Songs in EFL classrooms : how to combine music and language teaching

Näytä kaikki kuvailutiedot



Pysyväisosoite

http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201701191057
Julkaisun nimi: Songs in EFL classrooms : how to combine music and language teaching
Tekijä: Nevalainen, Siru
Muu tekijä: Helsingin yliopisto, Humanistinen tiedekunta, Nykykielten laitos
University of Helsinki, Faculty of Arts, Department of Modern Languages
Helsingfors universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för moderna språk
Julkaisija: Helsingfors universitet
Päiväys: 2016
Kieli: eng
URI: http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201701191057
http://hdl.handle.net/10138/174353
Opinnäytteen taso: pro gradu -tutkielmat
Oppiaine: English Philology
Englantilainen filologia
Engelsk filologi
Tiivistelmä: Tutkielman tarkoitus on luoda tehtäväpaketti, jonka tehtävät opettavat englantia yläaste- ja lukioikäisille oppilaille musiikin ja laulujen kautta. Tehtävät keskittyvät kielen opettelun eri osa-alueisiin, kuten suulliseen harjoitteluun, kielioppi- ja sanastotehtäviin, sekä kuullun ymmärtämiseen. Tutkielman teoriatausta koostuu sellaisista oppimisteorioista, jotka liittyvät myös musiikkiin. Teoriataustassa käsitellään sitä, miten miellyttävä oppimisympäristö tai esim. kuuloaistin kautta havaittu oppimateriaali voivat tukea oppilaiden yksilöllisiä tarpeita sekä kielen oppimista myös yleisellä tasolla. Tutkielmassa käsitellään mm. moniälykkyysteoriaa. Teoriataustaa täydentävät kaksi empiiristä tutkimusta, joissa on selvitetty musiikin vaikutuksia vieraan kielen oppimiseen. Teoriaosion alussa selvitetään, millainen kysyntä lauluja hyödyntävälle tehtäväpaketille on olemassa. Oppikirja-analyysin tulokset kertovat, että englannin oppikirjat eivät välttämättä sisällä monipuolisia laulutehtäviä. Lähdemateriaalina käytetyn kieltenopettajille suunnatun kyselyn mukaan musiikkitehtäväpaketille on kysyntää. Tutkielman tehtäväpaketti sisältää yhteensä yhdeksän eri tehtävää. Näistä tehtävistä osa jakautuu pienempiin lisätehtäviin. Tehtävien arvioinnille on omistettu oma kappaleensa, ja arviointi perustuu laadulliseen tutkimukseen, johon kuuluu sekä kenttäkoe että haastatteluosio. Kolme tehtäväpaketin tehtävistä on testattu kenttäkokeen aikana aidoissa luokkatilanteissa. Testin perusteella näissä tehtävissä ei ole vakavia ongelmia, ja monet oppilaat pitivät niistä. Arvioinnin haastatteluosiossa haastatellaan kahta englanninopettajaa, jotka arvioivat tehtäväpaketin sisältöä. Haastattelun perusteella monet näistä tehtävistä ovat käyttökelpoisia, vaikka osassa on myös parantamisen varaa. Tutkielma sisältää myös katsauksen uuteen opetussuunnitelmaan sekä opettajan mahdollisuuksiin käyttää tekijänoikeuslailla suojattua materiaalia. Molempien lähteiden mukaan musiikin käyttö oppitunneilla on sallittua, tai jopa suositeltavaa.
Avainsanat: musiikki kieltenopetuksessa
tehtäväpaketti
laulut
englanti vieraana kielenä
yläaste
lukio


Tiedostot

Tiedosto(t) Koko Formaatti Näytä

Tähän julkaisuun ei ole liitetty tiedostoja

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä kaikki kuvailutiedot