Viestinnän ammattilaiset promootioyhteiskunnassa : aktivisteja ja ajatusjohtajia

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/232379

Citation

Kantola , A & Lounasmeri , L I 2014 , ' Viestinnän ammattilaiset promootioyhteiskunnassa : aktivisteja ja ajatusjohtajia ' , Media & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti , Vuosikerta. 37 , Nro 3 , Sivut 3-21 . https://doi.org/10.23983/mv.63041

Title: Viestinnän ammattilaiset promootioyhteiskunnassa : aktivisteja ja ajatusjohtajia
Alternative title: Communication professionals in the promotional society: activists and thought leaders
Author: Kantola, Anu; Lounasmeri, Lotta Inari
Contributor organization: Sosiaalitieteiden laitos
Viestintä
Date: 2014-09-26
Language: fin
Number of pages: 19
Belongs to series: Media & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti
ISSN: 1798-3827
DOI: https://doi.org/10.23983/mv.63041
URI: http://hdl.handle.net/10138/232379
Abstract: Viestintätoimistojen, konsulttien ja muiden PR-ammattilaisten käyttö on lisääntynyt Suomessa 2000-luvulla ja levinnyt entistä enemmän yrityselämästä julkiselle sektorille ja järjestöihin. Tässä artikkelissa kuvaamme tämän promootioyhteiskunnan keskeisen ammattikunnan kasvua ja työkäytäntöjä: miten ja millä keinoilla viestinnän ammattilaiset pyrkivät vaikuttamaan julkisuuteen? Tulkitsemme ammattikunnan nousua osana yhteiskunnan laajempaa muutosta ja pohdimme myös viestinnän konsultoitiin liittyviä kysymyksiä journalismin ohittamisesta, konsultoinnin läpinäkyvyydestä sekä rahan vallasta julkisuuden hallinnassa ja lobbauksessa. Artikkeli perustuu vuonna 2013 tehtyihin viestintäammattilaisten haastatteluihin.During the last decades, communication agencies, consultants and other PR professionals have gained a more prominent role in Finland as their numbers have grown and they have been increasingly employed not only by the business sector, but also by the public sector and NGOs. Here, we describe the growth and working methods of these communication professionals as a sign of a “promotional society”. The article is based on interviews with Finnish communication professionals carried out in 2013. In these interviews, we examined working methods – specifically, how these professionals aspire to influence the public sphere and the media – as well as their ethos. We interpret the growth of communication professionals as part of a larger change in society. With the relatively stable and nationally oriented Finnish political and economic system having been transformed by economic globalization and EU, communication professionals are employed increasingly to create political and public trust. This has given rise to new set of issues, such as the transparency of the consultancy business and the power of money in media management and lobbying, as well as the enhanced corporate power in respect of journalism.
Subject: 518 Media- ja viestintätieteet
organisaatioviestintä
PR
promootiokulttuuri
lobbaus
viestintäkonsultit
Peer reviewed: Yes
Usage restriction: openAccess
Self-archived version: publishedVersion


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
49_1_86_1_10_20140925.pdf 474.1Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record