Terapeuttinen musiikkikasvatus

Show simple item record

dc.contributor Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Musiikkikasvatuksen, jazzin ja kansanmusiikin osasto, Musiikkikasvatus
dc.contributor.author Rannanmäki, Reetta-Stiina
dc.date.accessioned 2018-05-16T13:17:00Z
dc.date.available 2016-05-13
dc.date.available 2018-05-16T13:17:00Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.other ArscaBibId488857
dc.identifier.uri URN:NBN:fi-fe2018050923768
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/235131
dc.description.abstract Tutkimuksessa perehdyta?a?n terapeuttiseen musiikkikasvatukseen – siihen, mita? se on, ja siihen, millaisia terapeuttisia, kokonaisvaltaista kasvua edista?via? vaikutuksia terapeuttisella musiikkikasvatuksella voi oppilaaseen olla. Tutkimus on tehty kirjallisuuskatsauksena hermeneuttista tekstintulkintaa ka?ytta?en. Tutkittu kirjallisuus sisa?lta?a? teoksia seka? tutkimuksia musiikkiterapian, terapeuttisen musiikkikasvatuksen, musiikin vaikutusten, kasvatuksen seka? musiikkikasvatuksen alueilta. Tutkimuksen perusteella todetaan, etta? musiikilla on mahdollisuuksia vaikuttaa ihmisen hyvinvointiin seka? kokonaisvaltaiseen kasvuun. Myo?s musiikkikasvatuksella on monia terapeuttisia mahdollisuuksia. Musiikkiterapialla seka? musiikkikasvatuksella on yhteisia? tyo?tapoja: soittaminen, laulaminen, musiikin kuuntelu, improvisointi, sa?velta?minen seka? musiikin ja liikkeen yhdista?minen. Yhta?la?isyyksista? huolimatta musiikkiterapia ja musiikkikasvatus on hyva? erottaa toisistaan; musiikkiterapiassa musiikki on va?line, kun taas musiikkikasvatuksessa se voi olla seka? va?line etta? pa?a?ma?a?ra?. Musiikkikasvatuksen ei siis tarvitse luopua omista musiikillis-esteettisista? pa?a?ma?a?rista?a?n, mutta pa?a?ma?a?ra?t voivat integroitua musiikin terapeuttisuuteen, jolloin musiikkikasvatus tukee oppimisen lisa?ksi oppilaan hyvinvointia ja kokonaisvaltaista kasvua. Musiikkikasvattajien olisi ta?rkea?a? ottaa toimintansa terapeuttiset vaikutukset huomioon, silla? ta?na? pa?iva?na? ihminen vietta?a? suuren osan ela?ma?sta?a?n kouluissa ja oppilaitoksissa. Opettajien asenteiden ja tyo?skentelytapojen vaikutus oppilaisiin on na?in ollen merkitta?va?. fi
dc.format.extent 24
dc.language.iso fin
dc.publisher Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
dc.rights Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden. sv
dc.rights This publication is work protected by copyright. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten suojaama teos. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.title Terapeuttinen musiikkikasvatus
dc.subject.ysa musiikkikasvatus fi
dc.subject.ysa musiikkiterapia fi
dc.subject.ysa harrastemusiikki fi
dc.subject.ysa musiikki fi
dc.subject.ysa vaikutukset fi
dc.subject.ysa opetus fi
dc.type.ontasot Kandidaatin tutkielma fi

Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
kandilopullinenoikea1.pdf 116.8Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record