EU:n nimisuojajärjestelmän hyödyntäminen Suomessa
Show simple item record
dc.contributor |
Helsingin yliopisto, Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta, Taloustieteen laitos |
fi |
dc.contributor |
University of Helsinki, Faculty of Agriculture and Forestry, Department of Economics and Management |
en |
dc.contributor |
Helsingfors universitet, Agrikultur- och forstvetenskapliga fakulteten, Institutionen för ekonomi |
sv |
dc.contributor.author |
Turpeinen, Mona |
|
dc.date.issued |
2011 |
|
dc.identifier.uri |
URN:NBN:fi:hulib-201507211864 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10138/28661 |
|
dc.description.abstract |
Tämä Pro Gradu tutkimus on osa Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin toteuttamaa hanketta, jossa selvitetään EU:n nimisuojan käyttöä Suomessa. Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen ja työssä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimuksessa on haastateltu suomalaisten nimisuojatuotteiden taustatahot ja haastatteluaineistosta tutkimusteemoiksi nousivat: hakuprosessi, yhteistyö toimijoiden kesken, nimisuoja kilpailuetuna sekä nimisuojan hyödyntäminen yleisesti nyt ja tulevaisuudessa.
Tutkimustulostenperusteella EU:n nimisuojajärjestelmän tuomaa lisäarvoa elintarvikkeille ei ole Suomessa hyödynnetty toistaiseksi kovin paljon. Tällä hetkellä varsin harvat tuottajat Suomessa käyttävät nimisuojaa, vaikka se olisi mahdollista. Tietoisuus järjestelmästä on puutteellista eivätkä tuottajat ole saaneet nimisuojatuotteistaan korkeampaa hintaa. Tämä voi olla osasyy tuottajien kiinnostuksen vähäisyyteen, minkä lisäksi muita laatua osoittavia pakkausmerkintöjä on paljon. Vaikka nimisuojaa käyttäville suomalaisille tuottajille ei ole ollut taloudellista hyötyä merkin käytöstä, nähdään nimisuojat kuitenkin laatumerkkinä sekä mahdollisuutena erottautua kilpailijoista.
Nimisuojan käyttäminen on vähentänyt tuotenimen väärinkäyttöä, mutta tehokkaampaa ja organisoidumpaa valvontajärjestelmää toivotaan kilpailuedun vahvistamiseksi. Tuottajilla ei ole resursseja markkinoida nimisuojaa, jonka edistämiseksi kaivataan enemmän kansallista panostusta niin markkinointiin kuin suomalaisen ruokakulttuurin ja ruoan arvostuksen kohottamiseen. Tuottajien puolelta toivotaan myös sujuvampaa hakuprosessia, sillä prosessi on kestänyt kaikilla hakijoilla vähintään neljä vuotta. Tulevaisuudessa nimisuojan nähdään osaltaan rakentavan alueen symbolista arvoa ja potentiaalisia suomalaisia nimisuojatuotteita uskotaan löytyvän esimerkiksi kala- ja leipätuoteryhmistä. |
fi |
dc.language.iso |
fin |
|
dc.publisher |
Helsingfors universitet |
sv |
dc.publisher |
University of Helsinki |
en |
dc.publisher |
Helsingin yliopisto |
fi |
dc.subject |
nimisuoja |
fi |
dc.subject |
nimisuojajärjestelmä |
fi |
dc.title |
EU:n nimisuojajärjestelmän hyödyntäminen Suomessa |
fi |
dc.type.ontasot |
pro gradu-avhandlingar |
sv |
dc.type.ontasot |
pro gradu -tutkielmat |
fi |
dc.type.ontasot |
master's thesis |
en |
dc.subject.discipline |
Livsmedelsekonomi |
sv |
dc.subject.discipline |
Food Economics |
en |
dc.subject.discipline |
Elintarvike-ekonomia |
fi |
dct.identifier.urn |
URN:NBN:fi:hulib-201507211864 |
|
Files in this item
Total number of downloads: Loading...
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record