Concepts of courage according to Finnish students from preschool to high school and the conceptualization of courage in different age groups

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos fi
dc.contributor University of Helsinki, Faculty of Educational Sciences, Department of Teacher Education en
dc.contributor Helsingfors universitet, Pedagogiska fakulteten, Institutionen för lärarutbildning sv
dc.contributor.author Lepola, Heini
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri URN:NBN:fi:hulib-201706074757
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/191241
dc.description.abstract In this study we investigate the concepts of courage according to Finnish students of different ages, how the conceptualization of courage develops in different age-groups, how the thin boundary between courage and foolhardiness appears in the students' interpretations, and how one can learn courage. The emphasis is on students' own life-world phenomena experiences and interpretations. Our unique data consists of applied storycrafting interviews with 6 to 7-year-old preschoolers and school essays written by students in age groups of 11 to 12, 15 to 16 and 16 to 18-years. The data has been collected in southern Finland. The study is a qualitative study with a narrative approach and phenomenography. Applying both data-driven and theory-driven content analysis, we have classified our findings from different age-groups into four main categories: (a) the role of fear in courage, (b) the concepts of courage as physical, psychological, social and moral courage, (c) the development of conceptualization of courage through age and (d) the thin boundary between courage and foolhardiness. The emphasis is on describing and interpreting students' concepts and conceptualization of courage and relate our findings on the umbrella conceptualization of courage by Rate et al. (2007). We also view students' interpretations on how courage feels like and what emotions are related to it, wether they think that courage can be cultivated and what it is that students think enables one to learn courage. Social context and relationships of students in different ages emerge as important factors on their reflection of courage. en
dc.description.abstract Tutkimme tässä tutkimuksessa eri ikäisten suomalaisten oppilaiden käsityksiä rohkeudesta, kuinka rohkeuskäsitys kehittyy eri ikäryhmissä, kuinka oppilaat tulkitsevat rajan rohkeuden ja uhkarohkeuden välillä ja kuinka oppilaat ajattelevat, että rohkeutta voi oppia. Tarkoitus on tutkia oppilaiden omia käsityksiä ja kokemuksia rohkeudesta. Aineisto on kerätty kirjoitelmien muodossa eri ikäisiltä oppilailta esikoulusta lukioon. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytetään fenomenografista ja narratiivista lähestymistapaa. Aineiston analyysissä on käytetty sisällönanalyysia ja tutkimusaineisto on analysoitu sekä aineisto- että teoriapohjaisesti. Sisällönanalyysin pohjalta olemme luokitelleet tutkimustulokset neljään luokkaan, jotka ovat (a) pelon rooli rohkeuskäsityksissä, (b) fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja moraalinen rohkeus, (c) rohkeuskäsityksen rakentuminen eri ikäryhmissä, ja (d) rohkeuden suhde uhkarohkeuteen. Tarkoituksena on kuvailla oppilaiden omia käsityksiä rohkeudesta sekä suhteuttaa käsityksiä aiempaan rohkeuden tutkimukseen. fi
dc.language.iso eng
dc.publisher Helsingfors universitet sv
dc.publisher University of Helsinki en
dc.publisher Helsingin yliopisto fi
dc.subject courage en
dc.subject fear en
dc.subject foolhardiness en
dc.subject social pressure en
dc.subject positive psychology en
dc.subject character strengths en
dc.subject an umbrella conceptualization en
dc.subject mindset en
dc.subject qualitative and narrative study en
dc.title Concepts of courage according to Finnish students from preschool to high school and the conceptualization of courage in different age groups en
dc.title.alternative Suomalaisten oppilaiden käsitykset rohkeudesta ja rohkeuskäsityksen rakentuminen eri ikäryhmissä fi
dc.type.ontasot pro gradu-avhandlingar sv
dc.type.ontasot pro gradu -tutkielmat fi
dc.type.ontasot master's thesis en
dc.subject.discipline Special Education en
dc.subject.discipline Erityispedagogiikka fi
dc.subject.discipline Specialpedagogik sv
dct.identifier.urn URN:NBN:fi:hulib-201706074757

Files in this item

Files Size Format View
Gradu, the conc ... ge of Finnish students.pdf 601.3Kb application/pdf View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record