Erilaisia tapoja johdatella ongelmanratkaisutehtävään - esimerkkinä aritmagon-tehtävän ratkaiseminen alakoulun kolmannella luokalla

Näytä kaikki kuvailutiedot

Permalink

http://hdl.handle.net/10138/230176

Lähdeviite

Näveri , L , Ahtee , M , Laine , A , Pehkonen , E & Hannula , M S 2012 , Erilaisia tapoja johdatella ongelmanratkaisutehtävään - esimerkkinä aritmagon-tehtävän ratkaiseminen alakoulun kolmannella luokalla . julkaisussa H Krzywacki , K Juuti & J Lampiselkä (toim) , Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen ajankohtaista tutkimusta . Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja / Ainedidaktisia tutkimuksia , Nro 2 , Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry , Helsinki , Sivut 81-98 .

Julkaisun nimi: Erilaisia tapoja johdatella ongelmanratkaisutehtävään - esimerkkinä aritmagon-tehtävän ratkaiseminen alakoulun kolmannella luokalla
Tekijä: Näveri, Liisa; Ahtee, Maija; Laine, Anu; Pehkonen, Erkki; Hannula, Markku S.
Toimittaja(t): Krzywacki, Heidi; Juuti, Kalle; Lampiselkä, Jarkko
Muu tekijä: Helsingin yliopisto, Opettajankoulutus
Helsingin yliopisto, Käyttäytymistieteellisen tiedekunnan kanslia
Helsingin yliopisto, Opettajankoulutus
Helsingin yliopisto, Opettajankoulutus
Helsingin yliopisto, Opettajankoulutus
Kuuluu julkaisusarjaan: Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja / Ainedidaktisia tutkimuksia
Kuuluu julkaisusarjaan: Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen ajankohtaista tutkimusta
ISBN: 978-952-5993-02-8
978-952-5993-03-5
Tiivistelmä: Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälainen yhteys on opettajan toiminnan ja kolmasluokkalaisille uuden ja epätavanomaisen ongelman ratkaisujen välillä. Ongelmana on aritmagon-tehtävän ratkaiseminen, jolloin pitää löytää kolmion kärkiin sopivat luvut, kun niiden summat on annettu sivujen keskellä. Oppilaiden tehtävänä oli lisäksi keksiä mene-telmä, millä aritmagon-tehtävän tietynlaisen erikoistapauksen voi aina ratkaista. Oppitunnit (8 luokkaa) videoitiin ja litteroitiin, oppilaiden (N=102) ratkaisut kerättiin ja tarkastettiin. Opettajan tehtävänannon luokittelussa käytetään lähtökohtana Polyan (1945) mallista kehitettyä opetusmallia.
URI: http://hdl.handle.net/10138/230176
Päiväys: 2012-12-21
Avainsanat: 111 Matematiikka
Ongelmanratkaisu, aritmagon, tehtävänanto, alakoulu, matematiikka
516 Kasvatustieteet
Tekijänoikeustiedot:


Tiedostot

Latausmäärä yhteensä: Ladataan...

Tiedosto(t) Koko Formaatti Näytä
ad_tutkimuksia_2_JULKAISU_VERKKOVERSIO.pdf 1.304MB PDF Avaa tiedosto

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä kaikki kuvailutiedot