Comparing Three Twentieth-Century Philosophical Antitheodicies

Näytä kaikki kuvailutiedot



Pysyväisosoite

http://hdl.handle.net/10138/229607

Lähdeviite

Pihlström , S J 2017 , ' Comparing Three Twentieth-Century Philosophical Antitheodicies ' , Humanities , vol. 6 , no. 4 , 98 . https://doi.org/10.3390/h6040098

Julkaisun nimi: Comparing Three Twentieth-Century Philosophical Antitheodicies
Tekijä: Pihlström, Sami Johannes
Muu tekijä: University of Helsinki, Faculty of Theology
Päiväys: 2017
Kieli: eng
Sivumäärä: 16
Kuuluu julkaisusarjaan: Humanities
ISSN: 2076-0787
URI: http://hdl.handle.net/10138/229607
Tiivistelmä: This paper compares three twentieth-century examples of antitheodicist thought in the philosophy of religion (and, more generally, ethics): William James’s pragmatism, D.Z. Phillips’s Wittgensteinianism, and Emmanuel Levinas’s post-Holocaust ethical reflection on suffering. It is argued that all three—despite their enormous differences, given that the three thinkers discussed come from distinct philosophical traditions—share the fundamental antitheodicist argument according to which theodicies seeking to justify God’s reasons for allowing the world to contain horrible evil and suffering amount to morally problematic, or even immoral, failures to acknowledge other human beings and their meaningless suffering. Furthermore, it is suggested that this antitheodicist line of thought shared by all three is based on a Kantian transcendental analysis of the necessary conditions for the possibility of occupying a moral perspective on the world.
Avainsanat: 614 Theology
611 Philosophy
Tekijänoikeustiedot:


Tiedostot

Latausmäärä yhteensä: Ladataan...

Tiedosto(t) Koko Formaatti Näytä
humanities_06_00098_v2.pdf 244.7KB PDF Avaa tiedosto

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä kaikki kuvailutiedot