Pahastumista vai politiikkaa : Sosiaalisen median kohut affektiivisessa keskustelukulttuurissa

Show full item record



Permalink

http://hdl.handle.net/10138/297097

Citation

Laaksonen , S-M & Pöyry , E I 2018 , ' Pahastumista vai politiikkaa : Sosiaalisen median kohut affektiivisessa keskustelukulttuurissa ' , Wider Screen , Vuosikerta. 11 , Nro 3 . < http://widerscreen.fi/numerot/2018-3/pahastumista-vai-politiikkaa-sosiaalisen-median-kohut-affektiivisessa-keskustelukulttuurissa/ >

Title: Pahastumista vai politiikkaa : Sosiaalisen median kohut affektiivisessa keskustelukulttuurissa
Author: Laaksonen, Salla-Maaria; Pöyry, Essi Ilona
Contributor: Helsingin yliopisto, Kuluttajatutkimuskeskus
Helsingin yliopisto, Kuluttajatutkimuskeskus
Date: 2018
Language: fin
Number of pages: 37
Belongs to series: Wider Screen
ISSN: 1795-6161
URI: http://hdl.handle.net/10138/297097
Abstract: Mediakohut ja -skandaalit ovat nousseet merkittäväksi osaksi julkista keskustelukulttuuriamme. Tässä artikkelissa tutkimme sosiaalisen median kohuja hybridin mediatilan sekä affektiivisen julkisuuden käsitteiden kautta. Kysymme, minkälaisissa keskustelijoiden ja tunteiden kokoonpanoissa kohut syntyvät ja kehittyvät? Minkälaista on provokaation rakentama julkisuus verkkokeskusteluissa? Aineisto koostuu julkisista suomenkielisestä sosiaalisen median viesteistä, joissa on käytetty hashtagina eli aihetunnisteena yhdyssanaa, joka päättyy sanaan ’kohu’ tai ’gate’ vuosilta 2015–2017. Rajaus tuotti 71 665 viestiä, joista valtaosa Twitteristä. Verkostoanalyysin avulla rakensimme yleiskuvan kohujen teemoista ja keskustelijoista, minkä jälkeen eniten keskustelua herättäneet kohut kustakin verkoston klusterista poimittiin laadulliseen analyysiin. Tulokset osoittavat, että sosiaalinen media jakautuu erityyppisten kohujen muodostamiin aiheyhteisöihin. Suurin klusteri muodostuu politiikan ja journalismin kohujen ympärille. Lisäksi muun muassa urheilu- ja tasa-arvoteemat erottuvat omina aiheyhteisöinään. Perinteisten, rikkomukseen perustuvien kohujen lisäksi tunnistettiin keskustelijoiden väliseen arvoristiriitaan perustuvia kohuja. Huumori, sarkasmi ja metapuhe ovat keskeisiä tapoja somekohun viestinnällisessä performanssissa.
Subject: 518 Media- ja viestintätieteet
Rights:


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
Laaksonen_P_yry_3_2018.pdf 540.5Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record