ÄÄNITAIDETTA lasten kanssa

Show simple item record

dc.contributor.author Sintonen, Sara
dc.date.accessioned 2018-04-19T06:38:26Z
dc.date.available 2018-04-19T06:38:26Z
dc.date.issued 2018-04
dc.identifier.isbn 978-951-51-4220-7
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/234421
dc.description.abstract Lapset ovat lähtökohtaisesti luovia, tuotteliaita sekä uteliaita. Erilaiset äänet ja äänten kokeileminen kiinnostaa lapsia, jos heille annetaan tähän mahdollisuus. Vaikka ääni on helposti aistittava, on se samalla aineettomuudessaan haastava. Lasten mielissä voi olla monenlaisia ääniin liittyviä kysymyksiä ja ihmetyksen aiheita. On mahtavaa, kun voi innostaa lapsia kiinnostumaan ja kyselemään. Lasten pohdintoihin ei usein ole olemassa yksiselitteisiä oikeita tai vääriä vastauksia, ja heidän kanssaan keskustellessaan oppii itsekin uutta. Ääni on melko vaikea ilmiö monen lapsen mielestä, koska “ääntä ei saa mitenkään kiinni ja ääniä ei voi ottaa käteen”. Ääni menee myös usein äkkiä ohi. Korvia ei voi sulkea kuten silmäluomia, joten ärsyttävätkin äänet on pakko kuulla. Ääniä on myös vaikea paikallistaa: ne ovat jossakin “ilmassa, ympärillä, sisällä, päässä, korvissa, jaloissa ja masussa”, kuten eräs kuusivuotias asian ilmaisi. Ääntä on myös joidenkin lasten mielestä vaikea piirtää: ihan ymmärrettävää, sillä miten kuvata jokin kolmiulotteinen asia kaksiulotteisesti? Äänitaide tuo uutta sisältöä lasten taidekasvatukseen ja lasten taiteelliseen toimijuuteen. Esimerkiksi jos musiikkikasvatuksessa keskitytään pääosin erilaisiin musiikkikappaleisiin ja -teoksiin, voi olla, että ääni modaliteettina ja ääni-ilmiöt kaikessa kiehtovuudessaan jäävät paitsioon. Tällöin käsitys moninaisista äänistä sekä niiden tuottamistavoista voi jäädä suppeaksi. Samoin se sulkisi yhden taiteen alueen, ääni- taiteen, kokonaan taidekasvatuksesta pois. Lasten kanssa äänitaiteeseen perehtyminen kannattaa aloittaa ääniä yhdessä aistimalla, havaitsemalla, kuuntelemalla ja kokeilemalla erilaisten äänten tuottamista eri tavoin. Innostamishetkiin voi ottaa mukaan erilaisia ääninäytteitä kuunneltaviksi, materiaaleja kokeiltaviksi; vaikkapa simpukoita, kuulotorvia ja suurennuslaseja, jotta matka äänten mielenkiintoisiin maailmoihin voi alkaa. fi
dc.language.iso fi fi
dc.publisher University of Helsinki, Playful Learning Center fi
dc.relation.uri http://hdl.handle.net/10138/238347
dc.relation.uri http://hdl.handle.net/10138/239652
dc.title ÄÄNITAIDETTA lasten kanssa fi
dc.title.alternative SOUND ART with Children en
dc.type Kirja fi
dc.subject.ysa äänet fi
dc.subject.ysa äänitaide fi
dc.subject.ysa lapset (ikäryhmät) fi
dc.subject.ysa esiopetus fi
dc.subject.ysa alkuopetus fi

Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
aanitaidetta_lasten_kanssa.pdf 5.608Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record