Yritysten suojautuminen tavaramerkkien vesittymiseltä sosiaalisessa mediassa

Näytä kaikki kuvailutiedot



Pysyväisosoite

http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201802011157
Julkaisun nimi: Yritysten suojautuminen tavaramerkkien vesittymiseltä sosiaalisessa mediassa
Tekijä: Hänninen, Jenni
Muu tekijä: Helsingin yliopisto, Oikeustieteellinen tiedekunta
University of Helsinki, Faculty of Law
Helsingfors universitet, Juridiska fakulteten
Julkaisija: Helsingin yliopisto
Päiväys: 2017
Kieli: fin
URI: http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-201802011157
http://hdl.handle.net/10138/231925
Opinnäytteen taso: pro gradu -tutkielmat
Oppiaine: Kauppaoikeus
Commercial law
Handelsrätt
Tiivistelmä: Laajalti tunnetun tavaramerkin haltijalla on suuri intressi suojata tavaramerkkinsä erottamiskykyä yleisesti ja myös sosiaalisessa mediassa. Vahva erottamiskyky takaa tavaramerkinhaltijalle korkeampia tuloja tuotteillensa tai palveluillensa sekä parempaa suojaa sekoitettavuutta vastaan edistäen kuluttajien mahdollisuutta löytää tavaramerkin haltijan tuote nopeasti. Tavaramerkin haltijalla on siten intressi puuttua erottamiskykyä heikentäviin loukkaustilanteisiin. Sosiaalinen media tuo lisäksi tilanteisiin omanlaisiaan piirteitä, kun palveluun ladattu materiaali leviää nopeasti ja hyvin laajalle. Tavaramerkin haltijalla tulisi olla nopeat ja tehokkaat keinot puuttua loukkaamisiin, jotta tavaramerkin haltijan oikeudet saataisiin parhaalla tavalla toteutettua myös sosiaalisessa mediassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, miten tavaramerkit vesittyvät sosiaalisessa mediassa ja mitä yritykset voivat tehdä, jotta ne voisivat estää vesittymisen kokonaan tai ainakin vähentää sitä.


Tiedostot

Tiedosto(t) Koko Formaatti Näytä

Tähän julkaisuun ei ole liitetty tiedostoja

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä kaikki kuvailutiedot