Opettajien näkemyksiä historian opetussuunnitelmaperusteista

Show simple item record

dc.contributor Helsingin yliopisto, Hu­man­it­ies and So­cial Sci­ences Edu­ca­tion (Hu­SoEd) fi
dc.contributor Helsingin yliopisto, Hu­man­it­ies and So­cial Sci­ences Edu­ca­tion (Hu­SoEd) fi
dc.contributor.author Rantala, Jukka
dc.contributor.author Ouakrim-Soivio, Najat
dc.date.accessioned 2019-02-12T11:09:01Z
dc.date.available 2019-02-12T11:09:01Z
dc.date.issued 2018-12-28
dc.identifier.citation Rantala , J & Ouakrim-Soivio , N 2018 , ' Opettajien näkemyksiä historian opetussuunnitelmaperusteista ' Ainedidaktiikka , Vuosikerta. 2 , Nro 2 , Sivut 2-20 . en
dc.identifier.issn 2489-5636
dc.identifier.other PURE: 120528809
dc.identifier.other PURE UUID: cc33dd33-943a-4f5d-be4f-e493e4a509e0
dc.identifier.other ORCID: /0000-0001-5260-6029/work/54148496
dc.identifier.other ORCID: /0000-0001-9139-4145/work/54149443
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10138/298914
dc.description.abstract Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen uudet opetussuunnitelmat otettiin käyttöön syksyllä 2016. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa historian opetusta suunnataan entistä vahvemmin tiedonalalähtöisyyteen eli historiallisen ajattelun opiskeluun. Lukion opetussuunnitelma puolestaan rakentuu edelleen vahvasti myös sisältöjen opiskelun varaan. Artikkelissa tarkastelemme, miten peruskoulun yläluokkien ja lukion historian opettajat suhtautuvat tuoreisiin opetussuunnitelmalinjauksiin. Aineistomme koostuu keväällä 2017 historian opettajille (N=339) tekemämme kyselyn tuloksista. Sen perusteella peruskoulun yläluokilla työskentelevät opettajat suhtautuvat varsin myönteisesti uuteen opetussuunnitelmaan. Lukio-opettajat puolestaan ovat hieman kriittisempiä oman opetussuunnitelmansa henkeen. Kumpikin opettajaryhmä toivoi perusteiden ohjaavan selkeämmin arviointia. Artikkelissa nostamme esille opettajien näkemyksiä opetussuunnitelmissa esitetyistä opetuksen tavoitteista, sisällöistä ja arviointikriteereistä. Artikkelimme antaa viitteitä siitä, miten uusien opetussuunnitelmien linjaukset toteutuvat opettajien työssä ja mihin opettajat kaipaisivat muutosta, kun lukion opetussuunnitelman uudistaminen ja perusopetuksen arviointikriteerien työstäminen käynnistyivät loppuvuodesta 2018. fi
dc.format.extent 19
dc.language.iso fin
dc.relation.ispartof Ainedidaktiikka
dc.relation.uri https://journal.fi/ainedidaktiikka/article/view/74260
dc.rights en
dc.subject 516 Kasvatustieteet en
dc.subject opetussuunnitelman perusteet en
dc.subject historian opetus en
dc.subject historiallinen ajatattelu en
dc.subject arviointi en
dc.title Opettajien näkemyksiä historian opetussuunnitelmaperusteista fi
dc.type Artikkeli
dc.description.version Peer reviewed
dc.type.uri info:eu-repo/semantics/other
dc.type.uri info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.pbl
dc.contributor.pbl
dc.contributor.pbl

Files in this item

Total number of downloads: Loading...

Files Size Format View
document.pdf 115.9Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record