc.subject.allärs mental träning fi
dc.subject.allärs visualisering fi
dc.subject.allärs arbetsmetoder fi

Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
Makarevitch_Elisa_2016.pdf 1.931Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record