Hilmola , A & Autio , O 2017 , ' Käsityö ja asenteet – oppiaineen tulevaisuus ' , Ainedidaktiikka , Vuosikerta. 1 , Nro 1 , Sivut 39–59 . https://doi.org/10.23988/ad.v1i1.60731
Title: | Käsityö ja asenteet – oppiaineen tulevaisuus |
Author: | Hilmola, Antti; Autio, Ossi |
Contributor organization: | Kasvatustieteiden osasto Design oppiminen, tekijäkulttuuri ja teknologia (MaDe) |
Date: | 2017-09-12 |
Language: | fin |
Number of pages: | 21 |
Belongs to series: | Ainedidaktiikka |
ISSN: | 2489-5636 |
DOI: | https://doi.org/10.23988/ad.v1i1.60731 |
URI: | http://hdl.handle.net/10138/224415 |
Abstract: | Jo vuoden 1970 komiteanmietinnössä todetaan, että teknisen työn ja tekstiilityön opetuksen tulisi olla yhteistä koko ikäluokalle. Tämän jälkeen opetussuunnitelmaa on uudistettu useamman kerran, mutta koulutuspoliittisesti tarkoituksenmukaista ratkaisua käsityön opetuksen järjestämiseksi ei ole löytynyt. Tässä artikkelissa tarkastellaan oppilaiden asenteita käsityön oppiainetta kohtaan. Tutkimusaineisto on kerätty lukuvuoden 2013–2014 aikana. Tutkimusote on kvantitatiivinen ja aineisto (N = 982) on demografisesti koko maata edustava. Artikkelissa avataan käsityön opetuksen järjestämiseen liittyvää problematiikkaa ja teoreettiset lähtökohdat perustuvat aiempiin käsityön oppiaineen asenteisiin liittyvän tutkimuskirjallisuuden tarkasteluun. Varsinainen tutkimuskysymys on: Missä määrin tyttöjen ja poikien käsityön oppiaineeseen liittyvät asenteet ja käsitykset eroavat toisistaan? Tulosten perusteella teknisen työn sisältöjen painotettuun opetukseen osallistuneiden oppilaiden asenteet ovat selvästi myönteisempiä kuin saman sisältöiseen (yhtä paljon teknistä työtä ja tekstiilityötä) opetukseen osallistuneiden oppilaiden asenteet. Lisäksi painotettuun teknisen työn sisältöjen opetukseen osallistuneet oppilaat hakeutuvat muita useammin ja saman sisältöiseen opetukseen osallistuneet muita harvemmin käsityön valinnaiseen opetukseen. Edelleen tutkimuksen pohjalta voidaan esittää yksilön valinnan mahdollisuuksien kunnioittamisen näkökulmasta oikeutettu kysymys: Annetaanko kaikille oppilaille riittävä mahdollisuus painottaa kiinnostuksensa ja taipumuksensa mukaisia käsityön oppisisältöjä? |
Subject: |
516 Kasvatustieteet
asenteet sukupuoli käsityön opetus tekninen työ tekstiilityö ATTITUDES GENDER craft education technical craft textile craft |
Peer reviewed: | Yes |
Rights: | cc_by_nc_nd |
Usage restriction: | openAccess |
Self-archived version: | publishedVersion |
Total number of downloads: Loading...
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
document.pdf | 390.9Kb |
View/ |