Den skapande inspirationen : nyckeln till (konstnärs)livet

Show simple item record

dc.contributor Svenska institution för skådespelarkonst fi
dc.contributor.author Nyman, Amanda
dc.date.accessioned 2016-06-23T05:39:46Z
dc.date.available 2016-06-23T05:39:46Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/164465
dc.description.abstract I mitt examensarbete har jag undersökt kreativiteten och viljan att skapa. Eftersom jag studerar skådespelarkonst har jag för det mesta använt mig av exempel från teaterns värld. Jag anser ändå att kreativiteten finns överallt och att allt handlande i någon mån är kreativt. Därför har det också känts naturligt att låta mig gå in på vardagliga sysslor och annat handlande utanför skådespelararbetet. Under mitt skrivande har jag fördjupat mig i frågor som: Vad händer när man inspireras? Vad ingår i en kreativ process? Vad är det som får oss att skapa i ett flöde där tid och rum glöms bort? Vad är kreativitet i skådespelarkonsten? Varför skådespelar jag? "Den skapande inspirationen" var till en början bara ett arbetsnamn, men ju längre jag kom i mitt skrivande desto mer insåg jag att det kanske var just det jag skrev om. Jag skulle säga att denna tidvis väldigt bildliga och naiva skrift handlar om både personlig utveckling, inspirationens kraft, skådespelarkonsten som ett lekfullt arbete, men också livslusten och viljan att utvecklas. I stort sett kan man se att jag behandlat fyra huvudrubriker: 1. Musan. Jag börjar med inspirationens källa. Det är funderingar om varifrån vi fångar våra ideer och hur inspirationens källa genom tiderna gestaltats och sett ut. 2. Inspirationen. I detta kapitel vill jag hylla de intuitiva ideernas flöde, improvisationen och den magiska känslan av skaparlust. 3. Det kreativa skapandet. Ett kapitel om själva arbetet. Om skapandeprocessers för- och nackdelar. Det kreativa skapandet är både lekfullt och improvisatoriskt men den kreativa arbetsprocessen rymmer också tider av inspirationsstopp och pressen av att åstadkomma något. 4. Flowläget Här försöker jag klargöra vilka komponenter som är nödvändiga för att en upplevelse eller en uppgift skulle kunna leda till ett flödelikt tillstånd. Den optimala upplevelsen. Det magiska tillståndet som nås någonstans mellan en perfekt balans av utmanings -och färdighetsgrad. Ett tillstånd man bara kan nå om uppgiften är utmanande och kräver total koncentration. fi
dc.format.extent 57 s. fi
dc.language.iso sv fi
dc.relation.isformatof https://arsca.linneanet.fi/vwebv/holdingsInfo?bibId=489559 fi
dc.relation.isbasedon Det finns minst 1000 sätt. Titanic. fi
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten suojaama teos. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.rights This publication is work protected by copyright. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden. sv
dc.subject flow fi
dc.title Den skapande inspirationen : nyckeln till (konstnärs)livet fi
dc.subject.ysa teatteri fi
dc.subject.ysa luovuus fi
dc.subject.ysa näyttelijät fi
dc.subject.ysa taide fi
dc.subject.ysa inspiraatio fi
dc.subject.ysa luominen fi
dc.subject.ysa muusat fi
dc.subject.ysa flow-tila fi
dc.type.ontasot Maisterin opinnäytetyö fi
dc.subject.allärs teater fi
dc.subject.allärs kreativitet fi
dc.subject.allärs skådespelare fi
dc.subject.allärs konst fi
dc.subject.allärs inspiration fi
dc.subject.allärs skapande fi
dc.subject.allärs muser fi
dc.subject.allärs flowtillstånd fi

Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
Nyman_Amanda_2016.pdf 6.456Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record