Opettajien näkemyksiä historian opetussuunnitelmaperusteista

Näytä kaikki kuvailutiedot

Permalink

http://hdl.handle.net/10138/298914

Lähdeviite

Rantala , J & Ouakrim-Soivio , N 2018 , ' Opettajien näkemyksiä historian opetussuunnitelmaperusteista ' , Ainedidaktiikka , Vuosikerta. 2 , Nro 2 , Sivut 2-20 .

Julkaisun nimi: Opettajien näkemyksiä historian opetussuunnitelmaperusteista
Tekijä: Rantala, Jukka; Ouakrim-Soivio, Najat
Muu tekijä: Helsingin yliopisto, Hu­man­it­ies and So­cial Sci­ences Edu­ca­tion (Hu­SoEd)
Helsingin yliopisto, Hu­man­it­ies and So­cial Sci­ences Edu­ca­tion (Hu­SoEd)
Kuuluu julkaisusarjaan: Ainedidaktiikka
ISSN: 2489-5636
Tiivistelmä: Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen uudet opetussuunnitelmat otettiin käyttöön syksyllä 2016. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa historian opetusta suunnataan entistä vahvemmin tiedonalalähtöisyyteen eli historiallisen ajattelun opiskeluun. Lukion opetussuunnitelma puolestaan rakentuu edelleen vahvasti myös sisältöjen opiskelun varaan. Artikkelissa tarkastelemme, miten peruskoulun yläluokkien ja lukion historian opettajat suhtautuvat tuoreisiin opetussuunnitelmalinjauksiin. Aineistomme koostuu keväällä 2017 historian opettajille (N=339) tekemämme kyselyn tuloksista. Sen perusteella peruskoulun yläluokilla työskentelevät opettajat suhtautuvat varsin myönteisesti uuteen opetussuunnitelmaan. Lukio-opettajat puolestaan ovat hieman kriittisempiä oman opetussuunnitelmansa henkeen. Kumpikin opettajaryhmä toivoi perusteiden ohjaavan selkeämmin arviointia. Artikkelissa nostamme esille opettajien näkemyksiä opetussuunnitelmissa esitetyistä opetuksen tavoitteista, sisällöistä ja arviointikriteereistä. Artikkelimme antaa viitteitä siitä, miten uusien opetussuunnitelmien linjaukset toteutuvat opettajien työssä ja mihin opettajat kaipaisivat muutosta, kun lukion opetussuunnitelman uudistaminen ja perusopetuksen arviointikriteerien työstäminen käynnistyivät loppuvuodesta 2018.
URI: http://hdl.handle.net/10138/298914
Päiväys: 2018-12-28
Avainsanat: 516 Kasvatustieteet
opetussuunnitelman perusteet
historian opetus
historiallinen ajatattelu
arviointi
Tekijänoikeustiedot:


Tiedostot

Latausmäärä yhteensä: Ladataan...

Tiedosto(t) Koko Formaatti Näytä
document.pdf 115.9KB PDF Avaa tiedosto

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä kaikki kuvailutiedot