"The English you use at school is not the English you use during your free time" : a study on upper secondary school students' informal use of English
Show simple item record
dc.contributor |
Helsingin yliopisto, Humanistinen tiedekunta |
fi |
dc.contributor |
University of Helsinki, Faculty of Arts |
en |
dc.contributor |
Helsingfors universitet, Humanistiska fakulteten |
sv |
dc.contributor.author |
Juutinen, Heli |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.uri |
URN:NBN:fi:hulib-201806132574 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10138/236154 |
|
dc.description.abstract |
Tutkimus käsittelee suomalaisten nuorten englannin käyttöä kouluajan ulkopuolella. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lukioikäiset nuoret käyttävät englantia vapaa-ajallaan, mikä motivoi heitä näihin aktiviteetteihin, ja kokevatko he oppineensa englantia näiden aktiviteettien avulla. Tutkimuskysymyksiin sisältyi myös se, mitä mieltä opiskelijat olivat koulussa opitun englannin ja vapaa-ajalla käytettävän englannin välisestä suhteesta.
Tutkimukseen osallistui kahdeksan oppilasta kaikilta vuosikursseilta yhdestä lukiosta Helsingissä. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastateltaville esitettiin ennalta laadittuja kysymyksiä sekä lisäkysymyksiä, jotka nousivat esiin haastattelutilanteessa. Haastattelut nauhoitettiin oppilaiden koululla. Jälkeenpäin ne litteroitiin ja käännettiin englanniksi tutkielmaa varten.
Tulokset osoittavat, että suostuin englanninkielinen aktiviteetti on TV-sarjojen tai elokuvien katselu. Englantia myös puhutaan sukulaisten, ystävien, ja kumppanien kanssa, ja oppilaita motivoi heidän oma kiinnostuksensa näihin aktiviteetteihin. Koulussa opittu englanti arvioidaan yleisesti negatiivisesti, kun taas vapaa-ajalla käytetty englanti koetaan vapaaksi ja mukavaksi. Oppimisen koetaan olevan mahdollista molemmissa ympäristöissä, joskin kouluajan ulkopuolisesta oppimisesta pidetään enemmän. Englannin käytön koetaan olevan hyvin erilaista näissä ympäristoissä.
Lukion opetussuunnitelmassa korostetaan englannin roolia kansainvälisen kommunikaation kielenä. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat eivät kuitenkaan koe saaneensa opetusta, jossa kommunikaatio olisi pääosassa, vaan painottavat koulussa käytetyn englannin olevan arvosanakeskeistä ja täydellisyyteen tähtäävää. Loppupäätelmänä voidaan sanoa, että lukiolaiset kokevat vapaa-ajalla opitun ja käytetyn englannin olevan mukavampaa, monipuolisempaa ja hyödyllisempää kuin koulussa opitun ja käytetyn englannin. |
fi |
dc.language.iso |
eng |
|
dc.publisher |
Helsingin yliopisto |
fi |
dc.publisher |
University of Helsinki |
en |
dc.publisher |
Helsingfors universitet |
sv |
dc.subject |
informal learning |
en |
dc.subject |
English |
en |
dc.subject |
upper secondary school |
en |
dc.subject |
second language acquisition |
en |
dc.subject |
out-of-school learning |
en |
dc.subject |
matriculation exams |
en |
dc.title |
"The English you use at school is not the English you use during your free time" : a study on upper secondary school students' informal use of English |
en |
dc.type.ontasot |
pro gradu -tutkielmat |
fi |
dc.type.ontasot |
master's thesis |
en |
dc.type.ontasot |
pro gradu-avhandlingar |
sv |
dct.identifier.urn |
URN:NBN:fi:hulib-201806132574 |
|
dc.subject.specialization |
Engelska |
sv |
dc.subject.specialization |
Englanti |
fi |
dc.subject.specialization |
English |
en |
dc.subject.degreeprogram |
Magisterprogrammet i engelska språket och litteraturen |
sv |
dc.subject.degreeprogram |
Englannin kielen ja kirjallisuuden maisteriohjelma |
fi |
dc.subject.degreeprogram |
Master's Programme in English Studies |
en |
Files in this item
Total number of downloads: Loading...
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record