Validiusargumentin rakentuminen suullisen kielitaidon arviointiprojektissa

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, Opettajankoulutus fi
dc.contributor.author Hilden, Raili
dc.contributor.editor Kallioniemi, Arto
dc.date.accessioned 2011-01-04T14:53:31Z
dc.date.available 2011-01-04T14:53:31Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.citation Hilden , R 2008 , Validiusargumentin rakentuminen suullisen kielitaidon arviointiprojektissa . julkaisussa A Kallioniemi (Toimittaja) , Uudistuva ja kehittyvä ainedidaktiikka : Ainedidaktinen symposiumi 8.2.2008 Helsingissä. Osa 2 . Tutkimuksia , Nro 299 , Helsingin yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen laitos , Helsinki , Sivut 751-762 . en
dc.identifier.isbn 978-952-10-4970-5
dc.identifier.isbn 978-952-10-4971-2
dc.identifier.other PURE: 10172125
dc.identifier.other PURE UUID: b4a2bf8d-4aad-4d79-9936-ac407e45d869
dc.identifier.other dawa_publication: 186155
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/24442
dc.description.abstract Artikkelissa kuvataan aluksi kielitaidon arvioinnin validiustutkimuksen keskeisiä suuntauksia, joilla kehystetään käynnissä olevan suullisen kielitaidon arviointihankkeen tutkimustehtävä. Tutkimustehtävä kohdentuu kansallisiin opetussuunnitelmaperusteisiin sisältyvän taitotasoasteikon validiuteen, jota tarkastellaan validiusargumentin rakentumisen näkökulmasta. Väitettä asteikon ja sen pohjalta laadittujen puhetehtävien pätevyydestä suullisen taidon mittareina koetellaan Toulminin mallin avulla asettamalla tätä johtopäätöstä tukevat empiiriset lähtötiedot ja niitä tukevat perusteet vastakkain väitettä horjuttavan näytön kanssa. Perusteet ja varaukset koskevat väitetyn johtopäätöksen relevanssia, hyödyllisyyttä, tarkoitettuja seurauksia ja riittävyyttä. Hankkeen tutkijoiden spesifit tutkimusongelmat kohdentuvat johonkin mainituista piirteistä. Validiusargumenttia sovelletaan suullisen kielitaidon arviointihankkeen, Hy-Talkin, kontekstissa. Ongelmanasettelussa ja menetelmävalinnoissa hyödynnetään validiustutkimuksen perinteisempiä sisältö- ja kriteeriperustaisia lähestymistapoja, mutta tehdään myös uusia avauksia tiedon syventämiseksi niistä tulkinnoista ja näkemyksistä, joita suullisten tehtävien suorittajilla ja arvioijilla ilmenee. en
dc.format.extent 12
dc.language.iso fin
dc.publisher Helsingin yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen laitos
dc.relation.ispartof Uudistuva ja kehittyvä ainedidaktiikka Ainedidaktinen symposiumi 8.2.2008 Helsingissä. Osa 2
dc.relation.ispartofseries Tutkimuksia
dc.rights en
dc.subject 612 Kielitieteet, kirjallisuus en
dc.subject kielitaidon arviointi en
dc.subject taitotasot en
dc.subject validius en
dc.title Validiusargumentin rakentuminen suullisen kielitaidon arviointiprojektissa fi
dc.type Kirjan luku tai artikkeli
dc.type.uri info:eu-repo/semantics/other
dc.contributor.pbl

Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
hilden_adsymp08.pdf 128.1Kb PDF View/Open
hilden_adsymp08.pdf 197.4Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record