Validiusargumentin rakentuminen suullisen kielitaidon arviointiprojektissa

Visa fullständig post



Permalänk

http://hdl.handle.net/10138/24442

Citation

Hilden , R 2008 , Validiusargumentin rakentuminen suullisen kielitaidon arviointiprojektissa . julkaisussa A Kallioniemi (Toimittaja) , Uudistuva ja kehittyvä ainedidaktiikka : Ainedidaktinen symposiumi 8.2.2008 Helsingissä. Osa 2 . Tutkimuksia , Nro 299 , Helsingin yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen laitos , Helsinki , Sivut 751-762 .

Titel: Validiusargumentin rakentuminen suullisen kielitaidon arviointiprojektissa
Författare: Hilden, Raili
Editor: Kallioniemi, Arto
Medarbetare: Helsingin yliopisto, Opettajankoulutus
Utgivare: Helsingin yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen laitos
Datum: 2008
Språk: fin
Sidantal: 12
Tillhör serie: Uudistuva ja kehittyvä ainedidaktiikka Ainedidaktinen symposiumi 8.2.2008 Helsingissä. Osa 2
Tillhör serie: Tutkimuksia
ISBN: 978-952-10-4970-5
978-952-10-4971-2
Permanenta länken (URI): http://hdl.handle.net/10138/24442
Abstrakt: Artikkelissa kuvataan aluksi kielitaidon arvioinnin validiustutkimuksen keskeisiä suuntauksia, joilla kehystetään käynnissä olevan suullisen kielitaidon arviointihankkeen tutkimustehtävä. Tutkimustehtävä kohdentuu kansallisiin opetussuunnitelmaperusteisiin sisältyvän taitotasoasteikon validiuteen, jota tarkastellaan validiusargumentin rakentumisen näkökulmasta. Väitettä asteikon ja sen pohjalta laadittujen puhetehtävien pätevyydestä suullisen taidon mittareina koetellaan Toulminin mallin avulla asettamalla tätä johtopäätöstä tukevat empiiriset lähtötiedot ja niitä tukevat perusteet vastakkain väitettä horjuttavan näytön kanssa. Perusteet ja varaukset koskevat väitetyn johtopäätöksen relevanssia, hyödyllisyyttä, tarkoitettuja seurauksia ja riittävyyttä. Hankkeen tutkijoiden spesifit tutkimusongelmat kohdentuvat johonkin mainituista piirteistä. Validiusargumenttia sovelletaan suullisen kielitaidon arviointihankkeen, Hy-Talkin, kontekstissa. Ongelmanasettelussa ja menetelmävalinnoissa hyödynnetään validiustutkimuksen perinteisempiä sisältö- ja kriteeriperustaisia lähestymistapoja, mutta tehdään myös uusia avauksia tiedon syventämiseksi niistä tulkinnoista ja näkemyksistä, joita suullisten tehtävien suorittajilla ja arvioijilla ilmenee.
Subject: 612 Kielitieteet, kirjallisuus
kielitaidon arviointi
taitotasot
validius
Licens:


Filer under denna titel

Totalt antal nerladdningar: Laddar...

Filer Storlek Format Granska
hilden_adsymp08.pdf 128.1Kb PDF Granska/Öppna
hilden_adsymp08.pdf 197.4Kb PDF Granska/Öppna

Detta dokument registreras i samling:

Visa fullständig post