Opettajien näkemyksiä historian opetussuunnitelmaperusteista

Show full item record

Permalink

http://hdl.handle.net/10138/298914

Citation

Rantala , J & Ouakrim-Soivio , N 2018 , ' Opettajien näkemyksiä historian opetussuunnitelmaperusteista ' Ainedidaktiikka , Vuosikerta. 2 , Nro 2 , Sivut 2-20 .

Title: Opettajien näkemyksiä historian opetussuunnitelmaperusteista
Author: Rantala, Jukka; Ouakrim-Soivio, Najat
Contributor: Helsingin yliopisto, Hu­man­it­ies and So­cial Sci­ences Edu­ca­tion (Hu­SoEd)
Helsingin yliopisto, Hu­man­it­ies and So­cial Sci­ences Edu­ca­tion (Hu­SoEd)
Date: 2018-12-28
Number of pages: 19
Belongs to series: Ainedidaktiikka
ISSN: 2489-5636
URI: http://hdl.handle.net/10138/298914
Abstract: Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen uudet opetussuunnitelmat otettiin käyttöön syksyllä 2016. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa historian opetusta suunnataan entistä vahvemmin tiedonalalähtöisyyteen eli historiallisen ajattelun opiskeluun. Lukion opetussuunnitelma puolestaan rakentuu edelleen vahvasti myös sisältöjen opiskelun varaan. Artikkelissa tarkastelemme, miten peruskoulun yläluokkien ja lukion historian opettajat suhtautuvat tuoreisiin opetussuunnitelmalinjauksiin. Aineistomme koostuu keväällä 2017 historian opettajille (N=339) tekemämme kyselyn tuloksista. Sen perusteella peruskoulun yläluokilla työskentelevät opettajat suhtautuvat varsin myönteisesti uuteen opetussuunnitelmaan. Lukio-opettajat puolestaan ovat hieman kriittisempiä oman opetussuunnitelmansa henkeen. Kumpikin opettajaryhmä toivoi perusteiden ohjaavan selkeämmin arviointia. Artikkelissa nostamme esille opettajien näkemyksiä opetussuunnitelmissa esitetyistä opetuksen tavoitteista, sisällöistä ja arviointikriteereistä. Artikkelimme antaa viitteitä siitä, miten uusien opetussuunnitelmien linjaukset toteutuvat opettajien työssä ja mihin opettajat kaipaisivat muutosta, kun lukion opetussuunnitelman uudistaminen ja perusopetuksen arviointikriteerien työstäminen käynnistyivät loppuvuodesta 2018.
Subject: 516 Kasvatustieteet
opetussuunnitelman perusteet
historian opetus
historiallinen ajatattelu
arviointi
Rights:


Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
document.pdf 115.9Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record