Opettajan puhe esimerkillisten fysiikan ja kemian opettajien tunneilla

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/279453

Citation

Kärnä , P , Harmoinen , S , Vesterinen , V-M J & Aksela , M 2018 , ' Opettajan puhe esimerkillisten fysiikan ja kemian opettajien tunneilla ' , FMSERA Journal , Vuosikerta. 2 , Nro 1 , Sivut 35-45 . < https://journal.fi/fmsera/article/view/69900 >

Title: Opettajan puhe esimerkillisten fysiikan ja kemian opettajien tunneilla
Author: Kärnä, Pirkko; Harmoinen, Sari; Vesterinen, Veli-Matti Juhana; Aksela, Maija
Contributor: Helsingin yliopisto, University of Turku
Helsingin yliopisto, Kemian osasto
Date: 2018
Language: fin
Number of pages: 11
Belongs to series: FMSERA Journal
URI: http://hdl.handle.net/10138/279453
Abstract: Tässä etnografisessa tutkimuksessa havainnoitiin ja haastateltiin kahta peruskoulun fysiikan ja kemian opettajaa, joiden opetuksen korkea taso oli näkynyt sekä oppimistuloksissa että oppilaiden myönteisissä asenteissa fysiikan ja kemian opiskelua kohtaan. Molemmat opettajat olivat löytäneet vahvuuksiensa mukaisen lähestymistavan opetukseen. Toinen opettaja tuki aktiivisesti oppilaan itsenäistä työskentelyä kun taas toisen opettajan tunnit olivat strukturoidumpia. Hänellä oli taito selittää asiat selkeästi ja mielenkiintoisesti. Tutkimuksen opettajat ohjasivat kokeellista työskentelyä eri tavoin tekemällä siitä oppilaalle merkityksellisen. Havainnoinnin perusteella opettajan puheen tehtävänä on käsitteiden muodostamisen tukeminen luomalla merkityksellisiä yhteyksiä, oppilaan ymmärryksen tarkistaminen, sekä vuorovaikutuksen rakentaminen. Näistä tehtävistä keskeisin oli vuorovaikutuksen rakentaminen, mikä näkyi keskustelunomaisena puheena oppitunneilla.
Subject: 116 Kemia
Fysiikan opetus
kemian opetus
opettajat
peruskoulu
Rights:


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
69900_Article_Text_109469_1_10_20181218.pdf 147.4Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record