Kokemuksellinen oppiminen muotoilupedagogiikan menetelmänä

Show full item record

Permalink

http://hdl.handle.net/10138/290317

Citation

Fernström , P & Kärnä-Behm , J 2018 , ' Kokemuksellinen oppiminen muotoilupedagogiikan menetelmänä ' Ainedidaktiikka , Vuosikerta. 2 , Nro 2 , Sivut 21-37 . https://doi.org/10.23988/ad.64203

Title: Kokemuksellinen oppiminen muotoilupedagogiikan menetelmänä
Author: Fernström, Päivi; Kärnä-Behm, Jaana
Contributor: Helsingin yliopisto, Design oppiminen, tekijäkulttuuri ja teknologia (MaDe)
Helsingin yliopisto, Design oppiminen, tekijäkulttuuri ja teknologia (MaDe)
Belongs to series: Ainedidaktiikka
ISSN: 2489-5636
Abstract: Tarkastelemme tässä artikkelissa kokemuksellisen oppimisen hyödyntämistä osana käsityön aineenopettajaksi opiskelevien muotoilupedagogiikkaa. Tuomme kahden tapauksen avulla näkyviin kokemusten työstämistä ja hyväksikäyttöä erilaisissa käsityön suunnittelu- ja valmistusprosesseissa. Tavoitteina kokemuksellisuutta painottavassa pedagogiikassamme ovat pelkistettynä 1. käyttää kokemusta suunnittelun apuvälineenä sekä 2. ohjata opiskelija tekemään itselleen merkityksellisiä tuotteita ja tiloja sekä 3. vahvistaa omaa ja yhteistä identiteettiä ja opiskelijan pedagogista ajattelua. Tarkastelemme ilmiötä empiiristen aineistojen pohjalta ja kysymme, kuinka opettajaksi opiskelevien omia kokemuksia voitaisiin muuttaa voimavaraksi erilaisissa suunnittelu projekteissa niin yksilön omassa kuin yhteisöllisessä kasvussa? Aineistosta nostamme esimerkkejä, jotka valaisevat tavoitteitamme kokemuksellisen oppimisen hyödyntämiseen.
URI: http://hdl.handle.net/10138/290317
Date: 2018-12-26
Subject: 516 Kasvatustieteet
muotoilupedagogiikka
kokemuksellinen oppiminen
käsityö
suunnittelu
identiteetti
Rights:


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
document.pdf 111.0Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record