Kokemuksellinen oppiminen muotoilupedagogiikan menetelmänä

Näytä kaikki kuvailutiedot

Permalink

http://hdl.handle.net/10138/290317

Lähdeviite

Fernström , P & Kärnä-Behm , J 2018 , ' Kokemuksellinen oppiminen muotoilupedagogiikan menetelmänä ' , Ainedidaktiikka , Vuosikerta. 2 , Nro 2 , Sivut 21-37 . https://doi.org/10.23988/ad.64203

Julkaisun nimi: Kokemuksellinen oppiminen muotoilupedagogiikan menetelmänä
Tekijä: Fernström, Päivi; Kärnä-Behm, Jaana
Muu tekijä: Helsingin yliopisto, Design oppiminen, tekijäkulttuuri ja teknologia (MaDe)
Helsingin yliopisto, Design oppiminen, tekijäkulttuuri ja teknologia (MaDe)
Kuuluu julkaisusarjaan: Ainedidaktiikka
ISSN: 2489-5636
Tiivistelmä: Tarkastelemme tässä artikkelissa kokemuksellisen oppimisen hyödyntämistä osana käsityön aineenopettajaksi opiskelevien muotoilupedagogiikkaa. Tuomme kahden tapauksen avulla näkyviin kokemusten työstämistä ja hyväksikäyttöä erilaisissa käsityön suunnittelu- ja valmistusprosesseissa. Tavoitteina kokemuksellisuutta painottavassa pedagogiikassamme ovat pelkistettynä 1. käyttää kokemusta suunnittelun apuvälineenä sekä 2. ohjata opiskelija tekemään itselleen merkityksellisiä tuotteita ja tiloja sekä 3. vahvistaa omaa ja yhteistä identiteettiä ja opiskelijan pedagogista ajattelua. Tarkastelemme ilmiötä empiiristen aineistojen pohjalta ja kysymme, kuinka opettajaksi opiskelevien omia kokemuksia voitaisiin muuttaa voimavaraksi erilaisissa suunnittelu projekteissa niin yksilön omassa kuin yhteisöllisessä kasvussa? Aineistosta nostamme esimerkkejä, jotka valaisevat tavoitteitamme kokemuksellisen oppimisen hyödyntämiseen.
URI: http://hdl.handle.net/10138/290317
Päiväys: 2018-12-26
Avainsanat: 516 Kasvatustieteet
muotoilupedagogiikka
kokemuksellinen oppiminen
käsityö
suunnittelu
identiteetti
Tekijänoikeustiedot:


Tiedostot

Latausmäärä yhteensä: Ladataan...

Tiedosto(t) Koko Formaatti Näytä
document.pdf 111.0KB PDF Avaa tiedosto

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä kaikki kuvailutiedot