Kuinka käsitellä maailman ongelmia? : Traagisuus ja toivo ympäristökasvatuksessa

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/232613

Citation

Pihkala , P P 2017 , ' Kuinka käsitellä maailman ongelmia? Traagisuus ja toivo ympäristökasvatuksessa ' , Ainedidaktiikka , Vuosikerta. 1 , Nro 1 , Sivut 2-15 . https://doi.org/10.23988/ad.v1i1.65801

Title: Kuinka käsitellä maailman ongelmia? : Traagisuus ja toivo ympäristökasvatuksessa
Author: Pihkala, Panu Petteri
Contributor: Helsingin yliopisto, Systemaattinen teologia
Date: 2017-09-20
Language: fin
Number of pages: 14
Belongs to series: Ainedidaktiikka
ISSN: 2489-5636
URI: http://hdl.handle.net/10138/232613
Abstract: Artikkeli tarkastelee ympäristökasvatuksen haasteita nykytilanteessa, jossa ympäristökysymysten suhteen esiintyy erilaisia psykologisia torjuntareaktioita. Ympäristökasvatus ymmärretään tässä laajasti: se sisältää myös kestävän kehityksen kasvatuksen ja sen toteuttamisalana ovat eri oppiaineet sekä kasvatustilanteet. Artikkelin metodina on systemaattinen analyysi eri tieteenalojen tutkimustuloksista ja niissä käytettävien käsitteiden merkityksestä. Analyysin perusteella esitetään suosituksia siitä, millä tavoin ympäristökasvatuksessa olisi tuotava esiin sekä traagisuutta että toivoa. Maailman ongelmia on käsiteltävä riittävällä vakavuudella, jotta ihmiset pitävät ympäristökasvatusta uskottavana ja kokemusmaailmaansa vastaavana. Samalla on huolehdittava siitä, että draaman kaari vie kohti voimaantumista, jossa toivo on keskeinen merkityksen antaja. Artikkeli tarkastelee narratiivien, tunteiden, eksistentiaalisten kysymysten ja henkisyyden roolia tällaisessa ympäristökasvatuksessa. Se päätyy suosittelemaan taideperustaisten menetelmien käyttöä.
Subject: 1172 Ympäristötiede
ympäristökasvatus
teologia
ekoteologia
ympäristöfilosofia
ympäristöpsykologia
viestintä
kasvatustiede
uskontotiede
Rights:


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
Ainedid1.pdf 100.4Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record