Songs in EFL classrooms : how to combine music and language teaching

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, Humanistinen tiedekunta, Nykykielten laitos fi
dc.contributor University of Helsinki, Faculty of Arts, Department of Modern Languages en
dc.contributor Helsingfors universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för moderna språk sv
dc.contributor.author Nevalainen, Siru
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri URN:NBN:fi:hulib-201701191057
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/174353
dc.description.abstract Tutkielman tarkoitus on luoda tehtäväpaketti, jonka tehtävät opettavat englantia yläaste- ja lukioikäisille oppilaille musiikin ja laulujen kautta. Tehtävät keskittyvät kielen opettelun eri osa-alueisiin, kuten suulliseen harjoitteluun, kielioppi- ja sanastotehtäviin, sekä kuullun ymmärtämiseen. Tutkielman teoriatausta koostuu sellaisista oppimisteorioista, jotka liittyvät myös musiikkiin. Teoriataustassa käsitellään sitä, miten miellyttävä oppimisympäristö tai esim. kuuloaistin kautta havaittu oppimateriaali voivat tukea oppilaiden yksilöllisiä tarpeita sekä kielen oppimista myös yleisellä tasolla. Tutkielmassa käsitellään mm. moniälykkyysteoriaa. Teoriataustaa täydentävät kaksi empiiristä tutkimusta, joissa on selvitetty musiikin vaikutuksia vieraan kielen oppimiseen. Teoriaosion alussa selvitetään, millainen kysyntä lauluja hyödyntävälle tehtäväpaketille on olemassa. Oppikirja-analyysin tulokset kertovat, että englannin oppikirjat eivät välttämättä sisällä monipuolisia laulutehtäviä. Lähdemateriaalina käytetyn kieltenopettajille suunnatun kyselyn mukaan musiikkitehtäväpaketille on kysyntää. Tutkielman tehtäväpaketti sisältää yhteensä yhdeksän eri tehtävää. Näistä tehtävistä osa jakautuu pienempiin lisätehtäviin. Tehtävien arvioinnille on omistettu oma kappaleensa, ja arviointi perustuu laadulliseen tutkimukseen, johon kuuluu sekä kenttäkoe että haastatteluosio. Kolme tehtäväpaketin tehtävistä on testattu kenttäkokeen aikana aidoissa luokkatilanteissa. Testin perusteella näissä tehtävissä ei ole vakavia ongelmia, ja monet oppilaat pitivät niistä. Arvioinnin haastatteluosiossa haastatellaan kahta englanninopettajaa, jotka arvioivat tehtäväpaketin sisältöä. Haastattelun perusteella monet näistä tehtävistä ovat käyttökelpoisia, vaikka osassa on myös parantamisen varaa. Tutkielma sisältää myös katsauksen uuteen opetussuunnitelmaan sekä opettajan mahdollisuuksiin käyttää tekijänoikeuslailla suojattua materiaalia. Molempien lähteiden mukaan musiikin käyttö oppitunneilla on sallittua, tai jopa suositeltavaa. fi
dc.language.iso eng
dc.publisher Helsingfors universitet sv
dc.publisher University of Helsinki en
dc.publisher Helsingin yliopisto fi
dc.subject musiikki kieltenopetuksessa fi
dc.subject tehtäväpaketti fi
dc.subject laulut fi
dc.subject englanti vieraana kielenä fi
dc.subject yläaste fi
dc.subject lukio fi
dc.title Songs in EFL classrooms : how to combine music and language teaching en
dc.type.ontasot pro gradu-avhandlingar sv
dc.type.ontasot pro gradu -tutkielmat fi
dc.type.ontasot master's thesis en
dc.subject.discipline English Philology en
dc.subject.discipline Englantilainen filologia fi
dc.subject.discipline Engelsk filologi sv
dct.identifier.urn URN:NBN:fi:hulib-201701191057

Files in this item

Files Size Format View
Nevalainen_Siru_Pro gradu_2016.pdf 1.390Mb application/pdf View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record