Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English Helsingin yliopisto

3 - 5-vuotiaiden lukemaan oppiminen : montessorivälineet kielellisen tietoisuuden ja varhaisen lukitaidon edistäjinä

Show simple item record

dc.contributor Helsingfors universitet, beteendevetenskapliga fakulteten, pedagogiska institutionen sv
dc.contributor University of Helsinki, Faculty of Behavioural Sciences, Department of Education en
dc.contributor Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta, kasvatustieteen laitos fi
dc.contributor.author Suortti, Outi Elina fi
dc.date.accessioned 2010-11-25T10:56:28Z
dc.date.available 2010-11-25T10:56:28Z
dc.date.issued 2008-06-10 fi
dc.identifier.uri URN:NBN:fi-fe200807301739 fi
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/19916
dc.description.abstract Aims. The beginning point of this research was confusion between studies claiming, that children mature Metalinguistic to read at 6-7 of age, and the fact, that in Montessori playschools children easily start writing and reading at age 3 to 5. Aim was also find out how conception of slow Metalinguistic development has started, and if there is some evidence of phoneme awareness of reading of young children in the field of research of reading. Aim was also seek evidence of the sensitive period of reading as Montessori described it. The research also wanted to turn up, if phoneme awareness only develops in children, who work with graphemes and with reading, or could it be found in children, who do not. The mean was to research how the Montessori reading material supports child’s Metalinguistic development, when child begins learning to read. The research plans to represent knowledge about how young children learn to write and read. Methods. Research performed in ordinary kindergarten and in Montessori playschool in Espoo. In kindergarten observed six children, age 3-4, at eight grapheme-rhyme sessions from January to April 2007, and conducting a test based on Chaney’s (1992) study of phoneme awareness of young children. In Montessori kindergarten were observed 17 children about their phoneme awareness and reading competition from January 2007 to March 2008. Their developments in reading were also measured three times from 1.9.07 to 20.3.08 with classification constructed for this study, loosely based on Chall’s (1983) reading stages. The Montessori reading material was analyzed about the influence they have to a child’s Metalinguistic development. This was done based to theory and its concepts from the field of research of reading; phoneme awareness, morphological, syntactical and semantic consciousness. Results and conclusions. Research proved that children 3-5 have naturally developed phoneme awareness. In kindergarten and in Montessori playschool children between 2 and 4 could do phoneme synthesis, and in the latter they also could do phoneme segmentation of words. Montessori reading material guided children gradually, except to read, also to observe and absorb Metalinguistic knowledge. Children learned to write and read. At the last evaluating day almost 50 % of children write and read clauses or stories, and 82 % could read at least words. Children can develop Metalinguistic awareness, while using the Montessori materials for learning to write and read. To reach literacy is easy for children because of their phoneme awareness. en
dc.description.abstract Tavoitteet. Tutkimuksen lähtökohtana oli lukemisen tutkimuksen olettama metalingvistisen kypsymisen tarve ennen lukemaan opettelun alkamista. Sen mukaan kypsyminen tapahtuisi n. 6–7 vuoden ikäisenä. Kuitenkin sitä nuoremmat, 3-5-vuotiaat lapset, oppivat helposti montessorileikkikoulussa kirjoittamaan ja lukemaan. Tutkimuksen teoriaosassa selvitetään, mihin teoria lasten metalingvististen taitojen hitaasta kehittymisestä perustuu. Teoriaosassa etsittiin myös tutkimustietoa, joka tukisi Montessorin havaitsemaa, lasten kielen kehitykseen liittyvää foneemisten rakenteiden tunnistamista, ja hänen lapsilla havaitsemaansa lukemisen herkkyyskautta n. kolmesta ikävuodesta eteenpäin. Haluttiin selvittää, johtuuko montessorilasten foneemirakenteen taju ympäristöstä, jossa käytetään sanan foneemirakennetta päivittäin, vai voidaanko taito havaita lapsilla, joiden ympäristön toiminnassa ei käytetä kirjaimia ja lukemista. Haluttiin myös selvittää, miten äidinkielen montessorivälineet tukevat lasten metalingvististä kehitystä samalla, kun he oppivat kirjoittamaan ja lukemaan. Tutkimuksessa pyritään esittämään yksityiskohtaista tietoa siitä, miten varhaiset lukijat oppivat lukemaan. Menetelmät. Tutkimus tehtiin sekä järjestämällä tavallisessa päiväkodissa pienimuotoinen koe että havainnoimalla lapsia montessorileikkikoulussa. Espoolaisessa päiväkodissa havainnoitiin kahdeksaan loru-kirjain -tuokioon, ja niiden jälkeiseen foneemisen tietouden testaukseen osallistunutta kuutta 3-4-vuotiasta lasta. Espoolaisessa montessorileikkikoulussa havainnoitiin 2-6-vuotiaiden lasten foneemisia ja lukitaitoja tammikuusta 2007 maaliskuuhun 2008. Lasten lukitaitojen kehittymistä arvioitiin kolmena ajankohtana 1.9.07 – 20.3.08 välisenä aikana tätä tutkimusta varten kehitetyllä lukemisen tasojen luokituksella. Lisäksi äidinkielen montessorivälineiden metalingvistisiä taitoja kehittävät ominaisuudet analysoitiin lukemaanoppimisen teoriapohjasta nousevien foneemisten, morfologisten, syntaksisten ja semanttisten käsitteiden perusteella. Päiväkodin testaus perustui Chaneyn (1992) foneemisen tietouden tutkimuksessa käytettyihin tehtäviin, ja lukitaitojen mittaus löyhästi Chall’in (1983) lukemisen tasoihin. Tulokset ja johtopäätökset. 3-5-vuotiailla lapsilla osoitettiin olevan luontainen foneemirakenteen kuulemisen taito. Päiväkodissa ja montessorileikkikoulussa 3-4-vuotiaat lapset pystyivät yhdistämään kuulemistaan foneemeista sanan, jälkimmäisessä myös hajottamaan sanan foneemeihin. Äidinkielen montessorivälineet ohjasivat lapset asteittain lukitaitojen lisäksi havaitsemaan ja omaksumaan kielen metalingvistisiä ominaisuuksia. Lapset oppivat kirjoittamaan ja lukemaan, viimeisenä arviointipäivänä montessorileikkikoulussa 3-6-vuotiaista lapsista lähes 50 % luki ja kirjoitti lauseita tai tarinoita, ja 82 % luki sanatasolla. Lapset voivat siis ainakin montessorileikkikoulussa kirjoittamaan ja lukemaan opetel-lessaan samalla kehittää metalingvististä tietouttaan. Kirjoittamaan ja lukemaan oppiminen on 3-5-vuotiaille lapsille helppoa perustuen heidän foneemiseen tietoisuuteensa. fi
dc.language.iso fi fi
dc.publisher Helsingin yliopisto fi
dc.publisher University of Helsinki en
dc.publisher Helsingfors universitet sv
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.rights Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden. sv
dc.title 3 - 5-vuotiaiden lukemaan oppiminen : montessorivälineet kielellisen tietoisuuden ja varhaisen lukitaidon edistäjinä fi
dc.title.alternative Learning to read at the age of 3 to 5 en
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.type.ontasot Pro gradu sv
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.ths Ojala, Mikko fi
dc.type.dcmitype Text fi

Files in this item

Files Description Size Format View/Open
35vuotia.pdf 1.393Mb PDF View/Open
This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Helda


Advanced Search

Browse

My Account