Kaksi erilaista luokanopettajaa – kaksi erilaista matemaattisen ongelmanratkaisun ohjaajaa

Näytä kaikki kuvailutiedot

Permalink

http://hdl.handle.net/10138/230171

Lähdeviite

Portaankorva-Koivisto , P , Laine , A , Näveri , L & Saló i Nevado , L 2013 , Kaksi erilaista luokanopettajaa – kaksi erilaista matemaattisen ongelmanratkaisun ohjaajaa . julkaisussa E Yli-Panula , H Silfverberg & E Kouki (toim) , Opettaminen valinkauhassa: Ainedidaktinen symposiumi Turussa 15.3.2013 . Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia , Nro 7 , Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry , Helsinki , Sivut 95-107 .

Julkaisun nimi: Kaksi erilaista luokanopettajaa – kaksi erilaista matemaattisen ongelmanratkaisun ohjaajaa
Tekijä: Portaankorva-Koivisto, Päivi; Laine, Anu; Näveri, Liisa; Saló i Nevado, Laia
Toimittaja(t): Yli-Panula, Eija; Silfverberg, Harry; Kouki, Elina
Muu tekijä: Helsingin yliopisto, Opettajankoulutus
Helsingin yliopisto, Opettajankoulutus
Helsingin yliopisto, Opettajankoulutus
Helsingin yliopisto, Käyttäytymistieteet
Kuuluu julkaisusarjaan: Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia
Kuuluu julkaisusarjaan: Opettaminen valinkauhassa: Ainedidaktinen symposiumi Turussa 15.3.2013
ISBN: 978-952-5993-12-7
978-952-5993-13-4
Tiivistelmä: Avoimien ongelmanratkaisutehtävien käyttö matematiikan opetuksessa haastaa sekä opettajan substanssiin liittyvän tiedon, pedagogisen sisältötiedon että opettajan roolin opetustilanteessa. Tässä artikkelissa tarkastellaan kahden luokanopettajan ongelmanratkaisuprosessin ohjaamista perustuen videoihin ja opettajien haastatteluihin. Päätuloksina havaitaan, että erilaiset painotukset opettajien asenteissa matematiikkaa ja sen opettamista kohtaan tuottavat hyvin erilaisia ongelmanratkaisutunteja. Kannustamiseen ja oppilaiden tukemiseen nojautuva, kokemuksellisuutta painottava opetus ilman etukäteisvalmisteluja johti siihen, että tehtävät saivat hyvin vapaita muotoja. Tehtävien analysointi olisi edellyttänyt syvempää aineenhallintaa, eikä opettaja tohtinut puuttua ratkaisujen laadukkuuteen. Perusteellisuuteen, dokumentointiin ja järjestelmällisyyteen tähtäävä pedagogiikka tuotti laadukkaita tuloksia, mutta työskentely jäi oppilaiden oman luovuuden ja tehtävän avoimuuden osalta yllätyksettömäksi. Lisäksi ratkaisuista tuli pitkälti yhtenäisiä.
URI: http://hdl.handle.net/10138/230171
Päiväys: 2013
Avainsanat: 516 Kasvatustieteet
Avoimet ongelmatehtävät
luokanopettaja
ongelmanratkaisun ohjaaminen
Tekijänoikeustiedot:


Tiedostot

Latausmäärä yhteensä: Ladataan...

Tiedosto(t) Koko Formaatti Näytä
ad_tutkimuksia_7_e.pdf 3.512MB PDF Avaa tiedosto

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä kaikki kuvailutiedot